Fiat Uno Turbo - Forsa Edition.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tom_21
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: ons mar 19, 2008 12:09 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Tom_21 »

Usch vilken hemsk läsning, fick verkligen kalla kårar av att läsa det där. :(

Beklagar sorgen! :( :(
Volvo 940 turbo 91a
Volvo Amazon -67a
sqrewdriver
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: fre sep 07, 2007 10:27 am
Ort: Uppsala

Inlägg av sqrewdriver »

Stämmer in med dem andra, beklagarsorgen.

Vad mer finns att säga, ta hand om din familj,
har själv blivit av med min far förra året, och
jag körde när han avled. Men jag har en underbar
dotter och en till på väg, det är det som får mig att
knata på..

Än en gång, beklagar.....
Christoffer Neusüss
Heter jag. Så var det med det.

Gas Grass or ass,
no one rides for free..
Användarvisningsbild
Karolus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: mån jan 05, 2009 10:34 am
Ort: Uppland

Inlägg av Karolus »

Usch man blir ju riktigt jävla sorgsen när man läser sånt här

beklagar sorgen
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Inlägg av nicke.t »

de där va riktigt tragiskt.beklagar.
tel 0707149931
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Tack för alla inlägg som jag har fått av er, finns mycket snälla människor bakom alla bilar och olja här. Visst kommer det kännas tungt ett tag men man kan ju inte bara sitta och stirra hela sommaren heller

Men jag har hittat att den bäst fungerande terapin för mej är skruvningen så jag kan inte lägga uno på hold, det straffar ju bara mig som inte kan njuta av bränt gummi på strippen i sommar. Så vi skruvar lite lungt och planlöst med bilen ett tag.

Så jag och min kusin har dragit igång igen i förrgår och genast så inträffade ett problem jag inte haft förr.
Och då har bilen bara stått i 1 över ett år och det var inga probs innan.
Olje trycket bara försvann på tomgång (bilen är inte körd på ca 19 månader) Var hur fint som helst innan och har legat mellan 3-4 bar på tomgång och upp mot 7 när man började gasa. Bilen har gått ca 5 mil sen renovering och då mätte jag upp pumpen vill jag minnas

Så jag har tre alternativ

Alternativ1.Råkade knäcka orignal givaren till oljetrycket när jag lyfte i motorn, och i brist på annat så satte jag in en super billig mätare och tillhörande givare som jag fick av en kompis. Har helt enkelt den super b mätaren säckat ihop med givaren.

Alternativ2. Oljepumpen som blivit dålig men det brukar dom mest bli om man kör och den har ju stått. Men det känns som den är boven

Alternativ3. Jag har tagit skiten ur oljan när vi justerade i extrasprutet, för det luktar gött med soppa av den. Men det känns lite långsökt.

Det finns tryck när bilen är kall men det rasar när den blivit varm, har beställt ny original givare i dag, men pump finns inte att få tag på tydligen AD center kunde inte få tag i det i alla fall, inte ens en renoveringssats.
Är det nått mera som jag missar som kan ge dom symtomen, fattar ju att oljan blir tunnare när det blir varm naturligtvis Men b mätaren låg helt i bott och rör man gasen reagerar den direkt.

Hadde tid för bes i morgon men vart det bara att avboka i brist på givare och pump osv. Nån som har nån annan ide får gärna höra av sig.

Mvh Fredrik
Fiat Uno Turbo 88a..
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Har haft liknande fenomen på volvomotorer (b21) också..
Oftast räcker det att man byter olja o filter så funkar det hur fint som helst.

Hade bilen ståendes utan topp ett tag, inga problem när jag rev motorn men när jag hade fått ihop allt o varmkörde så tappade den oljetrycket.

Så jag tror att dels att den har absorberat en hel del bensin, men säkert en hel del vatten också.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag hade samma problem på min b20, fick för mig att det kunde vara packningen mellan oljetrycksrör & block som läckte, eller att oljan blev väldigt varm, köpte ny pump men monterade aldrig, testade aldrig heller oljekylare, men tänkte montera det så småningom..
kan iofs vara soppa i oljan men e tveksam..
köpte dyr tjockolja men hann aldrig testa de heller, testade dog STP oljeförtjockare men de funka inte nå värst, blev såpass bra att oljetryckslampan inte lös nå iaf, var precis på gränsen, så måste nog vart rätt kasst tryck..
hade även jag kass oljetrycksgivare men den låg inte i botten iaf.. :roll:
Användarvisningsbild
Mokko
För mycket laddtryck
Inlägg: 261
Blev medlem: mån okt 23, 2006 11:05 pm
Ort: Forsa (Hudiksvall)

Inlägg av Mokko »

Jag var ut och hälsade på honom igår och kikade lite på bilen, oljan är verkligen väldigt spädd med bensin, luktar enbart gammelsoppa av den så att det kan mycket väl vara den som är boven i dramat här, oljan verkade väldigt flyktig med enligt min åsikt.

Men men, det är inte mer än att testa sig fram tills man hittar felet helt enkelt =)
Johannes Mokko
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Mokko skrev:Jag var ut och hälsade på honom igår och kikade lite på bilen, oljan är verkligen väldigt spädd med bensin, luktar enbart gammelsoppa av den så att det kan mycket väl vara den som är boven i dramat här, oljan verkade väldigt flyktig med enligt min åsikt.

Men men, det är inte mer än att testa sig fram tills man hittar felet helt enkelt =)
Japp den luktar fint :roll: Men vi får se vart det sitter .
Men nu får den en ny givare i dag, och en ny pump, olja filter osv. Men jag tänkte börja med oljan/filter och givaren för att se vad som händer. Måste ändå köra ur motorn ordentligt från gammel oljan så jag kan lika gärna börja i den ändan så att säga. Och avsluta med pumpen om det inte sker nån ändring.

Mvh
Fiat Uno Turbo 88a..
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Japp då var det bytt givare så jag ser oljetrycket på instrumenteringen igen.
Och yes tack och lov så ser det ut som det var sop mätaren och givaren till den som lurades. Fick fint tryck direkt med den här, och ännu bättre med ny olja.
Men jag kan nog inte hålla mig från att plocka ner pumpen och gå igenom den ordentligt i alla fall för att känna mig trygg.
Och jag tror även att jag börjar koppla på ms,et. Bilen går så satans fett med original sprutet och jag hittar inget fel alls och börjar ge upp. Det är så man gråter på av ångorna när uno puttrar på tomgång och så kan jag inte ha det. Ska jag ändå börja jaga fel på original grejerna så kan jag lägga energin på att koppla på MSet som tanken var från början i alla fall.


Mvh
Fiat Uno Turbo 88a..
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Planerna MS är som sagt att köra det mesta genom originalstammen så långt det går. Men kabelstammen till original sprutet visar sig innehålla lite lurigheter. Först så grenar spridarkablarna ihop sig så att alla fyra går på samma signal kan jag köra det så på ms? samt att jag skulle vara tacksam om nån ser nått mer som jag missar, antar att jag måste dit med nån ny givare här och där oxå samt lite el.
Blir det helt omöjligt att göra som jag tänkt.

Lägger med lite el schema och så vidare

Bild

Bild

Skulle vara uppskattat att få klarhet i sakerna, så jag kan välja vilken väg jag bör gå, om jag måste dra hela klabbet nytt eller om jag klarar mig på original härvan, och lägga till kablar och givare som saknas för sig.
Har ingen som helst intresse att styra tändning till en början, bara soppan så jag kan slippa gråta av ångorna varje gång jag startar bilen i garaget.Tror inte SBP gillar bensin åtgången heller :(

Så här är det upplagt i relä kortet iaf

Långa plinten

Bild

Och korta

Bild

Tänkte börja hugga tag i morgonbitti då jag är barnledig & kvinno ledig.
Vet att det syns dåligt på bilderna men dom ger kanske en fingervisning

Mvh
Fiat Uno Turbo 88a..
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Svarar i tråden, så flera kan läsa om det skulle finnas intresse..

Du kan koppla alla spridarna till en utav utgångarna på MS:et, vilket av dem spelar ingen roll. Eftersom det sitter högohm standard så fungerar det bra med ms:et.

Triggersignalen kan du ta av minuspolen på tändspolen, så vitt jag kan se av elschemat så är tändningen helt separat = bra :)

tempgivaren för motorn (04701) samt lufttempgivaren som sitter i luftmassamätaren går att använda (07052) direkt till ms:et.

Däremot går det inte att används spjällläges givaren på nått vettigt sätt, så den får du helt enkelt skippa, den ingången på ms:et kopplar du till jord så slipper den få in en massa störningar.

Soppapumpen verkar också aktiveras så fort det finns tändpulser, så den behöver du nog inte tänka på.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Moufasa
För mycket laddtryck
Inlägg: 114
Blev medlem: tis dec 05, 2006 12:33 am
Ort: Hudiksvall

Inlägg av Moufasa »

Ok tackar så mycket.

Tur att det ser ut att funka, för jag har redan börjat hugga in mig på original härvan :thumbright: .
Jorda signalen från tps, men lirar det bättre med Tps från 850? För jag hadde i skallen att byta TPS och spjäll nu när jag ändå är igång igen.
Fast funkar det inte med den heller så får jag strunta i Tps så länge och se hur det går.
Hoppas på att kuna göra ett start försök till helgen om allt går som planerat vilket det sällan gör.

Soppa pumpen går på en egen brytare nu, det fick jag koppla om för länge sedan så den borde inte bråka mer än vanligt hoppas jag på.

Mvh
Fiat Uno Turbo 88a..
Silander
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: mån dec 29, 2008 11:28 am
Ort: Umeå

Re: Fiat Uno Turbo - Forsa Edition.

Inlägg av Silander »

Moufasa, Vet inte ifall mina mail kommer fram?
Ring mig på 0739798416 så får vi komma överens ang. uno motorn!

/ Silander
Patrik Silander
073-9798416
Stöcksjö/Umeå
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Fiat Uno Turbo - Forsa Edition.

Inlägg av wuffee »

Årets trådlyft ;)
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Skriv svar