VEMS på Cosworth-Mercan

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

VEMS på Cosworth-Mercan

Inlägg av 2.3-16 »

Sent som faan..men...mkt nöjd.
Idag har jag hängt i mitt VEMS i cossie mercan,å de e inte mkt annat att konstatera att det fungerar.
Iofs taget mussen min hem från verkstan,men...JÖSSES för en skillnad bara i respons i mercan där den står.
Verkligen kul!!
Imorgon..fortsätter arbetet. :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du har inga bilder?
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Vidare rapport.
Vi insåg snabbt att triggern på mercan inte riktigt såg ut som alla andra.
Då den har ung dubbla impedansen emot de flesta andra VR sensorer(830ohm),så vart den extremt bruskänlig.
Märktes i första rummet i megatunet faktiskt.(över log)
Så..
Fram me STORA hammarn,å ner till ELFA.
Fick fram deras "herre jösses" signalkabel.
Lödde i den i OEM VR sensorn å tillsammans med en pull down på ingången i boen var vi hemma.
Kunde nu hissa runt signalkabeln precis var som helst.

Motorn stog å gick en bra stund...när den helt plötsligt döddelidödde som en strandad valross.
Hoppa omrking som enbenta höns en stund,tills vi öppnade boxen å såg att en lina på mösterkortet bränt av.Den till FETen som driver tändspolen.
Säkrade på 5 amp.
POFF!
Säkrade på 7,5 amp.
POFF!!
(ett brytarlöst system skall dra runt 3 amp på full belastning).
Vi resonerade ett tag,å insåg att OEM merca modulen alltså bör vara av sk CDI typ då det oss veterligen e det enda som kan skapa de strömmar runt 40 amp som krävs för att den specifika kretsen i VEMSet skall brinna upp.
Så..sagt å gjort.
En "vanlig" spole lånades hastigt å lustigt ifrån en raggarmaskin som stog å samlade damm i verkstan.

Åsså...hade vi då en maskin som bara luffar å går. :D
Klockrent till på köpet.

Ligger fn å arbetar med en dwell time runt 6 mS.

Triggersignalen på mercan ser lite lustig ut,mkt tack vare den höga impedansen antar vi.
Hur som helst,ger det för handen att det vi behöver göra nu e att närmare kontrollera polariteten på VRen.
De "trigger in angles" vi får gör att vi annars kommer bli begränsade i mängd förtändning.Nåja,inget som inte e enkelt lösbart :lol:

Sensmoralen e åxå att vi ANTAR att anledningen till den stora mängd brus vi fått bottnar i de enorma strömmar som OEM merca spolen dragit i den triggerkabel som låg inte långt ifrån sensor kabeln.

Hur som helst..allt väl som slutar väl.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Fråga.
Var har ni andra med VEMS boxar ställt hysteresis för accelerationsberikning?

Ligger på lättlast.AFR runt 15.Vad jag upplever som jämn gas,när sprutet "hackar till" å helt plötsligt så har jag AFR typ 9 i ngn sekund.
Ingen tidsintervall,utan helt random.
Ställt accpumps berikning till 7,å..vid lättlast har jag i motorvägsfart runt 2.5mS i öppning...åsså dumpar den enl tunen till 9mS ung som ett hickanfall.
Därav att jag misstänker hysteresisen på TPSen.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Lite rapport då.
Byggde om triggersegmentet till slut.
Gjorde en mkt enkel,å rå mod.
Tog helt enkelt å skruvade fast två metallbyglar i svängdämparen fram.
Å..efter det så funkade signalen klockrent.

Problemen har alltså varit;
1/Triggern på mercan e inverterad.
VEMSet armerar på positiv signal,å triggar på nollgenomgång.

2/Triggerns impedans-som gör den störkänslig.
Löstes genom bättre skärmad kabel.
Kapade upp plasten på VRen lite med en dremel å lödade in en bättre kabel samt drog en jordanslutning till skärmen som fästes i skruven för att hålla VR sensorn i blocket.
Därefter vart signalen ren oavsett.
Kostnad ung 50 spänn.

3/Inverterade VR signalen.Se ovan.

4/Triggersegmentet på mercan har inflank vid 55grad före å utflank på noll.
Ger..att nollgenomgången ligger vid 27,5.
Inte bara det,utan "nollan" e väldigt lång.Ger för handen att signalen kan störas iaf..(e dock inte en perfekt värld 8) )
Resultatet var att jag genom att "fuska" med trigger in anglen kunde få en tänd runt 20grad på tomgång-å som backade till runt 12 vid varv å belastning.

Så..
Tills vidare så åker jag med de två byglarna på svängdämparen 180grad isär.
Men,det närmaste kommer dessa ersättas med en Ford EDIS skiva i plåt(de skitbilliga.150 spänn från Ford tror jag de e för de i plåt)som jag drar över OEM svängdämparen.Passar mer eller mindre som hand i handske över där.
Skruvar "framifrån" så jag inte riskerar ngt med integriteten på svängdämparen.Tänkte använda 5 st M4or för att få assymetri i infästningen så den inte påverkas så lätt av vibrationer.

5/Tändspolen.
Denna e helt enkelt inte förenlig med VEMSets FET krets för densamma.
Använd..vilken jävla spole som helst så länge den har en primär resistans som inte e lika liten som mercans.
Här e tanken att iom installationen av EDIS hjulet åka en EDIS spole med wastefire inom mkt kort.

Intryck då?
Ja,inget att snacka om.
Motorn ifråga har ju lite potential,så..
Det som står att jämföra med e ju orginal KE-jet dyngan å mercas tändkurva.
De e inte med på samma karta *asg*
Tomgången ligger silkeslen på 840 varv med en avvikelse på runt 20 rpm.Detta på en av "reserv" motorerna som iaf gått 20 000+ å e lite ledsen här å var.Imponerande milt sagt.
Tycker...megatunet räcker ganska långt att arbeta med,å att de e hyggligt användarvänligt i jämförelse med mkt annat som finns.
Effektmässigt går maskinen helt klart bättre.
Råare..starkare.."vill" mer..
Med de tänd samt bränslemappar jag åker fn(utvärderade på erfarenhet samt bredband så långt-alltså ingen EGT osv)så känns den som den vill så mkt mer på ngt sätt.
Dynamiken i motorn e LÅNGT mkt bättre än med KE-jetet.
Vid vanlig körning i å ikring stan..behöver motorn inte på långa vägar när lika mkt gas för att göra sitt jobb.Ute på motorvägen..rör man knappt pedalen för att hålla 100.AFR på lättlast ligger runt 15.Tar inte detta vidare innan jag fått dit en av EGTerna mina.

Next up för det här projektet e en annan topp med mer kompression å vassare kamaxlar med lite smalare installerat LCA(106 vs 109).Ja..åsså en ny kamkedja å spännare-för de e KRONSLUT.
Redan i dagsläget så sitter där ett öppet avgas system på fulla 3".
Anledningen e naturligtvis det med turbon vad det lider,men..det skadar iaf inte till sugisen heller.

Orginal e dessa smällor angivna till 185 häst vid 6250 varv.
Stämmer garanterat.
I nuläget drar den glatt med orginal innehåll till 6600.
Heller inget att snacka om.
Så..ngt har hänt-helt klart.
Tänkte mig efter installationen av topp mm upp i rullarna hos Frank på SQR för att få ett kvitto på effekten å kika på ev detaljer.
Detta innan jul hoppas jag.

I de problem som var med triggern har hjälpen ifrån Jörgen Karlsson varit helt ovärderlig,å man får nog säga att mercorna varit lite mer krångliga setup mässigt än en del annat.
Men..vad gäller VEMS...så kan jag inget annat än lyfta på hatten.
Det inte bara funkar,det funkar SKITBRA.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kul med en så fullständig rapport, ungefär så där kändes det när vi monterade VEMS på min polare Jonas Volvo 142 med standard B20A med hemmagjord triggerskiva på vevaxeln. Det var som att motorn fick en ny chans, nu ska den givetvis bytas ut mot en strokad botten med vass topp, men det är sanslöst så stabilt den går över hela registret. Brytarspetsar och Stromberghare är väl inga underverk längre så det var väl att vänta, men ändå.

Hur har det gått med accpump-inställningarna för dig? Det är inget jag utforskat så mycket, men det lär jag göra när jag får igång min egen bil.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Tack mattias.
Jodå.
Ställde om hysterisen på TPSen till ung 4 volt/s så vart problemet iaf avsevärt mindre.
ngt jag reagerat på..e att jag dessutom ställt om "fuelcut" i rent varv tal.
Anledningen e att maskin vart lite "hattig" i det att man släppt upp gasen å ger på igen.
Inget..som man skulle reagera på som räser,men..om jag satte käringen bakom ratten hade nog inte klagat över det,men iaf reagerat.
Tanken..e som du kanske förstår att körbarhetsmässigt ta detta dithän att man skulle kunna luras att tro att VEMSet suttit där sedan dag 1.

Då ambitionen e att göra en installation som ser fabriksmässig ut så har vi letat efter lite olika delar här å var som kan hjälpa oss på traven.
Tanken..e att om tex en polis eller besiktningsman öppnar huven...skall allt se frid å fröjd ut.
Igår kväll..hitta vi nog ytterligare en del..nämligen en fuelrail som passar som hand i handske ifrån nyare SAAB9-3 mfl.
Grovt tilltagen,inbyggd 3 bars BTR osv.
Blir till att modda den för mercan avsevärt grövre anslutningar.

Va sedan gäller EDIS hjulet.
Vet inte om de e bekant,men dessa fås för ung 150:- i plåt ifrån Ford.(Finns ju öven en variant i gjutgods)
Passformen över mercans OEM svängdämpare e så man kunde tro att den e gjort för det.Tanken med 5 infästnings skruv e att skapa assymetri så att skiten inte får för sig att komma i självsvängning å ge sig av 3000 mil nerför gatan.

Vad vidare e..förstå mig rätt,men bilen går verkligen skitbra i ljuset av tidigare referens.
Poängen e bara..att vi vid ett mätt AFR över Tewblogen på ung 13.1 under full last har en "sur" lukt(som i oförbränd soppa),vilket gör att vi misstänker att spolen inte riktigt klarar av varvtalen.(En snorbillig utbytes spole för raggarmotorer)
Bla därför..skall det bli intressant med en EDIS lösning där.
Iofs enkelt att mäta,bara att sätta dit EGTn å se,meeen...dygnet har som bekant bara 24 tim 8)
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Uppdateringsdags.
Efter att ha provat med lite olika triggers e de bara ett att konstatera...
Då jag bla har en SUN MGA1200 flergasare så insåg vi att även om maskin på många vis lät som den skulle så vart INTE HC värden mm inom "rätt" gränser för vad som var att förvänta.
Med den andra toppen å de vassare kamarna ställda på 106 å 3 grad före vart d bara värre.
Vi labba omkring me div VR,för att till slut kasta in handuken å hänga i en GT1..
Då vart d färdigt :D
Finns nog en vettig anledning till att motorfabrikanter lägger ner de summor de gör på VR placering,triggerhjul å dragning av signalkabel-för att inte snacka om störningskydd mm.

Maskin har gått med de ngt vassare kamaxlarna(omkring 10grad mer än OEM vid 1,27 samt 1mm mer lyft å det snävare lobcentret)
Funkat skitbra under de uppskattningsvis 600 mil som varit aktuellt.

Så te slut så drabbades även denna maskin av vevaxelras pga standard merca felet-dvs att reduceringsventilen vid pumpen gallat å fastnat.

Ergo sum.
De sista 14 dagarna har jag till trots av en arbetsbelastning som e mer eller mindre pervers gjort slag i saken å knuffat rejält på turboprojektet.
Iden e alltså att skapa en "GT" maskin av rang.
Effekt i andra hand,körbarhet å dynamik i första.

9,2 i stat komp.
Ngt moddad cossie topp.
Samma kamaxlar som tidigare,dock nu på OEM 109 grad lob(till en början).
45mm primärer i rostfritt in i en super T70
Gammalt spearco race element med egna gavlar.
Eget insug-som e en form av rip-off på audis sport insug när d begav sig.(Diffusor plenum osv)
Tänkt ladd e 1,2-1,4.

VEMSet styr naturligtvis detta med,å rapport kommer.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är mycket trevligt att läsa dina ingående rapporter, och väldigt kul att det installerats på en inte alltför vanlig bil.

Hur har tändsystemet sett ut senaste tiden? Fördelare och enkel spole? Kamsynk?
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle

Inlägg av 2.3-16 »

Honeywell GT1,VEMS,MSD,Fördelare.
Funkar klockrent.

Ingen "secondary" trigger.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Låter som Jens favorit-tändning.. ;)
Kul att höra om en så pass rolig motor också.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mattias skrev:Låter som Jens favorit-tändning.. ;)
Kul att höra om en så pass rolig motor också.
bra , billigt, enkelt :) bara nyfikna eller själv plågare bygger på andra sätt :lol:
Skriv svar