Innan jag glömmer bort bromsningens detaljer tänkte jag skriva ner lite saker vi hann med. Siffrorna från jämförelsen är så här :
Laddtryck ca 1.6 bar
E85 (94% tror jag?)
Tändning 17 gr 4500- 5500 och 19-20 upp mot 6000-7000 varv.
500+ Nm @ 4200 - 5900 varv, peak 530 Nm @ 4900 varv, och 410 hk @ 6200 varv.
98 oktan
11 gr @ 5000, 14 @ 6000, 16@ 7000
400+ Nm @ 4200 - 6400, peak 460 Nm @ 5600 och 365 hk @ 5800 varv.
95 oktan
Jag ska leta upp infon, men vad jag minns var det minst 20-30 hk och minst lika många Nm man förlorade mot 98 oktan.
Min motor är alltså lite spik-känslig med bensin, när man ska ut mer än 350 hk vid ca 1.5 bar. Det hade varit intressant att svarva om kolvarna för att få bort den plana klämspalten, men det är inget större bekymmer då bilen är rätt så mysig att köra runt på den här effekten ändå.
Mattias pysslar på (95/98/E85 jämförelse)
Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
Hur långt är ett snöre?Sten skrev:Aha,ok.
Vad kostar det att "bygga" en sådan här motor med "allt", sprut,mappning,mm,
ja komplett förutom bil då.
Borde ju fungera att ha som "varjedagbil",med bra hållbarhet och prestanda!
Man ska nog inte räkna pengarna då man har det här som hobby, men jag har då inte lagt ut många pengar på den här bilen. Det är några detaljer som är nya, så som styrboxen, härvan, spridare, .. men många bäckar små. Motorn i sig är billig, en väl portad 530 topp med lite kamaxel och original i övrigt.
Tanken är också att den ska vara vardagsbil, hålla länge, förhållandevis låg service, etc..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
Det hinns inte med någon skruvning förrän i oktober, då ska motorn ner i bilen och göras i ordning för besiktning - med eller utan original grenrör och turbo får tiden utvisa. Det vore kul att provköra med motorn som den stog i bänken innan det blir för halkigt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
Intressant!
Vad jag förstår så sänker du nästan inte alls tändningen vid ladd?
Kan man få se tändmappen?
Vad jag förstår så sänker du nästan inte alls tändningen vid ladd?
Kan man få se tändmappen?
Re: Mattias pysslar på (motorbänk-bromsning av ny B230 till
Hur menar du att jag inte sänker tändningen vid laddtryck? Jag har ju bara skrivit vad vi hade vid 1.6 bar. 
På 1.0 bar med 98 oktan hade jag ungefär samma tändning som E85 vid 1.6 bar.

På 1.0 bar med 98 oktan hade jag ungefär samma tändning som E85 vid 1.6 bar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Mattias pysslar på (95/98/E85 jämförelse)
Just det..................... förstod det efter ett tag.
Läs och förstå problem......
Läs och förstå problem......
