Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Fredde Holmgren »

Grymt häftigt bygge! Gillar ventilkåpan, det är detaljerna som gör det. :)
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Snickrar vidare på dumpventilen. Svarvade klar den undre delen samt började med portningen. Det finns absolut ingen risk att den blir för liten!!!


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Danne_jmk »

Riktigt snyggt :-D
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Danne_jmk »

Ruggigt snyggt gjort, blir roligt att få se hur den funkar :)
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Kompletterat vevaxelremskivan med en "ribba" till så jag kan åka med 6ribbor.
Klaffbackventilen är nu också klar.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Robin Olivi »

Den vart ju fet, dumpen. Ska bli kul att se funktionen på resten sen. :-)
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Kadett4wd »

frän backventil.
limma o-ringen sen bara ;)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av larsat »

Ser fint ut det där! Är det något fjädertryck som håller igen locket lite?
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Tänkte att gravitationen skulle fixa biffen. Backventilen öppnar 60gr så den faller igen även om den ligger horisontellt. Det är iaf planen.. Hehe, blir intressant att se hur teori och verklighet förhåller sig till varandra.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Danne_jmk
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
Ort: Tvärålund / Umeå

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Danne_jmk »

Fick ju äran att klämma å känna på dump å backventil igår :)
Såg och kändes riktigt rejäla.
Blev riktigt impad av dumpen, inte illa med tanke på vad han har å jobba med.

Hejja Micke snart färdig :P
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Har börjat snickra på ett nytt grenrör..
rörlängderna blir 50cm +- någon cm. Det är det kortaste som går att få till om rören ska bli hyfsat lika långa.


Bild
Bild
Bild
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Jonas T »

Hej!
Ser att du har lite trång för röret... Jag byggde för ett antal år sedan ett pulssplitrör för rakställd 16 i amazon med innerskärmar vilket inte heller bjöd på så mycket utrymme. Klurade mycket på hur jag skulle dra rören innan jag bestämt mig.

Bild

Bild

Du har nog koll själv men så här drog jag dem då.

För övrigt grymt häftigt bygge! :thumbright:
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av Ersviken »

Ett tips på grenröret om du vill göra det ändå mer kompakt är att utgå från det rör som blir längst och sedan bygga de andra lika långa.
Eftersom turbon kommer sitta längst bort från cylinder 4 så skulle jag utgå därifrån, byt plats på Pulssplitten och sätt 1/4 längst bak, gör sen samma längd som 4an på de andra rören.
Hur jag skulle ha gjort (inte sagt att det är rätt väg att gå för den delen) :)
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor

Inlägg av mrabarth »

Jonas T: Stiligt och kompakt grenrör- Snyggt!

Ersviken: Helt riktigt! I mitt fall kommer dock 1:ans cyl att få den "längsta" vägen då jag måste snirkla röret över och på baksidan oljefiltret (men ändå kunna byta filter utan att ta lös grenröret). Generatorn kommer i vägen framför filtret.. Sen har jag tänkt få plats med WG röret ner under igenom rörhopen snett neråt bakåt- därför har jag inte slimmat det mot blocket+ att det skulle bli 10-15cm till på rören då.
Optimalt kommer det aldrig att bli men riktigt kul är det iaf att knåpa med.
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Skriv svar