
hx52 på 2.3L?
Re: hx52 på 2.3L?
kör på min b230 ett HX55 med 22:ans hus börjar ladda på 3:ans växel 2500varv fullt vid 4700varv 2,2 bar funkar riktigt fint 

Senast redigerad av fredda den sön jul 17, 2011 7:02 am, redigerad totalt 1 gånger.
Volvo 740 v12 turbo
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: hx52 på 2.3L?
Isf bara att lyfta på hatten, brutal respons i 230in, har du någon projekttråd där man kan se grenrör, wg lösningar och hela baletten, samt läsa mer om motorn? Den låter ju uberbrutal.
Jag antar att det är loggat och mätt på klistrad bana?
Jag antar att det är loggat och mätt på klistrad bana?
Re: hx52 på 2.3L?
Ja det låter helt brutalt!
Det skulle vara mycket intressant att få mer info om den setupen!

- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: hx52 på 2.3L?
tack för alla synpunkter!
nej det rör sig inte om nån renodlad racer utan åkå fram å tillbaka från jobbet bil,
som även äter många andra prestanda bilar. varför just den här turbon var för att
jag får möjligheten att känna och göra en egen uppfattning
om skicket vilket är så nära ny man kan komma fast beg.
när man köper beg. över internet å det ska
skickas land å rike runt kan ju det utlovade
skicket vara rätt långt från sanningen.
så köper jag denna vet jag vad jag får,
men tror ju att den kan bli liiiite för överdimensionerad
för en 450hks maskin efter jag läst era kommentarer
nej det rör sig inte om nån renodlad racer utan åkå fram å tillbaka från jobbet bil,
som även äter många andra prestanda bilar. varför just den här turbon var för att
jag får möjligheten att känna och göra en egen uppfattning
om skicket vilket är så nära ny man kan komma fast beg.
när man köper beg. över internet å det ska
skickas land å rike runt kan ju det utlovade
skicket vara rätt långt från sanningen.
så köper jag denna vet jag vad jag får,
men tror ju att den kan bli liiiite för överdimensionerad
för en 450hks maskin efter jag läst era kommentarer

16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: hx52 på 2.3L?
peppe skrev:Isf bara att lyfta på hatten, brutal respons i 230in, har du någon projekttråd där man kan se grenrör, wg lösningar och hela baletten, samt läsa mer om motorn? Den låter ju uberbrutal.
Jag antar att det är loggat och mätt på klistrad bana?
nej ingen projekttråd här för ja orkar aldrig sköta sånt

blev faktiskt överaskad att den är så snäll att köra hade räkna med allt eller inget..
kört mycket på isen med den i vintras å passar riktigt bra med de låga registret!
när den börja ladda är upp kollat i bänken, mindes fel de var 16:hus då på när den kom tidigare har bytt för att titta skillnaden en gång.. gjorde typ 300varv bara skillnad på min maskin mellan 16 och 22
är inte så märk värdig maskin igentligen egen portad topp med orginal ventiler samt enem c2 sug kam grenröret 600mm långa samt tial 44mm wg egen byggt insug mm
Volvo 740 v12 turbo
- peppe
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 5059
- Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
- Ort: Umeå / Skärgården
- Kontakt:
Re: hx52 på 2.3L?
Ja just de.
Grattis till en skön maskin.
Grattis till en skön maskin.
Re: hx52 på 2.3L?
Jag har full ladd vid ~5900rpm på 3:ans växel med en hx52/55 med minsta turbinnen och avgashus#16 och 67mm impeller kompressor. Twinentrygrenrör ej avstämmt , 2liters 16v 4g63. Varvstopp 9000rpm
10.01@233kmh. Gatevo
Re: hx52 på 2.3L?
Vad är fullt ladd då?
Re: hx52 på 2.3L?
Spelar ingen stor roll för när det väl drar på så skiljer det kanske 100-200rpm om jag laddar 1.5 eller 2.7bar
men normalt 2bar
men normalt 2bar
10.01@233kmh. Gatevo
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 135
- Blev medlem: ons jun 17, 2009 12:08 am
- Ort: Karlskrona
- Kontakt:
Re: hx52 på 2.3L?
jag vill också vara med.
standard m50b25 holset hx40 avgashus 14 grundtryck (0,7 bar) uppnås vid ca 3300-3400 rpm på femmans växel.
älskar holset
standard m50b25 holset hx40 avgashus 14 grundtryck (0,7 bar) uppnås vid ca 3300-3400 rpm på femmans växel.
älskar holset
Re: hx52 på 2.3L?
Uppar en lastgammal tråd!Jens Gustavsson skrev:håller med där mattias.
jag har sett väldigt tidiga laddtryck med sånna turbos och de har väldigt låga avgastryck samtidigt. finns nästan igen motor som är för liten eller som har för liten sugmotoreffekt för att de ska fungera bra bara runtomkring grejorna samspelar och är rätt instälda.
åkte med sävar rogers 240 och till och med på hans standard B21a -75 med den extra trötta A kamaxeln så kändes turbon trög än fast sugmotor effekten är typ 90 hk. han har ett ajden grenrör, delorto 40 med små halsringar och en STS 50mm westgate.
jag bytte också från en liten Borg varner S200 till en mycket större Holset HX40 den laddade lika tidigt men avgastrycket sjönk från 1.9bar till 1.1bar på 2.0Bars laddtryck, effekten ökade ca 30hk på samma laddtryck.
vad gällande Hx52 med det lilla avgashuset och propellern så gillar jag de ej. bättre att gå på en HX55 med 66mm in och 82mm ut med ett 25# avgashus men du behöver lite sugmotoreffekt för att åka en sån turbo men de är väldigt lättdrivna för sin storlek![]()
mvh jens
Jag har kommit över en "ny" Holset HX52 som har måtten 65mm in, 70mm ut med avgashus 16.
Är det något att fundera på för min del? Skull nämligen vilja plocka ut lite mer effekt och få en lite stabilare effekt högt i registret. Kommer den bli segspolad på min maskin?? (Spec nedan) Vad för nackdelar/fördelar får jag med den mot min nuvarande turbo??
Lite info om Motor: B230 8v. Borrat, hornat och o'ringat block, std-packning "Goetze".Helsmidd och renoverad bottendel med h-profilare och kolvar från SPM. (8,8:1 i kompresssionsförhållande) 531-topp portad av Tommy Luhr på OBR 46/38 ventiler. Kam: 280grader dur med 12,2mm lyft och 114grader nockvinkel. Garrett Gt3782 turbo, egenbyggt pleniuminsug i alu med spjäll från Bmw 735, extraktorgrenrör med 50mm wastgate, 50mm dump. 3,5" avgas från turbo till bakaxel sedan 3" med en ljuddämpare.

Vad tror du Jens? Tack på förhand.
Senast redigerad av Magistern den sön jul 07, 2013 12:20 am, redigerad totalt 2 gång.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: hx52 på 2.3L?
Oj den här var gammal : )
Kan väl uppdatera min setup.
Jag byggde ett nytt grenrör i 42mm utv. samma gamla H1e.
Bättre kollektor & pulssplitt upp till wg tallriken. Detta gjorde
att jag fick 1.0bar vid 3000rpm på 3an om jag drog från 1500rpm.
Senare bytte jag till en HX40 med 60/86 billet kompressor. samma
turbinmått men 2 vingar mindre. Detta gör att jag får upp 1.0 bar
vid segdragning vid ~2700rpm.
Positivt tryck får jag vid 1800varv ca 120kpa.
Väldigt trevlig karaktär
Angående dina funderingar magistern får någon mer erfaren besvara
Kan väl uppdatera min setup.
Jag byggde ett nytt grenrör i 42mm utv. samma gamla H1e.
Bättre kollektor & pulssplitt upp till wg tallriken. Detta gjorde
att jag fick 1.0bar vid 3000rpm på 3an om jag drog från 1500rpm.
Senare bytte jag till en HX40 med 60/86 billet kompressor. samma
turbinmått men 2 vingar mindre. Detta gör att jag får upp 1.0 bar
vid segdragning vid ~2700rpm.
Positivt tryck får jag vid 1800varv ca 120kpa.
Väldigt trevlig karaktär

Angående dina funderingar magistern får någon mer erfaren besvara

16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: hx52 på 2.3L?
Ingen som har några funderingar? Skulle verkligen vilja ha kommentarer på att montera en hx52 65in/70ut på en 2,3l b230 8v! Hur kan jag förvänta mig att effektkurvan kommer ändras? Pallar hx52an att leverera även på höga varv?
Mvh
Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera