wg storlek i förhålande till motor

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
jimmy/fimpen
För mycket laddtryck
Inlägg: 485
Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
Ort: orsa

wg storlek i förhålande till motor

Inlägg av jimmy/fimpen »

höra om det är någon sov har nån tumregel eller vet hur man räknar ut hur stor wg man behöver till en b23 turbo 500hk vart går gränsen till förliten wg
turbo for life
Joachim Stavik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: fre nov 18, 2011 10:02 am
Ort: Norge

Re: wg storlek i förhålande till motor

Inlägg av Joachim Stavik »

beror på hur lågt ladd du önskar o kunna köra med, vilken turbo du har osv... Har du en liten turbo behöver du ofta större wg, ska du bara köra med mycket ladd kan du klara dej med en något mindre osv..
Men något rundt 40mm borde normalt funka bra... Det är i princip inget som heter "för stor" wastegate... Men en 60mm kan i många fall vara onödigt stort...
When the flag drops, the bullshit stops!
B20 Persson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:30 pm
Ort: Säffle

Re: wg storlek i förhålande till motor

Inlägg av B20 Persson »

Audi med 2,5l och 730hk på fullt ladd.
34mm VAG/KKK wastegate. 0,3 barsfjäder resulterar i 0,3Bar. Fast han kör med 1barsfjäder och reglerar upp det till 2,1 annars.

Kompisar kör med m50b25 och Tial/Turbosmart runt 38mm på 0,8 bar och reglerar sedan upp det med styrsystemet. Inga problem.

Jag själv kör med en B230 8V Precision 39mm med 1barsfjäder och den laddar lite mer på GLT men det beror nog på mitt grenrör. Laddar 2bar max med stabilt laddtryck

Vi ligger runt 5-600hk i våra maskiner.

Satsa på en av känt märke. Dels lär de funka och hålla bättre. Om de sedan klara lika mycket som en stor kinawastegate så blir det enklare att bygga grenrör om man t.ex har ont om plats.
Volvo 244GL/T Turbo 700hk 2014?

Följ oss i Team RAS här:
https://www.facebook.com/RacingAmateursSaffle/
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21737
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: wg storlek i förhålande till motor

Inlägg av Jens Gustavsson »

avgastrycket har stor betydelse så har man låga tryck så behöver man större. därför man behöver ganska stora wg på holset för att kunna reglera laddtrycket bra.

finns som sagt mycket skräp på marknaden gällande wastegate så köp nått som fungerar! välj inte bara efter priset.

mvh jens
Joachim Stavik
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: fre nov 18, 2011 10:02 am
Ort: Norge

Re: wg storlek i förhålande till motor

Inlägg av Joachim Stavik »

Original wg från Audi 20v turbo fungerar faktisk jävligt bra..! :) och dom kan portas om flödet inte blir tillräckligt.. Tror även man kan ta bort lite material ovanför ventilen, slik at den lyftar mer, minns inte helt hur det där var..
When the flag drops, the bullshit stops!
Användarvisningsbild
jimmy/fimpen
För mycket laddtryck
Inlägg: 485
Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
Ort: orsa

Re: wg storlek i förhålande till motor

Inlägg av jimmy/fimpen »

tack för alla tipp
körde i somras med tb60-2 turbo å hks kopia wg på 50mm grejen är den att den värgrar vara tät mot sätet har provat att slipa in den med ventilpasta med bra resultat typ 3 vändor sen läcker den igen laddar bara 1.6 så det är ju inge extrem ladd heller
turbo for life
Skriv svar