Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Trubbis »

Inte ska du på wheels nått?

Grymt resultat av bygget förresten :thumbright:
Ludvig Lyttbacka
Freddas_ascona
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:47 pm
Ort: Umeå

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Freddas_ascona »

Den stod då på träffen iaf.. alltid skoj att titta på denna bilen :) många som kliade sig i huvudet pga ventilkåporna oxå :)
Fredrik Lindgren.. Umeå

Bygger på en Ascona b även kallad Saapel
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Åkte på den lokala Wheels norr veteranbilsträffen här i Umeå idag.
Trots regnig start blev det en perfekt dag med lagom med sol.

Här ser ni pristagarna från dagen.
Fick en trevlig pokal också! Otroligt kul, medtanke på den höga standard på alla deltagare.
10 Most outstanding cars.

Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
moparman426
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: sön mar 27, 2011 8:59 pm
Ort: Docksta

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av moparman426 »

Ja det va trevligt å träffas och byta några ord.... Å ingen fara den platsar bland dom "tio"
Användarvisningsbild
Trubbis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: mån sep 26, 2011 7:05 pm
Ort: Umeå

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Trubbis »

Grattis till pokalen :D

Uttryckte mig dåligt :P Menade cruisingen, men såg bara den blåa mexicon :)
Ludvig Lyttbacka
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Ännu en Toppenlyckad Superstage träff på åmsele flygfält!!

Vi var ett mycket glatt gäng som kom dit med allt från splitternya BMW 335 och -70tals BMW 02, till super seven och cobra daytona coupe- samt en och annan MK1 ford escort.

Förra gång jag åkte upp hit körde jag utan bak krängare med ett framhjul hängade i luften hela tiden. Oändlig understyrning var bara förnamnet och med mycket mjuk körning slutade klockan DÅ på 1,28.14.
Monterade en knivkrängare bak och åkte upp till Fällfors konbana för att utvärdera förbättringen. Det blev otrolig skillnad med alla hjul kvar på backen samt mycket mer styrning.
Ändå tyckte jag att jag ville ha ännu mer styrning och ett lite mer gynnsamt däckslitage fram, så jag gick på gustavs tema- MERA CAMBER!! Och varför fjanta på med små justeringar... Så jag breddade spårvidden med 60mm genom att flytta ut undre länkarmarna 23mm per sida. Resultatet blev 3gr neg camber från tidigare 1gr. Toe är fortfarande +-0. Hehe... Nu fick ju bilen lite attityd!!
Vinklarna på krängarens droplänkar samt den ändrade hävarmen resulterade ju även det till ett mindre rollmotstånd- Vilket i sin tur bör ge bättre framvagns grepp + med ökad däckanläggning med hjälp av ökad camber under roll.

Och som redan är nämnt så blev det Åmsele flygbas idag med strålande varms väder (och något litet moln med några regndroppar i) för att utvärdera denna framvagns justering.
OCH VILKEN BIL!!!! Alltså jag är så exalterad att jag inte riktigt finner ord. Men VILKEN BIL!!!!!
Instyrningen är knivskarp med reptil lika förflyttningar. Ballansen i kurvorna känns otroligt välbalanserad med otroligt härlig kontrollerbar poweroversteer när man trycker på ut ur kurvorna. Lastväxlingarna känns väldigt förtroendeingivande och distinkta utan överraskningar. All överstyrning är lätt att häva, fast det känns också fullständig odramatiskt att använda sig av "lite lagom" överstyrning i utgången av kurvorna för att kunna öka utgångshastigheten ut på rakan.
Jag är bara så jä.....la lyrisk över all grymt skön feedback man får av bilen i alla lägen.

Med siktet inställt på att slå 1,27.0 (mao Nisse "super7" och F skog "bmw 02 turbo") var uppgiften inte "barra".
Innan dagen var slut hade jag inte kör en enda tid över 1,30. Vilket kändes riktigt bra med jämna relativt ok repor hela vägen.
Dagens bästa notering blev 1,26.12 med toyo R1R "gatdäck". Denna tid råkade även vara den bästa notering räknat bland alla deltagare- och då även inräknat den M3 e30 och 300hk+ Opel GT som åkte på STCC slicks. Superkul!!
.... Men det är ju klart.... Det är ju ingen tävling...... hehe.

Filmer kommer inom kort!!


Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av mrabarth den sön jul 14, 2013 10:02 am, redigerad totalt 1 gånger.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3728
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Richard »

Att man då alltid ska lyckas missa när det körs i Åmsele...
Ni behöver ha lite förvarning så man hinner dit med kameran ;)
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Daniel-635 »

23mm per sida :shock:

Fasen vad kul att det funkar så bra, du har verkligen plockat ihop en riktigt trevlig bil !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra jobbat!
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Robin Olivi »

mrabarth skrev: .... Men det är ju klart.... Det är ju ingen tävling...... hehe.
:hihi:

Där ser man vad lite justeringar kan göra. Bra jobbat.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
FSRacing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre sep 07, 2007 3:29 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av FSRacing »

Du har verkligen fått till bilen bra nu Micke. Man blir triggad att förbättra sin egen nu även om det är långt att pressa ner min tid till din nivå. Hur som helst. Snyggt rattat igår och tack för att ha fått nått att försöka slå ;)
-----------------------------------------------------------
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Här kommer en film från åmsele. Jag glömde att byta baklucka på kameran så ljudet är sådär.. Men det är lite rörliga bilder iaf. :thumbright:



http://youtu.be/zUqmU_xAk9o


http://youtu.be/vI1g6bN9sZg


http://youtu.be/NZCVRk8QfaA
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av larsat »

Ser ut att gå väl! Åter igen bra jobbat!
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av mrabarth »

Hejsan!!


Jag åkte Redline race W30 under bromsningen i fjol och då funkade allt finfint med oljetryck, hydraultryckare mm. Tänkte vara seriös och byta olja inför denna säsong då raceoljan inte var speciellt bruxvänlig med avsaknad av "detergent" tillsatsen.
Hittade ingen "vanlig" extream street olja på de lokala hyllorna så jag tog Castrol magnatec 10w40 som håller lite högre standard... ? enl. försäljarna- Just för att de fanns hemma...

Så nu efter lite hårdtester på lite svängiga konbanor med höga varv under längre tid, ville inte tryckarna hänga med och börja klappra. Oljetempen har varit "gissningsvis" ganska varm eftersom jag helt saknat oljekylare. Oljetrycket var oroveckande lågt på 2bar på tomgång och 3,5-4bar på 5000rpm.
Efter ett par snabba svängar i rad på Superstage har även vattentempen legat aningen högt "102gr", vilket känns kasst då det rör sig om knappt 2min full belastning i hastigheter mellan 60 -160km/h.
Hmmm... Något måste helt klart göras!!!

Så efter nu tre heldagar på div. konbanor samt ett hundratal mil på vägen har jag kommit fram till att ett oljebyte var på sin plats. tappade ut Castrol oljan och den bildade en heldel SKUM i byttan!!! SKUM!! Inte alls bra! Lotten föll oväntat på PAYBACK 20w50 race comp. Påstås vara helt skumfri och vara helt magiskt bra.... :-)
Men hör och häpna!! Motor tempen under lite hårdare gatkörning skönk direkt med ca 5gr.. WHAT?? oljetrycket låg på ca 3,5bar på tomgång och 5-6bar på 5000rpm efter några mil halvhård hörning så allt blivit varmt- inga problem med knackande tryckare samt en på något vis lenare gång. KUNG!!!

Nästa uppdatering var att montera en 25raders oljekylare, samt en nätt spoiler.

Jag tänkte att spoilern skulle skapa ett högre tryck mot vattenkylaren samt ett undertryck bakom spoilern där jag placerat oljekylaren "liggande". Givetvis skulle oljekylaren vara mer effektiv om den stod upp med fartvinden rakt igenom, Men platsen fanns tyvärr inte så jag testar detta..
Och, det borde bli ett downdraft efter kylarna då det är undertryck efter spoilern, så helt kasst borde det inte vara.

Har varit och kört några mil med escorten idag och kan bara konstatera att vattentempen har gått ner från 82gr till 74 på landsväg och enda skillnaden är frontspoilern .... termostaten öppnar på 82gr och vattentempen mätas i sidan på toppen. Hmmm...? Lite skumt men det talar ju för att min teori kan stämma- Vilket givetvis känns kul.

Sen har jag bytt till mig en uppsättning 13" are. 7x13" fram med ET(+)5 samt 8x15" bak med ET(-)5 an märket AlleyCat ralley special. Det är lite jobb på dom kan man säga då de har gått några säsonger rallycross för ett herrans massa år sedan..... MEN ASBALLA är dom!!!!



Bild
Bild
Bild


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor. STARTAD

Inlägg av Gustav »

Snyggt som vanligt! Fälgar, kylare, spoiler och allt :)
Synd att du inte kom ihåg att jag hade en ny oljekylare samt ett knippe AN10 kopplingar över :P
Kör du ut till Vännäs nästa helg oxå när det är motormuseets dag?
Gustav Sundberg
Skriv svar