wg storlek i förhålande till motor
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
wg storlek i förhålande till motor
höra om det är någon sov har nån tumregel eller vet hur man räknar ut hur stor wg man behöver till en b23 turbo 500hk vart går gränsen till förliten wg
turbo for life
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 56
- Blev medlem: fre nov 18, 2011 10:02 am
- Ort: Norge
Re: wg storlek i förhålande till motor
beror på hur lågt ladd du önskar o kunna köra med, vilken turbo du har osv... Har du en liten turbo behöver du ofta större wg, ska du bara köra med mycket ladd kan du klara dej med en något mindre osv..
Men något rundt 40mm borde normalt funka bra... Det är i princip inget som heter "för stor" wastegate... Men en 60mm kan i många fall vara onödigt stort...
Men något rundt 40mm borde normalt funka bra... Det är i princip inget som heter "för stor" wastegate... Men en 60mm kan i många fall vara onödigt stort...
When the flag drops, the bullshit stops!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 70
- Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:30 pm
- Ort: Säffle
Re: wg storlek i förhålande till motor
Audi med 2,5l och 730hk på fullt ladd.
34mm VAG/KKK wastegate. 0,3 barsfjäder resulterar i 0,3Bar. Fast han kör med 1barsfjäder och reglerar upp det till 2,1 annars.
Kompisar kör med m50b25 och Tial/Turbosmart runt 38mm på 0,8 bar och reglerar sedan upp det med styrsystemet. Inga problem.
Jag själv kör med en B230 8V Precision 39mm med 1barsfjäder och den laddar lite mer på GLT men det beror nog på mitt grenrör. Laddar 2bar max med stabilt laddtryck
Vi ligger runt 5-600hk i våra maskiner.
Satsa på en av känt märke. Dels lär de funka och hålla bättre. Om de sedan klara lika mycket som en stor kinawastegate så blir det enklare att bygga grenrör om man t.ex har ont om plats.
34mm VAG/KKK wastegate. 0,3 barsfjäder resulterar i 0,3Bar. Fast han kör med 1barsfjäder och reglerar upp det till 2,1 annars.
Kompisar kör med m50b25 och Tial/Turbosmart runt 38mm på 0,8 bar och reglerar sedan upp det med styrsystemet. Inga problem.
Jag själv kör med en B230 8V Precision 39mm med 1barsfjäder och den laddar lite mer på GLT men det beror nog på mitt grenrör. Laddar 2bar max med stabilt laddtryck
Vi ligger runt 5-600hk i våra maskiner.
Satsa på en av känt märke. Dels lär de funka och hålla bättre. Om de sedan klara lika mycket som en stor kinawastegate så blir det enklare att bygga grenrör om man t.ex har ont om plats.
Volvo 244GL/T Turbo 700hk 2014?
Följ oss i Team RAS här:
https://www.facebook.com/RacingAmateursSaffle/
Följ oss i Team RAS här:
https://www.facebook.com/RacingAmateursSaffle/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21737
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: wg storlek i förhålande till motor
avgastrycket har stor betydelse så har man låga tryck så behöver man större. därför man behöver ganska stora wg på holset för att kunna reglera laddtrycket bra.
finns som sagt mycket skräp på marknaden gällande wastegate så köp nått som fungerar! välj inte bara efter priset.
mvh jens
finns som sagt mycket skräp på marknaden gällande wastegate så köp nått som fungerar! välj inte bara efter priset.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 56
- Blev medlem: fre nov 18, 2011 10:02 am
- Ort: Norge
Re: wg storlek i förhålande till motor
Original wg från Audi 20v turbo fungerar faktisk jävligt bra..!
och dom kan portas om flödet inte blir tillräckligt.. Tror även man kan ta bort lite material ovanför ventilen, slik at den lyftar mer, minns inte helt hur det där var..

When the flag drops, the bullshit stops!
- jimmy/fimpen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 485
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
- Ort: orsa
Re: wg storlek i förhålande till motor
tack för alla tipp
körde i somras med tb60-2 turbo å hks kopia wg på 50mm grejen är den att den värgrar vara tät mot sätet har provat att slipa in den med ventilpasta med bra resultat typ 3 vändor sen läcker den igen laddar bara 1.6 så det är ju inge extrem ladd heller
körde i somras med tb60-2 turbo å hks kopia wg på 50mm grejen är den att den värgrar vara tät mot sätet har provat att slipa in den med ventilpasta med bra resultat typ 3 vändor sen läcker den igen laddar bara 1.6 så det är ju inge extrem ladd heller
turbo for life