uppdate 15-01-10
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 117
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
- Ort: töreboda
uppdate 15-01-10
Tjenare och välkomna
Senast redigerad av smilesante den lör sep 24, 2022 10:40 am, redigerad totalt 12 gång.
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 117
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
- Ort: töreboda
14 05/1


Senast redigerad av smilesante den lör sep 24, 2022 10:42 am, redigerad totalt 5 gång.
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 117
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
- Ort: töreboda
Re: SMILESANTES GARAGE plastraketer och pallbocksrejsing
Z
Senast redigerad av smilesante den lör sep 24, 2022 10:37 am, redigerad totalt 1 gånger.
Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 117
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
- Ort: töreboda
Re: SMILESANTES GARAGE plastraketer och pallbocksrejsing
när 2jzan kom hem börja jag skruva med den direkt
det enda som återstog av motorn efter en stund och många svordommar va detta

efter detta gjordes alla delar grundligt rena i bottendelen och nya lager tog plats samt 1jz-gte kolvarna.
sedan börja ihopmonteringen
motorfästen och arp bultar m.m börja hamna på plats
bottendelen färdig

satte dit toppen

all runtikring skulle dit så såg den ut såhär efter en stund


slängde på svänghjul/koppling och låda och lyfta ner den i bilen

fick banka lite plåt för att bbl skulle få plats
tyckte inte om de gamla moddade orginal växellänkaget så jag fixade ett nytt, mkt tightare lägen att enklare byggd så hela sitter i karossen och inte i låda så mkt lättare att ta lös från lådan när man ska ur och i med grejerna

när 2jzan är högre fick jag förlänga lite rör och ledningar för att de skulle passa.

bilen ute och andas sina första andetag





efter detta gjordes alla delar grundligt rena i bottendelen och nya lager tog plats samt 1jz-gte kolvarna.
sedan börja ihopmonteringen

motorfästen och arp bultar m.m börja hamna på plats

satte dit toppen
all runtikring skulle dit så såg den ut såhär efter en stund

slängde på svänghjul/koppling och låda och lyfta ner den i bilen

fick banka lite plåt för att bbl skulle få plats

tyckte inte om de gamla moddade orginal växellänkaget så jag fixade ett nytt, mkt tightare lägen att enklare byggd så hela sitter i karossen och inte i låda så mkt lättare att ta lös från lådan när man ska ur och i med grejerna
när 2jzan är högre fick jag förlänga lite rör och ledningar för att de skulle passa.
bilen ute och andas sina första andetag


Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Re: Smilesantes Nissan s14,5 drifting/Opel Manta A projekt
Vart inte klok på texten, men kör du 1jz eller 2jz?
Riktigt nice bygge
Riktigt nice bygge

Daniel Stenberg, Kalix.... 0738444292
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 117
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
- Ort: töreboda
Re: Smilesantes Nissan s14,5 drifting/Opel Manta A projekt
hehe de är nog jag som inte kan skriva
2jz bottendel med 1jz topp 


Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 117
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
- Ort: töreboda
Re: Smilesantes Nissan s14,5 drifting/Opel Manta A projekt
lite samlade bilder på bilen innan vinterns bravader tog sin början

glänser lite med 740 t5an:)

väldigt hög på bilderna med detta är ridehigh så den går "lätta" upp på biltransporter osv
vill man vara extra fin gåre bra med stance 









glänser lite med 740 t5an:)
väldigt hög på bilderna med detta är ridehigh så den går "lätta" upp på biltransporter osv


Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Re: Smilesantes Nissan s14,5 drifting/Opel Manta A projekt
Aha På så vis
men vad är det för fördelar att köra på 2jz blocket och 1jz korvarna? Annat än mer volym då.
Håller själv på med en soarer med 1jz och därför frågar jag lite.

Håller själv på med en soarer med 1jz och därför frågar jag lite.

Daniel Stenberg, Kalix.... 0738444292
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 117
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
- Ort: töreboda
Re: Smilesantes Nissan s14,5 drifting/Opel Manta A projekt
Det är igentligen bara slumpen som avgjorde:) bara vad som fanns tillgängligt just för stunden så blev de så:)Danne^^ skrev:Aha På så vismen vad är det för fördelar att köra på 2jz blocket och 1jz korvarna? Annat än mer volym då.
Håller själv på med en soarer med 1jz och därför frågar jag lite.
Annars är de bara volymen som skiljer på blocken


Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Re: Smilesantes Nissan s14,5 drifting/Opel Manta A projekt
Men nu då du som rivit motorn stämmer ryktet om smidda kolvar i 1jz?
Daniel Stenberg, Kalix.... 0738444292
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 117
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
- Ort: töreboda
Re: Smilesantes Nissan s14,5 drifting/Opel Manta A projekt
nu äre dax att börja med vintern projekt!
nu ska nissanen få sig en liten ombyggnation en brilliant plant som efter många kluriga ekvationer och bokstäver blev resultatet "ju fler desto bättre"?
planerna är dessa:
motorn ska få fler cylindrar
växellådan ska få fler lägen
motorn ska få en större turbo (idag super hx40)
nytt styrsystem
diff
ut med all inredning som är onödig och brinner lätt och slänga i en bur
+ lite mer men detta är riktlinjer iaf
börja med att riva ut motorn...

när man gjort de några gånger inser man att livet vore mkt bättre utan frontplåten så satte kapen i den
elmiabil och people choice vinnare? AIN´T CARE!

mycket enklare att lyfta i och ur motorn nu
men vad ska jag lyfta i för nått? många konstiga ideer och planer under väldigt kort tid... finns ju endel att välja på

börja plocka ur lite inredning

fick plocka av dörrarna för att komma in och ur bilen i mitt något för stora garage
notera lite bilstyling framför
neonljus "undercar" som satt på epan för många år sen
perfekt att öppna bagaget med själv när vingen är för tung för att självlyfta

för att återgå till motorvalet... detta kanske kan va nått?
ren slump att jag sprang pån

efter en stund va den redo att lyftas ur


nu ska nissanen få sig en liten ombyggnation en brilliant plant som efter många kluriga ekvationer och bokstäver blev resultatet "ju fler desto bättre"?


planerna är dessa:
motorn ska få fler cylindrar
växellådan ska få fler lägen
motorn ska få en större turbo (idag super hx40)
nytt styrsystem
diff
ut med all inredning som är onödig och brinner lätt och slänga i en bur
+ lite mer men detta är riktlinjer iaf


börja med att riva ut motorn...
när man gjort de några gånger inser man att livet vore mkt bättre utan frontplåten så satte kapen i den



mycket enklare att lyfta i och ur motorn nu



börja plocka ur lite inredning

fick plocka av dörrarna för att komma in och ur bilen i mitt något för stora garage




för att återgå till motorvalet... detta kanske kan va nått?



efter en stund va den redo att lyftas ur

Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 117
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
- Ort: töreboda
Re: Smilesantes Nissan s14,5 drifting/Opel Manta A projekt
motorn tagit plats för första gången
måste ner mer och bak mkt mer
lite större än gjutsexan

lite naknare för att kunna börja med fästen och grenrör





lite naknare för att kunna börja med fästen och grenrör

Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 117
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 11:23 pm
- Ort: töreboda
Re: Smilesantes Nissan s14,5 M62b44 turbo driftingprojekt
tjenare, slänger in en liten uppdate 
arbetet med att riva ut inredningen och riva i sär resten av bilen håller på för fullt
inredningen snart ute och bara en herrejösses massa kablar kvar att få ut

efter inredningen var de dags för utsidan
eftersom hela kjolpaketet och allt var fastlimmat och spacklat runt om över hela bilen tog det ganska många timmar att försöka få loss alla delar intakt, men efter mycket slit var allting avplockat
anledningen till att jag ville få bort allt är för att kunna få löstagbara delar ist på bilen så det blir lätt att byta samtidigt som jag ska lämna iväg alla delar för avgjutning för att kunna få fram billiga reservdelar när det behövs 

bilen klar och helt rensad:) färdig för burmontering samt avgjutning av bakskärmar och dörrar
hela bilen förutom taket kommer gjutas av i glasfiber
(kjolpaketet,dörrar,huv och bagage samt skärmar)

nu ska jag försöka låta bli att skruva isär bilen mer iaf
nu ska de börjas bygga ihop igen 

arbetet med att riva ut inredningen och riva i sär resten av bilen håller på för fullt

inredningen snart ute och bara en herrejösses massa kablar kvar att få ut


efter inredningen var de dags för utsidan

eftersom hela kjolpaketet och allt var fastlimmat och spacklat runt om över hela bilen tog det ganska många timmar att försöka få loss alla delar intakt, men efter mycket slit var allting avplockat



bilen klar och helt rensad:) färdig för burmontering samt avgjutning av bakskärmar och dörrar



nu ska jag försöka låta bli att skruva isär bilen mer iaf


Bygger Nissan 200sx s14,5 m62b44
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Opel Manta 1971 2,5L 16V Kompressor & Turbo
Anton Lakkapää Karlsson
Re: Smilesantes Nissan s14,5 M62b44 turbo driftingprojekt
Grymt bygge!
Tänkte passa på att höra om det blev kvar nåt av bakre sidorutorna när du tog ut dom?
Ifall du ska köra med lexan så är jag ev intresserad av att köpa den högra.
Mvh
Tänkte passa på att höra om det blev kvar nåt av bakre sidorutorna när du tog ut dom?
Ifall du ska köra med lexan så är jag ev intresserad av att köpa den högra.
Mvh
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Smilesantes Nissan s14,5 M62b44 turbo driftingprojekt
Riktigt nice
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90