
Mattias pysslar på (95/98/E85 jämförelse)
Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
Ska bli spännande och se vad det ger. Kul och lärorikt att leka i bänk 

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21748
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
redo för att börja tuna!
känndes direkt att det va nått utöver det vanliga mappningen och finessen i motorn
det är utgångs läget ... detta blir en över kurs mappning/bromsning
men vi börjar med sugmotor.
fortsättningen kommer nog i en ny tråd?


känndes direkt att det va nått utöver det vanliga mappningen och finessen i motorn


men vi börjar med sugmotor.
fortsättningen kommer nog i en ny tråd?


True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
Ja, det flöt som på bra med uppstarten men det går lite på rutin och den var ju redigt mappad redan.
Vi tänkte kolla av en del saker så som att justera sekventiell insprutning, avgasvärden (HC), knack-sensorer och troligen justera kamaxel. Till sist ska det bytas insug för att se hur pass stor strypning original är.
Då bilen helst ska gå att besikta så blir original-insug att föredra om effekten och registret den får ändå räcker till. Men det är å andra sidan en smal sak att byta insug på en så här lätt-mekad motor och bil (945).
Vi tänkte kolla av en del saker så som att justera sekventiell insprutning, avgasvärden (HC), knack-sensorer och troligen justera kamaxel. Till sist ska det bytas insug för att se hur pass stor strypning original är.
Då bilen helst ska gå att besikta så blir original-insug att föredra om effekten och registret den får ändå räcker till. Men det är å andra sidan en smal sak att byta insug på en så här lätt-mekad motor och bil (945).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 865
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
Spännande!
Ska bli väldigt intressant att höra vad ni kommer fram till.
Ska bli väldigt intressant att höra vad ni kommer fram till.
- Deztallica
- Forumsberoende
- Inlägg: 676
- Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
- Ort: Haninge
Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
Angående originalinsugets vara eller icke vara har jag velat veta länge! 

Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21748
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
jo jag har ett KL racing insug här (som jag och peter L varit med och designat) som vi ska jämföra med original men det är lite för snäll motor igenteligen för att det ska bli helt rättvist.
men dena bromsning handlar inte om att hitta maximal effekt det handlar om maximal bruksbarhet
men dena bromsning handlar inte om att hitta maximal effekt det handlar om maximal bruksbarhet

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
Hade varit skoj att se skillnaden med ett org. Insug och ett portat med större spjäll insug.
Annars följer jag denna bromsningen med intresse, då min motor har liknande recept
Annars följer jag denna bromsningen med intresse, då min motor har liknande recept

Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
Hitills kan jag säga att med den här motorn så ser vi inte att original-insuget har för litet spjäll då det fortfarande är atmosfärtryck på 7000 rpm, men däremot flödar det eventuellt inte så bra ner till cylindrarna så det blir intressant när vi byter insug senare i veckan.
Korrigerat vrid 213 Nm @ 4500 och topp-effekt 157 hk @ 6000 rpm.
Det tar lite tid men har konstaterats lite strul med min special-trigger som går lösa, och vi har lagt en del tid på att få allt att repetera bra, med intressanta givare inkopplade. Det gäller både motor och bänk, vi har testat lite olika placeringar av väderstationen så att korrigeringen fungerar bra även vid ganska olika temperatur i rummet. Vi har även bytt till ny hårdvaru-burk för bänken, så tid har lagts på att justera in och lära sig den också.
Korrigerat vrid 213 Nm @ 4500 och topp-effekt 157 hk @ 6000 rpm.
Det tar lite tid men har konstaterats lite strul med min special-trigger som går lösa, och vi har lagt en del tid på att få allt att repetera bra, med intressanta givare inkopplade. Det gäller både motor och bänk, vi har testat lite olika placeringar av väderstationen så att korrigeringen fungerar bra även vid ganska olika temperatur i rummet. Vi har även bytt till ny hårdvaru-burk för bänken, så tid har lagts på att justera in och lära sig den också.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
Nu har motorn körts med turbo och några saker konstaterats:
- Först så ligger effekten kring 300 hk @ 6000 rpm med 1.0 bar från grundfjädern, ungfär som jag väntat mig.
- Nya bottendelen verkar betydligt tätare (normal blow-by uppmätt) men ventilsätena slipades om efter det varit en del sot-rester överallt från den super-trötta gamla bottendelen, och lite grovt mönster från Mira-fräsningen många hundra mil sen hjälpte inte - dock perfekt centrerat.
- Den verkar sen vara lite spik-känslig redan på det här låga trycket, orsakerna är många små saker som bidrar - t.ex lite varmare insugstemp i lokalen än jag haft på gatan (40+ C), 95 oktan, sugmotor-kolvar (bottendelen är som en "B230F"), lika mycket mottryck som laddtryck..
Å andra sidan är registret brett och fint, vi bromsar vidare i helgen så får vi se var konceptet går i väggen på lite olika sätt. Vi har gjort en fix för bättre temperatur i lokalen som verkar fungera så nu ligger vi på 30-35 grader, helt ok och bra att ha marginal sen.
Det kommer att testas :
- 98 oktan
- Montera solenoid för att testa laddtrycks-kurva
- Vrida kammen lite, backa mera.
- köra wastegaten rakt ut istället för återledd då vinkeln in i downpipe är lite tvär för att inte gå genom torpedväggen, bara för att utesluta och se skillnaden.
- Eventuellt montera KL-insuget igen och se om det blir lika mycket bättre som sugmotor-testerna (10% överallt).
- Till sist se om en Super HX35 (56 in/60 ut) känns mer rätt än min S200 (54/56).
Jag vill komma så långt som möjligt utan att skruva och ändra så mycket i hårdvaran, och det är inte tänkt som något effekt-monster utan en bruksbil med bra och hållbar effekt. Lite fix så är jag nöjd.


Mäter avgasmottryck direkt i avgasflänsen :

- Först så ligger effekten kring 300 hk @ 6000 rpm med 1.0 bar från grundfjädern, ungfär som jag väntat mig.
- Nya bottendelen verkar betydligt tätare (normal blow-by uppmätt) men ventilsätena slipades om efter det varit en del sot-rester överallt från den super-trötta gamla bottendelen, och lite grovt mönster från Mira-fräsningen många hundra mil sen hjälpte inte - dock perfekt centrerat.
- Den verkar sen vara lite spik-känslig redan på det här låga trycket, orsakerna är många små saker som bidrar - t.ex lite varmare insugstemp i lokalen än jag haft på gatan (40+ C), 95 oktan, sugmotor-kolvar (bottendelen är som en "B230F"), lika mycket mottryck som laddtryck..
Å andra sidan är registret brett och fint, vi bromsar vidare i helgen så får vi se var konceptet går i väggen på lite olika sätt. Vi har gjort en fix för bättre temperatur i lokalen som verkar fungera så nu ligger vi på 30-35 grader, helt ok och bra att ha marginal sen.
Det kommer att testas :
- 98 oktan
- Montera solenoid för att testa laddtrycks-kurva
- Vrida kammen lite, backa mera.
- köra wastegaten rakt ut istället för återledd då vinkeln in i downpipe är lite tvär för att inte gå genom torpedväggen, bara för att utesluta och se skillnaden.
- Eventuellt montera KL-insuget igen och se om det blir lika mycket bättre som sugmotor-testerna (10% överallt).
- Till sist se om en Super HX35 (56 in/60 ut) känns mer rätt än min S200 (54/56).
Jag vill komma så långt som möjligt utan att skruva och ändra så mycket i hårdvaran, och det är inte tänkt som något effekt-monster utan en bruksbil med bra och hållbar effekt. Lite fix så är jag nöjd.


Mäter avgasmottryck direkt i avgasflänsen :

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
Vi har provat lite mera med 98 oktan och då var motorn betydligt sugnare på tändning och kunde ta emot 3-4 hekto mer laddtryck innan vi kom ner till samma mängd förtändning. Det har provats uppåt 1.8-1.9 bar så det är på rätt sida 500 Nm, trots låg förtändning 10 grader vid vridmax 4-5k rpm och ett par grader högre upp sen, så verkar den inte ge hög avgastemp så det är ändå funktionellt men kanske inte optimalt.
En del experiment med laddtrycks-kurvor har också gjorts då det underlättade en del när vi började skruva upp trycket för att kunna hålla det så jämnt vi kunde mellan pullen. Till sist har vi också kopplat in knack-sensor till styrboxen, mycket praktiskt att se exakt vilken cylinder som är mer kräsen än andra och dessutom få en tidig förvarning om att förbränningen inte riktigt går som den ska.
Jag hoppas bromsa ur det jag kan med 98 oktan, original insug och min S200 turbo innan helgen.
En del experiment med laddtrycks-kurvor har också gjorts då det underlättade en del när vi började skruva upp trycket för att kunna hålla det så jämnt vi kunde mellan pullen. Till sist har vi också kopplat in knack-sensor till styrboxen, mycket praktiskt att se exakt vilken cylinder som är mer kräsen än andra och dessutom få en tidig förvarning om att förbränningen inte riktigt går som den ska.
Jag hoppas bromsa ur det jag kan med 98 oktan, original insug och min S200 turbo innan helgen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21748
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
jag kan tillägga att vi fått till riktigt fina avgasvärden också i min avgasmätare. vi fick igår på tomgång och på 2500rpm UTAN katalysator ett HC på ca 50 och en co på under 0.5
den skulle alltså klara avgasreglerna på bilprovningen för en -90 tals bil utan att ha katt
det säger en del om vad man kan göra med ett modärnt motorstyrsystem som är bättre än bilens original som bland annat inte styr spridarna invitduellt eller med exakta vevaxel grader mappnings bart.
några av hjälpmedlen där har varit....
spridar synk mappning (en mapp med varv och last).
en del mixter med olika tändsystem och tänd punkter. jag monterade en msd 6 med multi spark+ fördelare. inte mattias favorit kanske men jag gillar den raggar burken
och avgasvärdena är grymt bra .
en snäll gat kam (STS 237/114) med lite överlapp.
har varit mycket intressant att få va med och prova ut och se hur det inbyggda i VEMS väldigt potenta knack systemet fungerar i praktiken också.
möjligheterna med detta är svårt att se fullt ut men det finns en jäkla potential i detta i framtiden för användarna och för mig i min dyno anläggning. det öppnar nya dörrar nästan lika stort som när BB lamdan kom för ca 10 år sen.
vi har provat att provocera fram spikning och sett att det synts väldigt bra på loggen sen har vi också aktiverat det så det styr ned tändningen automatiskt med
väldigt användbart på motorer som denna som är rätt känslig i förbrännigen då avgastryck, klämspalt, kompa 9.2:1 och kam mer är anpsasad för bruks bilar än lite roligare bus motorer. men riktiga 378hk/508nm i en sådan motor är ändå väldigt bra prestanda tycker jag
kul att se att spridarmappningen faktiskt gör stor skillnad och att det är olika parametrar som styr på tomgång och på full gas vad som är optimalt
mvh jens


några av hjälpmedlen där har varit....
spridar synk mappning (en mapp med varv och last).
en del mixter med olika tändsystem och tänd punkter. jag monterade en msd 6 med multi spark+ fördelare. inte mattias favorit kanske men jag gillar den raggar burken

en snäll gat kam (STS 237/114) med lite överlapp.
har varit mycket intressant att få va med och prova ut och se hur det inbyggda i VEMS väldigt potenta knack systemet fungerar i praktiken också.
möjligheterna med detta är svårt att se fullt ut men det finns en jäkla potential i detta i framtiden för användarna och för mig i min dyno anläggning. det öppnar nya dörrar nästan lika stort som när BB lamdan kom för ca 10 år sen.
vi har provat att provocera fram spikning och sett att det synts väldigt bra på loggen sen har vi också aktiverat det så det styr ned tändningen automatiskt med

väldigt användbart på motorer som denna som är rätt känslig i förbrännigen då avgastryck, klämspalt, kompa 9.2:1 och kam mer är anpsasad för bruks bilar än lite roligare bus motorer. men riktiga 378hk/508nm i en sådan motor är ändå väldigt bra prestanda tycker jag

kul att se att spridarmappningen faktiskt gör stor skillnad och att det är olika parametrar som styr på tomgång och på full gas vad som är optimalt

mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
Motorn är nu klar i bänken för denna gång, det kanske blir en ny utveckling av den nästa vinter. Man kan sammanfatta med att vi har provat den kombination som jag kört med i bilen med olika bränslen och sett var gränserna går på olika sätt och fin-slipat. Det blir mer tester med mitt grenrör och turbo på en annan motor, så lite av det jag är intresserad av att uppgradera kommer jag ändå att få en bra uppfattning.
Efter helgen ska jag ta fram lite siffror på en jämförelse vi gjorde vid ca 1.6 bar med 95, 98 oktan och E85. Jag har lite för hög förbrännings-hastighet för att ta ut max-effekt (ur turbon) på annat än E85, men å andra sidan fungerar det fint på vanlig bensin för vardagligt bruk. Blir jag sugen på att stressa drivlinan lite extra så är det bara att byta bränsle.
Efter helgen ska jag ta fram lite siffror på en jämförelse vi gjorde vid ca 1.6 bar med 95, 98 oktan och E85. Jag har lite för hög förbrännings-hastighet för att ta ut max-effekt (ur turbon) på annat än E85, men å andra sidan fungerar det fint på vanlig bensin för vardagligt bruk. Blir jag sugen på att stressa drivlinan lite extra så är det bara att byta bränsle.

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
Väldigt intressant läsning,är nog en riktigt kul gatmotor!
Blir det att fortsätta med driftmotorn nu då?
Blir det att fortsätta med driftmotorn nu då?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21748
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
en intresant bromsning detta som vi lärt oss mycket på.
sten det ska bestyckas och hitta rätt tuning på en 2.4 RC motor nu i nån vecka eller så. EFI och monster 405 topp
sen hinner jag nog fortsätta med D-K motorn lite.
sten det ska bestyckas och hitta rätt tuning på en 2.4 RC motor nu i nån vecka eller så. EFI och monster 405 topp

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
Aha,ok.
Vad kostar det att "bygga" en sådan här motor med "allt", sprut,mappning,mm,
ja komplett förutom bil då.
Borde ju fungera att ha som "varjedagbil",med bra hållbarhet och prestanda!
Vad kostar det att "bygga" en sådan här motor med "allt", sprut,mappning,mm,
ja komplett förutom bil då.
Borde ju fungera att ha som "varjedagbil",med bra hållbarhet och prestanda!
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.