Uppdatering: Insugsbyte genomfört...
Jomenvisst, ända sedan den första stunden jag såg LT1:ans orginalinsug har jag hatat det! Funktionen är det säkert inget större fel på men designen antar jag kom till för att 4:e generationens Camaro/Firebird hade den där megavindrutan som slutade mitt på motorn - därav behovet av ett lågt insug med 2st minispjäll riktade framåt...
Köpte tidigare i somras ett GM Performance Parts "förgasarinsug" till motorn för att kunna använda mitt 4-tums kinaspjäll.
Insuget och spridarhylsorna i alu, köpt från Summit Racing. Detta är enda alternativet till insug om man inte vill börja borra om bulthålen och använda vanliga Cheva 350 insug, jag hade helst sluppit denna 2-plans variant men vafan...
Började borrningen för hylsorna...
Sen var det vrålapan som gällde...slipa-slipa!
Hyfsad passform...sen iväg med allt till en polare som hade tig-svets.
Slipade delningsväggen under plenumet spetsig (jädra 2-plansinsug..) och sprayade allt mattsvart. Jag vägrar visa svetsarna för det var inte vackert nånstans, nåja, det vart tätt i alla fall vilket är det som räknas!
Hade glömt köpa packningar mellan insug och spjällhus och alla affärer var antingen stängda eller låg väldigt långt bort så vad fan gör man? Jo, man tillverkar packningar av en kartong från en kupévärmare givetvis...GHETTO-LÖSNING!
Fuelrailsen vart också kortade. Mattsvart spray is da sh*t...
Resultatet blev hyfsat, gassvaret är klart bättre med 4" spjället som enligt en proffessionell matematisk guru är 117% större än orginal spjällhus på LT1:an. Mer luft & soppa = bigger bang!
Nästa sommar blir det nog ändå turbo på denna, nog för att den går riktigt bra i dagsläget men det räcker liksom inte.
300hk hade väl räckt om man varit 18 men inte nu längre, laddtryck behövs!
Byte av utväxlingen i bakaxeln samt renovera/byta diffen står också på schemat...kanske till 4.10 eller nåt liknande som lirar bättre med Tremec-lådans höga etta.