
Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Grymt häftigt bygge! Gillar ventilkåpan, det är detaljerna som gör det. 

7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Snickrar vidare på dumpventilen. Svarvade klar den undre delen samt började med portningen. Det finns absolut ingen risk att den blir för liten!!!













MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 276
- Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
- Ort: Tvärålund / Umeå
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Riktigt snyggt 

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 276
- Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
- Ort: Tvärålund / Umeå
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Ruggigt snyggt gjort, blir roligt att få se hur den funkar 

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Kompletterat vevaxelremskivan med en "ribba" till så jag kan åka med 6ribbor.
Klaffbackventilen är nu också klar.









Klaffbackventilen är nu också klar.










MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Robin Olivi
- Forumsberoende
- Inlägg: 658
- Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
- Ort: Västerås
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Den vart ju fet, dumpen. Ska bli kul att se funktionen på resten sen. 

______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
frän backventil.
limma o-ringen sen bara
limma o-ringen sen bara

///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Ser fint ut det där! Är det något fjädertryck som håller igen locket lite?
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Tänkte att gravitationen skulle fixa biffen. Backventilen öppnar 60gr så den faller igen även om den ligger horisontellt. Det är iaf planen.. Hehe, blir intressant att se hur teori och verklighet förhåller sig till varandra.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 276
- Blev medlem: tor aug 06, 2009 2:20 pm
- Ort: Tvärålund / Umeå
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Fick ju äran att klämma å känna på dump å backventil igår 
Såg och kändes riktigt rejäla.
Blev riktigt impad av dumpen, inte illa med tanke på vad han har å jobba med.
Hejja Micke snart färdig

Såg och kändes riktigt rejäla.
Blev riktigt impad av dumpen, inte illa med tanke på vad han har å jobba med.
Hejja Micke snart färdig

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Har börjat snickra på ett nytt grenrör..
rörlängderna blir 50cm +- någon cm. Det är det kortaste som går att få till om rören ska bli hyfsat lika långa.



rörlängderna blir 50cm +- någon cm. Det är det kortaste som går att få till om rören ska bli hyfsat lika långa.




MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Hej!
Ser att du har lite trång för röret... Jag byggde för ett antal år sedan ett pulssplitrör för rakställd 16 i amazon med innerskärmar vilket inte heller bjöd på så mycket utrymme. Klurade mycket på hur jag skulle dra rören innan jag bestämt mig.


Du har nog koll själv men så här drog jag dem då.
För övrigt grymt häftigt bygge!
Ser att du har lite trång för röret... Jag byggde för ett antal år sedan ett pulssplitrör för rakställd 16 i amazon med innerskärmar vilket inte heller bjöd på så mycket utrymme. Klurade mycket på hur jag skulle dra rören innan jag bestämt mig.


Du har nog koll själv men så här drog jag dem då.
För övrigt grymt häftigt bygge!

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Ett tips på grenröret om du vill göra det ändå mer kompakt är att utgå från det rör som blir längst och sedan bygga de andra lika långa.
Eftersom turbon kommer sitta längst bort från cylinder 4 så skulle jag utgå därifrån, byt plats på Pulssplitten och sätt 1/4 längst bak, gör sen samma längd som 4an på de andra rören.
Hur jag skulle ha gjort (inte sagt att det är rätt väg att gå för den delen)
Eftersom turbon kommer sitta längst bort från cylinder 4 så skulle jag utgå därifrån, byt plats på Pulssplitten och sätt 1/4 längst bak, gör sen samma längd som 4an på de andra rören.
Hur jag skulle ha gjort (inte sagt att det är rätt väg att gå för den delen)

Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Jonas T: Stiligt och kompakt grenrör- Snyggt!
Ersviken: Helt riktigt! I mitt fall kommer dock 1:ans cyl att få den "längsta" vägen då jag måste snirkla röret över och på baksidan oljefiltret (men ändå kunna byta filter utan att ta lös grenröret). Generatorn kommer i vägen framför filtret.. Sen har jag tänkt få plats med WG röret ner under igenom rörhopen snett neråt bakåt- därför har jag inte slimmat det mot blocket+ att det skulle bli 10-15cm till på rören då.
Optimalt kommer det aldrig att bli men riktigt kul är det iaf att knåpa med.
Ersviken: Helt riktigt! I mitt fall kommer dock 1:ans cyl att få den "längsta" vägen då jag måste snirkla röret över och på baksidan oljefiltret (men ändå kunna byta filter utan att ta lös grenröret). Generatorn kommer i vägen framför filtret.. Sen har jag tänkt få plats med WG röret ner under igenom rörhopen snett neråt bakåt- därför har jag inte slimmat det mot blocket+ att det skulle bli 10-15cm till på rören då.
Optimalt kommer det aldrig att bli men riktigt kul är det iaf att knåpa med.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.