Sachs 618 separerar, varför?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Miikael
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: ons dec 16, 2009 9:09 pm

Sachs 618 separerar, varför?

Inlägg av Miikael »

Hej

Har ett märkligt problem, har nu kört sönder 2st sachs 618 på 5 event nu.
Dom går av i dom 3 metall bläcken som håller ihop fjädern med själva anliggningsplattan.
Dom har dock aldrig slirat (sinter 4-puck)! Koppling sitter i en driftingbil, så mkt clutchkick.

Undrar varför dom går sönder? ngn som vart med om liknande?
Tänkte först att det beror på för hög effekt i motorn?

Har nu beställt en Sachs RCS200 men vill inte montera den iaf det är ngt annat som är snett.

Motor: Merca M104 (3,2L) ca hästar 500whp.
Vxllåda: OMSVETSAD ZF BMW 530 Diesel låda. Sprucket 2 gånger, dock bara i början.
Svetsning gjord av erfaren svetsare, svettsat många lådor förut.



Bild
http://i40.tinypic.com/242ztcl.jpg

Tacksam för svar / Micke
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Sachs 618 separerar, varför?

Inlägg av Gustav »

Är det vid nerväxling som det händer?

Det har pratats om detta fenomen tidigare i nån tråd... kommer inte ihåg vilken dock.
Tex saab turbo plattan, olika tillverkare har olika grova fjäderbleck.
Gustav Sundberg
Miikael
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: ons dec 16, 2009 9:09 pm

Re: Sachs 618 separerar, varför?

Inlägg av Miikael »

Det vet ifan, mkt möjligt.

första gången gick det koppla ur fortfarande men levde fan ngt kopiöst när den nu "lösa" anläggningsplattan vart lös.

Andra gången märktes det helt plötsligt att det var svårt att koppla ur men det gick.

Så har svårt att säga när det händer.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1683
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Sachs 618 separerar, varför?

Inlägg av super7 »

Gustav skrev:Är det vid nerväxling som det händer?

Det har pratats om detta fenomen tidigare i nån tråd... kommer inte ihåg vilken dock.
Tex saab turbo plattan, olika tillverkare har olika grova fjäderbleck.
Vet att Fredde P hade problem på den hysteriska 02:n, i hans fall är det väl det lätta
svänghjulet som kan vara orsaken :revs:
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Miikael
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: ons dec 16, 2009 9:09 pm

Re: Sachs 618 separerar, varför?

Inlägg av Miikael »

Hmm okej, kanske mitt problem också. Har ett rätt skapligt lättat hjul på nu!
Aja då trycker jag dit rcs200 och hoppas på det bästa :)
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Sachs 618 separerar, varför?

Inlägg av Gustav »

Dom där tre plåtbitarna som är trasiga, dom håller ju bra att dra i, men när man trycker på dom så knövlas dom ihop..
Särskillt med sinter, lätt svänghjul, bra fäste osv.. då slår man ju rätt hårt på dom..
Jämför med nya plattan och se hur den är konstruerad, antagligen tål den nerväxlingar betydligt bättre.
Gustav Sundberg
Skriv svar