Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av therealpinto »

Du kan se filmer från banan i eftersnackstråden på Rejsa:

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=88263

Som du ser handlar det om runt 1 minut och 28 sekunder med valfri Ford (Focus Flexifuel eller Cosworth...).

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Jonset
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons okt 24, 2007 7:49 pm
Ort: Skellefteå

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Jonset »

Jäkligt fint bygge, har följt tråden från start. Har själv en original MK1:a som står och väntar på omvårdnad.
Jag har 4st Compomotive fem-ekrade 7x15tum, et 19, 4x108 ... kanske skulle vara lämpliga för lekdäck/ slicks på din Escort.
Känner en kille som har 4st 15 tum rallycross slicks till salu, tror dom var oanvända.
/Mvh Jonas, Skellefteå
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Tackar tackar, kul att du gillar min escortflicka!! :P

Ahh... Skulle ju förstås vara en variant. ET0 hade varit perfekt för utseendets skull. Har nu 15x8 et"minus"-12.
Det finns div. folk som testat rallycross slicks på asfaltsbana och dom verkar ha en tendens att överhetta relativt snabbt. I rallycross är det ju stora delar grus som håller ner tempen. Skulle säkert funka på en kortare konbana.
Vet du vad slicksen var i för dimension?

Frågan är vad man ska satsa på egentligen. Är som sagt mest sugen på 13 tums fethjul.
Så jag fick precis svar från Imagewheels i England hur deras fälgar ser ut på insidan. De är nästan helt säkra på att 13" skulle funka på mina bromsar om jag specar rätt. Normalt är dom 310mm invändigt mitt över bromsoket. Fram skivan 283mm men eftersom jag har radialmonterade Wilwood aluOK så kan man ju svarva ner skivan några mm och skimsa ner oket. Det blir ganska tajt men det bör gå. 13" hjulen är ju mycket billigare så merkostnaden på måttbeställda fälgar blir ju inte så orimligt stor.
Ska man vara realistisk så blir det nog lite svår att hinna med i sommar ett sådant hjulbyte då tillverkningstiden var ca 5-6 veckor + lite semesterutgifter mm.
Detta skulle vara gjort redan vid jul. Så jag får nog slita på de däck jag har i sommar så får vi se hur det blir nästa år...? Drömma kan man ju alltid göra :D


Dessa har jag kollat på:
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Jonset
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: ons okt 24, 2007 7:49 pm
Ort: Skellefteå

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Jonset »

Vet ej vad det var för dimension, men ska kolla med Andreas.
Rallycross slicks funkar utmärkt på konbanan i fällfors. Tar max 2 min för ett varv och då hinner dom inte överhetta.
Flera har kört på såna när jag varit där och kört. Nu för tiden är det ju ganska mkt asfalt på rallycrossbanorna också (mot 70% asfalt).
Jag köpte fälgarna för 5500kr och har ej använt dom så får jag det blir jag nöjd. Sitter bra sommardäck på 195/50-15.
/mvh jonas
bmw.rasse
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: tor nov 06, 2008 10:34 pm
Ort: Bygdeå

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av bmw.rasse »

När farsan hade sin lotus super seven (bmw v8 och kompressor) så höll inte rallycrossslicksen, bak höll dem inte alls, fram bättre.
MVH Rasmus Lindgren

PS. Mycket effekt är aldrig tråkigt.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Va på lite konbaneåka idag i Fällfors. Fyrackarns va denna bil är skoj att köra!!!! Med den nya krängaren på bakvagnen blev det en HELT annan bil att ratta omkring. Lite understyrd fortfarande i de snabba partierna vilket känns tryggt och effektivt. Grymt härlig ballans i både bromsar och chassi. Labbade lite runt däcktryck och tjänade 1 sekund på att höja däcktrycket från 1,8bar till 2,1bar.
Fantastiskt kul att bilen ger feedback på de justeringar man gör! Detta har jag väntat länge på.... Kan till och med vara den roligaste bilen jag någonsin haft hittills!!!

Fick låna en GoPRO kamera av Nisse "super7" så den fick åka med några vändor.
Så här blev min första film på Escorten.

http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... ru757cb-mg
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Coolt :) ser ut o gå fint som fan :D
Bild
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av fredde_vit_pv »

Du är grym på att köra!, trevliga kameravinklar där man ser vad som händer när det belastas :thumbright:
är det gummiploppar i panhardstaget?axeln ser ut att röra sig rätt mycket i sidled.

/F
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Tjenare Fredde!! Panhardstagen har en dammtätat ledlager i ena ändan och en liten, mycket hård gummibussning i andra, så den kanske kan flexa 3-4mm i gummit. Infästningen i bilen är relativt stor och kraftig så jag tror inte den flexar.
Panhardstag är ju inte det bästa när det börjar röra sig- rör sig inte direkt rakt upp och ner. När jag justerade in allt, plockade jag bort dämparna och rörde axeln i alla möjliga ändlägen och rollsituationer med frigång överallt.
Men när man verkligen ser hur brutala krafterna blir där bak- grejorna får verkligen jobba. Wattlänk står nu på villha-listan!! På den sista sekvensen när kameran filmar från bakskärmen på utsidan bakhjulet framåt hade jag också en extra passagerare i bilen på 100kg+. Så fjädringen rörde sig lite extra.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Nicke Nyman »

Wattlänk bygger du väl själv Micke?! :) Med tanke på din kunskap.

Hör av dig om du skulle behöva nå fler.ops hjälp. :thumbright:

// N.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Tjenare Nicke!
Det är väl klart. Micke Fixa!! Wattlänk till Volvo 1031 är alldeles för dyrt att köpa färdigt.
Kör nog så här i sommar, känns inte som jag vill ha ett stillestånd mitt i sommaren. Men däremot tror jag att jag måste höja den lite på fjädringen bak för att den inte ska bottna när det är ordentligt ojämnt.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Följde Ove på Umeås populära onsdagsträff med hans MK1 Mexico. Kul att se skillnaden på bilarna.
Passade på att byta motor också.... :mrgreen:
Det sägs ju, "att styla en Volvo är som att sminka en gris" Men jag måste nog ändå säga att en Ford motor i en Ford känns lite bättre. Någon kan man nog lura...


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Snyggt! Ford ägde ju volvo ett tag o det sitter ju volvo motor i Focus RSen så det e helt legitimt :D
Bara en sak jag skulle vilja se under huven nu, svart eloxera kamdreven istället för blått, kommer bli fulländat då ;)
Bild
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av bmw02touring »

Ruskigt snyggt med kåpan, du lär nog lura de flesta med den. Man får betänka att majoriteten inte är lika mycket "bilnördar" som vi är. :thumbright: :thumbright:
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Robin Olivi »

Blir bara mer och mer imponerad av den här bilen. Blir ju klockrent allting. :-D
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar