Du är inne på rätt spår, den turbon har det riktigt svettigt över 300hk. Med ny turbo behöver du nog större spridare och evt pump?
kamaxel är nog ingen dum ide.
Ett riktigt sprut kanske är något att fundera på? Jag tänkte själv gå på ett vems så man slipper lh2.4s begränsningar.
Recept på en b230 på ca 400hk
Re: Recept på en b230 på ca 400hk
Peter Olsson
Re: Recept på en b230 på ca 400hk
sorry att jag flikar in på tråden =) men en borg warner S200 50in 56ut borde fungera bra då,vart man nu får tag i en sån ^^..likaså 630cc spridare..grenröret får sitta kvar..
blir de nytt sprut så tror jag på MaxxECU..nån erfarenhet av STS och axelssons kammar??
blir de nytt sprut så tror jag på MaxxECU..nån erfarenhet av STS och axelssons kammar??
Re: Recept på en b230 på ca 400hk
Jag kör
- Turbo B&W S200 54 in/56 ut
- Fint kort grenrör
- Siemens 875 cc spridare
- Jens kamaxel STS 237 och 46/38 ventiler i en fint portad 530 (CNC)
- Original orört insug, men tryckrör nytt från turbo till intercooler.
- Hur dyr bottendel man vill bygga får man själv avgöra, jag kör en helt standard B230F med koncept som jag skrev, fast veven och stakarna är faktiskt från en FK.
Det här i kombination med Jens kamaxel ger ett rejält brett register med fullt ladd från 3000, och maxvrid runt 5000 rpm över ett brett område.
På etanol gav min motor 400 hk vid 6000 rpm redan på drygt 1.5 bar, jag hade lite högt grundkomp för bensin (350 hk på 1.5 bar, pga lägre tändning) men kör man med FK-kolvar eller ännu mer kompsänkt är det inget problem med bensin heller.
- Turbo B&W S200 54 in/56 ut
- Fint kort grenrör
- Siemens 875 cc spridare
- Jens kamaxel STS 237 och 46/38 ventiler i en fint portad 530 (CNC)
- Original orört insug, men tryckrör nytt från turbo till intercooler.
- Hur dyr bottendel man vill bygga får man själv avgöra, jag kör en helt standard B230F med koncept som jag skrev, fast veven och stakarna är faktiskt från en FK.
Det här i kombination med Jens kamaxel ger ett rejält brett register med fullt ladd från 3000, och maxvrid runt 5000 rpm över ett brett område.
På etanol gav min motor 400 hk vid 6000 rpm redan på drygt 1.5 bar, jag hade lite högt grundkomp för bensin (350 hk på 1.5 bar, pga lägre tändning) men kör man med FK-kolvar eller ännu mer kompsänkt är det inget problem med bensin heller.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Recept på en b230 på ca 400hk
okey =) ja men då borde de funka med de portade grenröret..E85 hoppar jag nog över och min är ju kompsänkt fast vet inte hur mkt..räcker de med 630cc spridare? och är de värt att byta till ett riktigt sprut när vissa mappar om lh2,4? kan va gött att slippa kippa i kabelhärvan är min tanke..
Blir Borg Warner 200S,STS 247 kam med ställbart kamdrev iaf =)
behövs de nåt extra till tändningen? tänkte på MSD etc
Blir Borg Warner 200S,STS 247 kam med ställbart kamdrev iaf =)
behövs de nåt extra till tändningen? tänkte på MSD etc
mattias skrev:Jag kör
- Turbo B&W S200 54 in/56 ut
- Fint kort grenrör
- Siemens 875 cc spridare
- Jens kamaxel STS 237 och 46/38 ventiler i en fint portad 530 (CNC)
- Original orört insug, men tryckrör nytt från turbo till intercooler.
- Hur dyr bottendel man vill bygga får man själv avgöra, jag kör en helt standard B230F med koncept som jag skrev, fast veven och stakarna är faktiskt från en FK.
Det här i kombination med Jens kamaxel ger ett rejält brett register med fullt ladd från 3000, och maxvrid runt 5000 rpm över ett brett område.
På etanol gav min motor 400 hk vid 6000 rpm redan på drygt 1.5 bar, jag hade lite högt grundkomp för bensin (350 hk på 1.5 bar, pga lägre tändning) men kör man med FK-kolvar eller ännu mer kompsänkt är det inget problem med bensin heller.
Re: Recept på en b230 på ca 400hk
Jag är ett jättestort fan av TD05H-18G
En billig variant vore den med:
FT/FK-block och original stakar/kolvar
Lätt portad topp (tillsnyggad)
1,2 bar ladd
V-kam
Det lämnar minst 260 hk och max 330 hk med fullt ladd före 3000 varv, väldigt körbar motor! Jag kör den setupen fast med H-kam och bara 0,5 bar ladd, håller jämt med 300hk evo iaf, med en volvo 340 från 82
En billig variant vore den med:
FT/FK-block och original stakar/kolvar
Lätt portad topp (tillsnyggad)
1,2 bar ladd
V-kam
Det lämnar minst 260 hk och max 330 hk med fullt ladd före 3000 varv, väldigt körbar motor! Jag kör den setupen fast med H-kam och bara 0,5 bar ladd, håller jämt med 300hk evo iaf, med en volvo 340 från 82
