svets diff??
Re: svets diff??
vi är några snubbar som kör på isbana med nå volvobilar. snälla sugmotorer och svetsdiff.
Problemet är att drivaxlar går av på löpande band, flera omgångar per sesong.
nu har 2 av polarna monterat aussielocker och det verkar ju funka.
är det bara vi som har det här problemet eller ? Jag fattar det inte riktigt
Problemet är att drivaxlar går av på löpande band, flera omgångar per sesong.
nu har 2 av polarna monterat aussielocker och det verkar ju funka.
är det bara vi som har det här problemet eller ? Jag fattar det inte riktigt
0706235746
Re: svets diff??
Kan man ta bort pinnen i mitten av diffen? Om man punktar ihop allt. Och sedan knackar ut pinnen och svetsar allt ordentligt. Håller det då?
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: svets diff??
Drivaxlar går av väldigt lätt på tex is och gräs. Med svetsdiff får man hålla sig till asfalt.David164 skrev:vi är några snubbar som kör på isbana med nå volvobilar. snälla sugmotorer och svetsdiff.
Problemet är att drivaxlar går av på löpande band, flera omgångar per sesong.
nu har 2 av polarna monterat aussielocker och det verkar ju funka.
är det bara vi som har det här problemet eller ? Jag fattar det inte riktigt
Tom Wadstedt lexbytomvadstedt@gmail.com
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 70
- Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:30 pm
- Ort: Säffle
Re: svets diff??
Jag och kompisen har varsin 240 med svetsad axel och ingen av dem har tuggat av en drivaxel.David164 skrev:vi är några snubbar som kör på isbana med nå volvobilar. snälla sugmotorer och svetsdiff.
Problemet är att drivaxlar går av på löpande band, flera omgångar per sesong.
nu har 2 av polarna monterat aussielocker och det verkar ju funka.
är det bara vi som har det här problemet eller ? Jag fattar det inte riktigt
Kördes 2 säsonger stenhårt på åkrar och isen. Även mycke skogskörning.
De andra två som jag svetsat var efter ras. Ena höll mååånga mil innan jag köpte en torsen. Den andra rasade tre timmar efter svetsen va gjord. Men då va korgen deformerad innan jag svetsade
Volvo 244GL/T Turbo 700hk 2014?
Följ oss i Team RAS här:
https://www.facebook.com/RacingAmateursSaffle/
Följ oss i Team RAS här:
https://www.facebook.com/RacingAmateursSaffle/
Re: svets diff??
Jeg har kjørt med sveiset diff i min 940 både på is og asfalt et pår år nå uten noen problemer, så må være noe dere gjør galt. Kjører med en del mer effekt, mulig det hjelper at man hele tiden kjører med hjulspinn..
Re: svets diff??
Jag kör med svetsad diff i min 960 och det fungerar utmärkt.
Kört från Göteborg till Gatebil Mantorp, Falkenberg, konbanekörning i skåne osv.
Kör med Toyo R888 däck (till och från bana) utan problem. Men R888 är rätt hala när det är blött
Kan rekommendera att rengöra med "break cleaner" innan svetsningen.
Rekommenderar även att blåsa tort med tryckluft annars kan det brinna rätt bra (egen erfarenhet)
Brukar trycka in stora tjocka metallbitar för att stadga upp svetsen
MEN om det fanns en riktig diffspärr till min bil skulle jag helt klart klart köra med det istället då aga sliter mycket däck.
Tyvärr har jag inte hittat någon bra till multilinken.
Kört från Göteborg till Gatebil Mantorp, Falkenberg, konbanekörning i skåne osv.
Kör med Toyo R888 däck (till och från bana) utan problem. Men R888 är rätt hala när det är blött
Kan rekommendera att rengöra med "break cleaner" innan svetsningen.
Rekommenderar även att blåsa tort med tryckluft annars kan det brinna rätt bra (egen erfarenhet)
Brukar trycka in stora tjocka metallbitar för att stadga upp svetsen
MEN om det fanns en riktig diffspärr till min bil skulle jag helt klart klart köra med det istället då aga sliter mycket däck.
Tyvärr har jag inte hittat någon bra till multilinken.
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: Sv: svets diff??
Diffarna till 1030 och 1031 passar väl i 7/960 klumpen. Iaf i Rallycross så använder dom som kör delad bakaxel samma utväxling och diff som dom stela axlarna.
/ Niklas Sandström
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: svets diff??
skiljer inte splinesen mellan 960 & 2/7/900?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: svets diff??
Japp. Skiljer en spline. Man får modifiera medbringare från bmws lilla diff, køra mk1 drivaxlar och montera valfri diff från stel axel.Robert Markström skrev:skiljer inte splinesen mellan 960 & 2/7/900?
Sent from my LT25i using Tapatalk 2
Re: svets diff??
Någon som svetsat ihop diffen på en Nissan S13, den är ju diffad från början.
( dock värdelös diff för så fort oljan blir varm i den så slutar den diffa och enhjular istället... )
Såg lite annorlunda ut än de diffar jag svetsat ihop förut, tycker inte man kommer åt och kan svetsa
bra då det sitter skit ivägen...
( dock värdelös diff för så fort oljan blir varm i den så slutar den diffa och enhjular istället... )
Såg lite annorlunda ut än de diffar jag svetsat ihop förut, tycker inte man kommer åt och kan svetsa
bra då det sitter skit ivägen...
Re: svets diff??
En polare har gjort det i sin s13, dock tog han ut diffen och tog isär det och svetsade. håller än idag.
Fredrik Eriksson, hobbymek från piteå.
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Bygger 244 -75 med b230 turbo "Grönen"
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=83183
509hk/6000rpm 1.94bar
654nm/5180rpm 2.02bar
Re: svets diff??
Plocka ut hela diffklumpen, rengör NOGA med t ex brakeclean och blås rent innan svetsning.
Börja med att punkta ihop, sen svetsar du typ en sträng i taget och låter den svalna lite, gör man så i omgångar lite försiktigt så håller det mycket bättre.
Och man behöver inte båla på med 2kg svets som vissa gör. Vet att Magistern har en bild på hans ena klump där det endast är runtom i hörnen, så ska man göra!
Sen är det bara att stoppa tillbaka den, i med ny olja tills det rinner över påfyllningshålet och skruva ihop allt, ut o börna!
Börja med att punkta ihop, sen svetsar du typ en sträng i taget och låter den svalna lite, gör man så i omgångar lite försiktigt så håller det mycket bättre.
Och man behöver inte båla på med 2kg svets som vissa gör. Vet att Magistern har en bild på hans ena klump där det endast är runtom i hörnen, så ska man göra!
Sen är det bara att stoppa tillbaka den, i med ny olja tills det rinner över påfyllningshålet och skruva ihop allt, ut o börna!
garaget.org/NTCRS
Projekttråd 940 8v 458hk 558nm
Projekttråd 940 8v 458hk 558nm
Re: svets diff??
Mjo, jag vet hur man får ihop en öppen men den här kommer man ju inte åt "hörnen" på då det sitter som en kåpa över....
Re: svets diff??
Hej. Är det någon som svetsa diff på vw bubbla? Några tips och Trix?
Re: svets diff??
bara en kommentar...väldigt mycket snack om förberedelserna inför svetsningen av diffen...inget fel i det, men svetsningen påverkar inte hållbarheten av axlarna
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*