BMW e28 med corvette fram och bakvagn

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Re: BMW e28 med corvette fram och bakvagn

Inlägg av therealpinto »

Brytkraften uppåt kommer i höjd med framvagnsbryggan, det är ju den som för in lasten i konstruktionen. Så det räcker att staga därifrån, uppåt mot torpedväggen. Sedan bör då torpedväggen stagas snett nedåt/bakåt så du får ett dörrkryss, annars kommer den bara vicka istället. Staga gärna mot kardantunneln också.

Som det ser ut nu ska kraften först färdas framåt i rambenet, sedan uppåt längs det bockade röret. Själva bockningen (knäet) en svag punkt som flexar en del.

Sitter det ett stag från ungefär mitt på framvagnsbalken snett uppåt/bakåt så kan rambenen framåt vara ganska veka och fungerar också som snäll deformationszon om något skulle gå snett.

Generellt sett bör man tänka på att försöka få alla rör att ansluta i krysspunkter mot andra rör, aldrig mitt på ett rör. Det blir enormt mycket starkare då.

Gustaf
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Haha ja det är sant. Då vet i tusan om inte jag saknar tummar helt. Men vem vet dom kanske växer ut när mitt projekt är klart.
ac-anton
Lite mer laddtryck

Inlägg av ac-anton »

aa hej igen! va ett tag sen jag uppdatera här men har vart en hel del annat som det fixats med.

har iaf fått lite gjort sen sist, jag har inhandlat en motor och låda som ska sitta kvar i bilen nu och fixat lite allmänt bara.
motorn kanske inte passar in på de här forumet så man får väl skämmas lite :oops:
det vart en cheva 454 som det filats lite smått på så den ska gå fint på gatan :wink:
lådan vart en kortstrutad th400 som har stått i ett garage sen 80:talet så ska kolla över den och byta lite saker i den.

men nog om det nu så slänger jag upp några bilder ist. (jag är extremt dlig på att fota men ska försöka att ta fler bilder i fortsättningen :wink:

Bild
lite extra rör i baken så att axeln hålls på plats :wink:

Bild

Bild
motorn på plats och väntar på att få vråla lite

Bild
fick den hyffsat långt bak iaf, aset väger 290 kilo och det e inte så kul att ha framför framvagnen :wink:

Bild
ny kardantunnel har det börjat snickras på :drool:

Bild
och såhär står den i dagsläget och väntar på lite kärlek
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Skyst val av motor. Är ju lite grann som quatroden. Audi gt quattro med cheva motor.Motorn är det en marin motor? Dom stagen du monterade upp där bak tror jag inte gör så mycket nytta mer än att ta en massa plats. Jag skulle klätt in detta område med plåt i stället och på så sätt fått styvare bak. Du har ju redan bågen som är monterad där bak som ger stöd för bakvagnen. Gjorde en liten skiss hur jag menar. Finns ju en massa potentiellt folk på detta forum som kan ge lite mer tips.

Bild
ac-anton
Lite mer laddtryck

Inlägg av ac-anton »

tack så mycket. både ja och nej med rören, dem yttersta rören förstärker 4links upphängningen som har vart en svag punkt innan, dem andra rören kommer synas bättre sen när jag e klar med allt men tanken e att dem ska förbinda fram och bakvagn så allt håller ihop ist för olika sektioner. det ser rätt värdelöst ut just nu utan dem främre rören men det kommer bli bättre (hoppas jag) :wink: synpunkter uppskattas iaf med tanke på det jag kan om chassin och bilar överlag (behöver all hjälp jag kan få) :oops:
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Det är lugnt. Jo jag anade det att det skulle vara till det. Men jag tror du kommer uppnå samma hållbarhet genom att klä in med plåt. och så kommer du få mer styvhet till stötdämpartorna bak. Det jag tänkt är att du kommer få en helplåt från golvet förbi fyrlänkens upphängning och ut över stötdämpar fästet och bak till rambalken. Men Du har säkert en bra lösning på det där ligger i rockärmen. Man kan nog lura sig lite på bilderna med.
ac-anton
Lite mer laddtryck

Inlägg av ac-anton »

Jag förstår vad du menar och det låter bra men stötdämpartornen e bara provisoriska tills jag fått hem mina riktiga dämpare :wink: det e därför jag inte gjort några rör i fram också :wink: men tack för lite ideer och synpunkter! Kom gärna med mer sånt när du känner för det och när du ser nått som kan göras lite bättre och så :drool: hjälp uppskattas som sagt :wink:
ac-anton
Lite mer laddtryck

Inlägg av ac-anton »

hej igen! ber om ursäkt för mina sega uppdateringar men jag gör mest endel småpill just nu som inte e värt att fota :wink:
har iaf fått lite saker gjort så det blir en miniuppdate :drool:

Bild
kardantunneln e snart klar, bara några småplåtar kvar :wink:

Bild

Bild
och snart får jag det tätt runt mina fötter också! :lol: fast glömde fota en riktig bild på de så det fick bli denhär ist :doh:

det va väl typ allt förutom kortad kardan och kylarfesten och sånt som inte e så kul att titta på :wink:
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Se där det går ju framåt för dig. För mig går det segt, haft mycket på jobbet och mycket att pyssla med hemma. Det ser ut som du skulle behöva ett plåtbock :) Blir bra, Som vanligt. Kämpa på. :)
johanF
För mycket laddtryck

Inlägg av johanF »

Vad är det för kyl du tänkt köra me??

Skickas från min iPad via Tapatalk
wrooommm
Joachim Stavik
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Joachim Stavik »

Fränt bygge! :)

men jag undrar en sak.... Är det inte så at man ska ha huvudbågen BAK förarstolen? Slik som du har det så kommer den väl lite långt fram... äller?
When the flag drops, the bullshit stops!
ac-anton
Lite mer laddtryck

Inlägg av ac-anton »

Johan_P skrev:Se där det går ju framåt för dig. För mig går det segt, haft mycket på jobbet och mycket att pyssla med hemma. Det ser ut som du skulle behöva ett plåtbock :) Blir bra, Som vanligt. Kämpa på. :)
Aa sakta men säkert rullar det på, har gått segt ett tag nu för att jag har haft "semester" i 3 veckor då jag seglat en hel del.
men nu ska drt tas tag i gammelräsern igen! :wink:
det e bara att kämpa på! Stressa bara inte för mycket, då blir det bara pannkaka och tråkigt :( haha jag har faktist en plåtbock men kylarfästet e bara provisorisk precis som kylaren då jag klurar på karossfästen i samma fäste, då tog jag bara några skrotbitar och loppade ihop, därför det ser lite kul ut :wink:
Joachim Stavik skrev:Fränt bygge! :)

men jag undrar en sak.... Är det inte så at man ska ha huvudbågen BAK förarstolen? Slik som du har det så kommer den väl lite långt fram... äller?
tack så mycket :D jo det stämmer men jag tabbade mig där och sen e jag för lat för att göra om det.... stolen hamna framför bågen innan jag bestämde att det skulle finnas väghållning i bilen också och då skulle motorn bak 50cm helt plötsligt och då va man tvungen att flytta på nått mer för att få motorn där :doh: :doh:
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Hörru du. Hur bred är corvette framvagnen? Om man får fråga. Och hur mycket får man ge för en sådan?
ac-anton
Lite mer laddtryck

Inlägg av ac-anton »

Hej igen! Va ett bra tag sen jag va här och skrev nånting men har tyvärr tappatvmotivationen för den här bilen igen :doh:
Eller jag vet snarare inte vad jag vill göra med den och jag har för många idéer för den just nu.
Så har beslutat att ställa den åt sidan ett tag tills jag vet vad jag vill göra med den.
Håller iaf på med en annan bil som jag har mitt mål med och det målet är spikat :thumbright:
Har lagt upp en projekttråd här också om nån skulle va intresserad av att kolla :wink:

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=81250
Skriv svar