Bränsle ledningar,dimension?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Ferken
För mycket laddtryck

Bränsle ledningar,dimension?

Inlägg av Ferken »

Tjobba ska dra nya ledningar från tanken till motor,

har stålomspunnen slang liggandes som är 10mm invändigt och hydralkopplingar, dock är kopplingarna bara 6,8mm invändigt känns lite snålt, ska mata en 2jz till en början till cirka 700hk, men ska man köpa slang är det väll lika bra att bygga för 1000hk...

Slang invändig diameter
AN8 = 11,2mm någon som kört 1000hk
AN10 = 14,3mm
AN12 = 16,5mm

Koppling invändig diameter
AN8 = 9,5mm
AN10 = 12,4mm
AN12 = 15mm
Fredrik
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck

Re: Bränsle ledningar,dimension?

Inlägg av Lövet98 »

Jag har AN8 slang på min M535a med 801hk och AN6 i retur till tanken. AN8 lär räcka till 1000hk
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Re: Bränsle ledningar,dimension?

Inlägg av Gustav »

Nu är det lustigt nog bättre att ha större ledning på returen, då man vill ha så lågt mottryck där som möjligt...
Sen ska du inte lyssna så mycket på raggarna heller, dom kör oftast förgasare med jättelåga tryck som kräver stora ledningar för att flöda ordentligt.

Personligen så skulle jag bli oerhört förvånad om du AN8 skulle bli för litet!
Det går ju säkert räkna på om man vill... Vilken bränslemängd behövs för 1000hk, hur stort tryckfall ger en 3m lång slang vid det flödet osv osv...

Det är nog vettigare att ha lite koll på vad för kopplingar man använder, invändig dimension som du har skrivit...
Typ en banjokoppling kan ju strypa flödet ordentligt.. 90gradiga vinklar kan se riktigt elendiga ut invändigt oxå.

Sen ska man inte glömma sugsidan till pumpen, jag gissar att du ska ha en herrejössespump eller flera små.
Pumpar tappar fort kapacitet när sugsidan är underdimensionerad, så stort det går och så rak väg som möjligt.
Rätt filter före pumpen är oxå viktigt.
Gustav Sundberg
Skriv svar