Moggah's HardCore E30 (M-Power) M-Tech 2

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Inlägg av beaver6 »

Hehe det låter kanon, jag ser fram emot film :thumbright: Angående säkringarna när du svetsar, jag vet ju inte vad du har för tigsvets men jag hade samma problem första gången jag körde lite grövre aluminium. Min svets är ju en 230v svets så då löser ju 10A automatsäkringarna så fort man eldar på. Men då har jag ju ett trefasuttag som även har 230v i samma dosa och den är ju avsäkrad med 16A så jag kör alltid med det uttag numera då kan jag köra fast tills svetsen löser ut utan att det går någon säkring :)
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Inlägg av Moggemx »

Aa, det knepet brukar man få använda när man skär lite grövre med plasman som är en 1-fas maskin! :)
svetsen är en lite äldre esab 3fas maskin, som ska ha 32amp handske egentligen, men har bara 16amp i garaget, så därav lite handikapp :wink:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Rovers
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: sön jul 16, 2006 7:41 pm
Ort: Boden/Unbyn

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Inlägg av Rovers »

Skulle man kunna få hyra den där saaben möjligtvis?? :)
7:an http://www.garaget.org/?car=226041" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
beaver6
Forumsberoende
Inlägg: 1668
Blev medlem: mån feb 08, 2010 9:29 pm
Ort: Gällivare/Malmberget

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Inlägg av beaver6 »

En äldre esab ac/dc trefas maskin lär vara en väldigt fin maskin jämfört med en ny billigare kines kan jag tänka mig. Lär väl vara en stadig maskin om den dessutom levereras med 432 handske :thumbright:
Christian Hörning / 0730438298




Hörnings svets och fordonsreparationer
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Inlägg av Moggemx »

Saaben kommer nog finnas tillgänglig för uthyrning i framtiden, men skall gås igenom och fixas till ordentligt först ;)

Ja, jag är då absolut nöjd med den .. lite jobbigt när man inte har nog med kräma bara, Men nu slipper man stå med skägget i brevlådan direkt man ser nåt i alu iaf :) (Den lokala svetsfirman använder en likadan tig, så tänkte att den duger nog till mig med då :mrgreen: )
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Inlägg av Moggemx »

Nu är bilen provkörd, och konstaterat att mappningen från tidigare inte funkar för 7öre på "nya" motorn, har ju en 3.8L topp på + insug och mycket finare grenrör samt större turbo! Går snålt direkt man gasar, Så det tyder ju på mer pulver iaf :drool:

Bild

Provade att höja "Fuel Mastern" 2ms och då började den yla på litegrann iaf så man fick se så allt lirar hyfsat!

Bild

Bild
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Inlägg av Robin Olivi »

Fränt! Mappning på G?
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Inlägg av Evinrude »

Det har ju gått undan rejält nu! :D
Bottna turbo nu då så är du chef sen ;)
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Inlägg av Moggemx »

Tackar :)
Blev ju som synes inge sladdande på bana med den, dels så vart det lite tight med tid + att mappningen inte stämde så bra som jag trodde det skulle göra! Så nu är det bara att vänta in en mappningstid och få det mappat som sig bör innan man kan börja tukta som sig bör :P

Lär inte bli nån bottning av turbon med denna motor ännu då jag har lite tunna cylinderväggar + icke HD bult i kolvarna :/ Men får väl se hur mycket man törs när man står där 8) Har ju inte mina rock 'n roll kammar i heller ännu, så får se hur den svarar med orginalgrejerna!

Hade vart coolt att va s38 chef :P Men hur mycket pulver är/var det i V.S motors m5a samt AG:s? Vet bara att det är mycket pulver :D

Ibland hatar jag mitt motorval....
Bild

Typ drygaste motorn man kan hitta att efterdra toppen på
Bild

Bild

Men nu är det efterdraget och ihopmonterat igen :)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Lindberg_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: tis maj 22, 2012 10:41 am
Ort: Umeå/Holmsund. Nu mera Älvsbyn

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Inlägg av Lindberg_ »

Milda makaroner :shock: här har de hänt grejer :thumbright:
För den snåle är allt dyrt ;)
TheFarfar
Lite mer laddtryck
Inlägg: 18
Blev medlem: ons aug 22, 2012 9:01 am
Ort: Luleå

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Inlägg av TheFarfar »

V.S Motor's M5 E34a S38 låg på 1129 bhp/1130 Nm enligt bilderna på hemsidan men det står även 1033 bhp/1091 Nm 2004 och 1008 bhp/1139 Nm 2007 enligt videos.
Evinrude
Forumsberoende
Inlägg: 621
Blev medlem: mån jan 17, 2011 5:17 pm
Ort: Sundsvall

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Inlägg av Evinrude »

I m3an hade dom väl så mycket som 1300-1400?
Ag har 1126whp om jag inte minns helt fel
Vad är det för kammar förresten? Är sugen på att bygga ställbara drev till min till nästa säsong iaf och då slår det ju till att man börja fundera på vassare också ;)
Jonas Sanderyd

BMW 525ix Turken 351WHP@1,1bar
BMW M5 732WHP@1,4bar
073-8363672
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3725
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Inlägg av Richard »

Appropå effekten, http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 20#p176120
Ximon tog ut "1201 hk vid 8200 rpm och 2,0 bars laddtryck".
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Freewheel
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: lör jan 14, 2012 2:33 pm
Ort: Ljusdal
Kontakt:

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Inlägg av Freewheel »

Tjo!
Är det till att va ute på turne?
Mötte en solstad med en känd tysk på flaket i ersboda (ume) idag 8)
Rätt skaplig timing å spota den när man e å hälsar på släkten en helg :shock:
M.v.h.
Nisse
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Re: Moggah's HardCore E30 (M-Power)

Inlägg av Moggemx »

Hehe, mycket riktigt så har vi varit på lite turné med ekipaget :)
Bild

Har varit ner till Robban/Dynotech i Umeå för att mappa bilen så man kan börja använda den på allvar! :)
Bild
Bild

Men lyckan blev kortvarig :( Låglast mappningen vart i princip färdigkörd iaf, men när han började lägga på laddtryck så började det vibrera skumt nånstans ifrån... lokaliserades senare till att det var kardanaxeln som började vibrera efter runt 4800rpm, Hade käkat upp bussningen till slipyoken igen, så yoken låg och glappade i lådan litegrann...
Spekulerade i att det är min slipyoke har för lite instick i lådan för att styra på splinesen, men efter en massa googlande så verkar det vara 5.5" (mätt från center på knuten till änden på yoken) som är nån slags "std" längd på alla yokar som även står att ska funka till t56 m.fl. (min är 5.5" lång)

Här är längst till vänster den orginala yoken till lådan som är ca. 175mm lång (dvs. nästan 7")...
Bild

Nu vet jag inte hur den suttit på camaron den kom ifrån, men som jag lyckats tyda från otydliga slitmärken från bussning och packbox
så har den inte heller varit så långt instucken, ca. 10-15mm längre som jag lyckats tyda .. Men det kanske räcker?

Sen går inte splinesen ända ut på orginal yoken.
Bild

Har sökt hur mycket som helst på nätet efter en längre yoke i nån bättre kvalité men hittar bara nån enstaka i nåt billigt stål som verkar vara avsedda för 4x4 offroadbilar som behöver extra slaglängd på kardan (Den högra på bilden är en spicer stål yoke, Men den har också vridit sig.. Den jag kört med nu är en strange CrMo yoke)

Har min yoke utdragen ca. 20mm från lådan, Men med min bakvagn så rör sig inte kardan sig mer än ~5-10mm från fullt utfjädrad till fullt infjädrad..

Finns det nån Kardanaxel Guru här som varit med om dessa problem?


Nu står hon på sin gamla vanliga plats igen :(
Bild
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Skriv svar