2002-73 Tix : The end.. såld helt enkelt

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw 2002-73 ix /omstart

Inlägg av gasekke »

Att det ska vara så jäv** svårt att få med sig en kamera ut till garaget..

Nåja det såkallade golvet bak , rostiga helv... är botat från spetälska och nytt golv på plats inmätt och helsvetsat :lol: så skönt då var ju tanken att börja skruva ihop den igen eller???

Hell no, råkade "slinta" lite med rondellen vilket med förde att det golv i skuffen som byttes för ngt år sedan :doh: kapades bort helt och hållet :whistle: nytt skuffgolv med fästen för fuelcell-batteri-soppapumpar under konstruktion.

Dessutom måste hjulhusen bak byggas om en del för coilovers lutar åt golf2 ben bak och framben av antingen golf eller E30.
men nu byggs det ju iaf ska vara klar till sommaren så det så...
bilder ska komma då det blir roligare så

Om någon sitter med ngt coiloverkit för antingen golf2 eller E30 så är jag spekulant om det inte är ngt fantasipris.
Over and out // Erik
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw 2002-73 ix / det finns hopp

Inlägg av gasekke »

Jaha ja, inte inte i går man skrev något här, men å andra sidan så har inte kreativiteten blomstrat direkt heller..
Ända tills förra helgen, lite raceåkande med min R golf i Åmsele satte fart på motivationen och efter en hel dag på race så blev det ett snabbt hej till frun och sedan iväg till garaget.

"Stordåd" har skett på den här veckan har mer utfört än på 2,5år :doh: (tack till lillen för en spark i r*ven och hjälp)

Helt plötsligt så står den på hjul och nu är det ett rullande fordon igen, pyssel kvar är att dra nya soppaledningar (finns) motera i batteri och lite elfix sedan uppstart.

Todo listan sedan är nya bromsrör, fästa plastrutor, = småpill

Men som helhet finns det en hel del kvar för att kalla den klar, men körbar inom kort hoppas jag (fast jag har haft fel förut..) :P

Erik
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw 2002-73 ix /inte helt dött projekt..

Inlägg av gasekke »

Tjohoo!!! Uppstartad och varmkörd nu i kväll, så sjukt skoj att den lever igen :D
Tänk om ngn hade visat mig att det fanns ett annat läge på spärrskaftet för att skruva fast saker också :doh: då skulle det kanske gått lite snabbare än 3 år att få den på hjul också.

Uppstartsfilm finns givetvis. Nu måste det fixas lite snyggare el och soppadragning än "tattarmeket" det blev för kvällens oplanerade start.
Lindberg_
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: tis maj 22, 2012 10:41 am
Ort: Umeå/Holmsund. Nu mera Älvsbyn

Re: Bmw 2002-73 ix /inte helt dött projekt..

Inlägg av Lindberg_ »

Lite bilder hade vart mycket trevligt :D
För den snåle är allt dyrt ;)
Freewheel
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: lör jan 14, 2012 2:33 pm
Ort: Ljusdal
Kontakt:

Re: Bmw 2002-73 ix /inte helt dött projekt..

Inlägg av Freewheel »

Tjusigt!
Lagom "klar" tills isen lägger sig! på med isdäck och smiska sjö :thumbright: :thumbright:
Tänk om en annan finge lite driv med -02an åxå, va kul de vore :arrow:
upp med film nu, å mer bilder, all inspiration är bra!!
M.v.h. Nisse
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bmw 2002-73 ix /inte helt dött projekt..

Inlägg av mrabarth »

:thumbright: Detta är ju ett klart kul projekt! Du får kämpa vidare i vinter så ses vi i åmsele till sommaren!! Du får ta med dig Bosse med mk1 escorten!
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw 2002-73 ix /inte helt dött projekt..

Inlägg av gasekke »

Jodå Bosse är tyvärr lite svårlurad och rädd om grejorna , men den är ju mappad och körklar 380whp blev det väl ur cosworthspisen på 1.4 bar, men han var sugen på att bygga om i framvagnen en del.

02an blir väl kanske inte ngn konbane bil i första hand men testas ska det väl.
Just nu grubblar jag om sprut på ett fulmoddat motronic inte är direkt top notch..
Jag undrar om det finns ngn som har erfarenhet av de här
http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-502.html
Känns som rätt peng och borde räcka för mina behov så frågan är väl bra eller anus?
Hur pass PnP är det verkar lovande för en lekman som mig och det är väl fullt mappbart för den som kan.
Erik
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Bmw 2002-73 ix /inte helt dött projekt..

Inlägg av mrabarth »

Tjenare! Jo Bosse va förbi i mitt garage igår och snackade framvagnsgeometri. Jag har endel egenheter i min framvagn på escorten som han ville kopiera.
Ang. Mega squirt har jag kört med det en gång tidigare. Det har ju utvecklats en hel del sedan dess med både driftsäkerhet och finesser så det är helt klart ingen skit längre. Dock är det fortfarande lite enklare än många andra sprut som finns för några tusingar till. Såg lindrigt ut om det är ett Pnp system med passande kontakter och allt så det "ska" funka genom att endast trycka dit kontakten. Är det så så borde det vara ett kap... Men man måste vara intresserad att pilla lite i sprutet då det alltid behöver fintunas över en längre period för att få till kallstart, låglast och körbarhet i alla lägen. Robban på dynotech fixar mappningnen gallant men just det lilla finliret kan man inte göra i bromsbänken såvida man inte är gjord av pengar. Det är inte alls svårt, bara man är lite intresserad.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw 2002-73 Tix lightweight edt

Inlägg av gasekke »

Nämen lite bilder på skrotet då..

OBS inga pallbockar under bak :)
Bild
Benny är inte så värst stark heller dock står främre pallbockarna lite långt bak såå men 2 pers lyfter henne lätt. Tur det är 4wd så den driver på rätt bra ändå :hihi:

Själv tycker jag den ser lite arg ut
Bild
Lätt behov av framvagnsinställning (bland annat)

I går var det provkörning runt garaget men den filmen funkade inte så en uppstarts snutt får det väl bli.
Bild

ska försöka ladda om rätt film sedan..

Tillfällig brist på rör ska botas snarast på det behövs till lite i skuffen och för att fästa plastrutorna i dörrarna.
Sedan vore en bur inte så tokigt om man skulle ramla omkull vid provkörning :whistle:
Sedan blir man sjukt lycklig av att höra en halvarg M20 på lite ladd och varv...
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende
Inlägg: 738
Blev medlem: lör jun 07, 2008 12:54 am

Re: Bmw 2002-73 Tix lightweight edt

Inlägg av erikjakan »

I med en m54b30 så det blir lite åka av ;)
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw 2002-73 Tix lightweight edt

Inlägg av gasekke »

M54B30... Nja fullt så livstrött har jag inte hunnit bli ännu.
Dock har jag lite funderingar på en M42 då jag tror det finns potentional i den maskinen.
Men då blir det nog torrsump tror jag då främre drivaxlarna ska genom tråg och det är väl en sådär halvdum grej vid ev separations händelser..
Fast först ska det utforskas stenålders M20 , tror att den räcker ett bra tag på vikten och lagom effekt
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw 2002-73 Tix lightweight edt

Inlägg av gasekke »

Jaha ja, inte så mkt nytt att tillföra , fortsätter att bygga lite i skuffen fästen för lämpligt antal soppapumpar o filter div rör här o där förstärka diff fäste.
Inget speciellt eller något att fota.

Kört lite runt garaget , elak bil helt enkelt lurigt med halvhård koppling och inga bromsar skuttar som en känguru gör den.
Däremot blev det att åka och kontrollväga tyskan.
Bantningskuren var inte så effektiv som jag trott men bon väger in på 950kg vilket kanske är rätt ok för en bil som org vägde 1120 och efter div operationer fått en 6a fyrhjulsdrift turbo men allt som behövs i runt om grejor.

Borde röra på sig ändå med en småskrämd M20 1.4bar inbillar jag mig??
Effekt okänd tyvärr, men med lite finlir och ett bra sprut ska väl man kunna hitta kring 500 utom att vara trollkarl?
Min M10 i E21an kan 440whp på 1.6bar så helt omöjligt ska det väl inte vara? Iofs hade dynotech Robban varit trollkarl där så det kan nog bli en sväng förbi honom för tips o trick

Over med out
Piero Leoni
För mycket laddtryck
Inlägg: 154
Blev medlem: ons feb 08, 2006 1:56 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw 2002-73 Tix lightweight edt

Inlägg av Piero Leoni »

Roligt att du har fått liv i rally maskinen igen.

Du kanske är intresserad att köpa mina isdäck jag har liggandes? :wink:
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw 2002-73 Tix lightweight edt

Inlägg av gasekke »

Jepp, smög runt på vinden och såg att ngn annan 02tok hade ynkligt försökt gömma ett gäng isdäck hjälpligt..

Hur går det byggs det ngt piero?

Min 02 är snart raceready ver bus.
gasekke
Forumsberoende
Inlägg: 635
Blev medlem: fre sep 04, 2009 3:49 pm
Ort: Umeå

Re: Bmw 2002-73 Tix lightweight edt

Inlägg av gasekke »

Ny dag nya inputs!
Fick finbesök av sfro idag för en koll på bastard 02 och utfall långt över förväntan.
Lite småfix som jag inte ens tänkt på o några bra att göra grejor som blev bekräftade på todo listan blev facit före sfro 1
Mkt nöjd helt enkelt .
O helgen ska fyllas av bocka av enkla fix listan. Sedan så ska det funderas på vilken tisdag som är snart när Mattias skulle ringa om hjälp m vems.. (Sorry) :hihi:
Men snart raceready , litet krux m vikt / effekt men det går att lösa med
Skriv svar