Manne - Volvo 242 -75 M50 Turbo. TILL SALU
Re: Manne - Volvo 242 -75 Rôsthôlken
Asballt bygge, helt klart. Funderar däremot, vad säger bilprovningen om uppflyttade infästningspunkterna för övre stagen på bakaxeln?
Man vet aldrig, före man vet
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
Re: Manne - Volvo 242 -75 Rôsthôlken
Oliven: Tydligen inte 
Henka_: Jo de har de, svetsfogarna vid böjarna syns inte, inte ens en tendens, men man ser skarven om man kollar invändigt
Erik_Nylander: Japp, de har ja tänkt på! Tänkte kopiera den befintliga till plåt istället
Så kan men kanske ha nåt värmeskydd på insidan den om de behövs för att skydda spolarna. Men tack för tipset! 
Wezzli: Tackar
De vet ja faktiskt inte, har kvar orginalinfästningen, så körde med orginal på bes. Vågade inte chansa 

Henka_: Jo de har de, svetsfogarna vid böjarna syns inte, inte ens en tendens, men man ser skarven om man kollar invändigt

Erik_Nylander: Japp, de har ja tänkt på! Tänkte kopiera den befintliga till plåt istället


Wezzli: Tackar


Patrik Lindgren
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Manne - Volvo 242 -75 Rôsthôlken
Vad för kapskiva har du till sågen?
Har tänkt göra likadant på min såg, men jag har 30mm hål i klingan som sitter där, å ja har bara hittat kapskivor med 22mm!
Har tänkt göra likadant på min såg, men jag har 30mm hål i klingan som sitter där, å ja har bara hittat kapskivor med 22mm!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Manne - Volvo 242 -75 Rôsthôlken
Jag har svarvat en ny distans till metallklingor.
Kört typ x antal hundra byasten+mkt metallkapning och sågen lever än
Billig såg ifrån haraldnyborg.
Kört typ x antal hundra byasten+mkt metallkapning och sågen lever än

Billig såg ifrån haraldnyborg.
Garage och renovering färdigt år 2...
Re: Manne - Volvo 242 -75 Rôsthôlken
De va 25mm styrning på denna, lämnade bara in den på svarvning så den blev 22mm 

Patrik Lindgren
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Manne - Volvo 242 -75 Rôsthôlken
Det löste sig med en gammal vinkelslips"mutter"!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Manne - Volvo 242 -75 Rôsthôlken
Var det kanske 118? "Light green". 218 är en blå metallicManne skrev:Kul att de är så många som gillar bilen
Färgkoden är volvos 218![]()

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 102
- Blev medlem: lör aug 22, 2009 7:39 am
- Ort: umeå
Re: Manne - Volvo 242 -75 Rôsthôlken
Hur går det
Re: Manne - Volvo 242 -75 Rôsthôlken
så jävla frän bil, läst hela projektet nu och är grymt imponerad samt avis för att min 244 -76 inte är sådär fin 

"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Re: Manne - Volvo 242 -75 Rôsthôlken
Har varit sjukt dålig på att uppdatera här!
Så öser in bilder nu! De är vad som hänt från sista updaten fram tills idag
Texten kan vara konstig eftersom jag har kopierat från tråden på Oijoij, så tidangivelserna stämmer inte nåt
Polera kompressorhus!

grenrör å downpipe klart

gjort oljereturrör, pappersrullehållarn fick sätta livet till

sen har ja kapat upp mina fjäderbenstorn

de va dags att montera mina plattor som ja köpte för nåt år sen

motorn ur! (ja huven ska lackas på insidan också

Ja tog å klöv ett rör å kapade till småbitar.

Dom bitarna svetsade ja sedan fast på utsidan innerskärmarna. I dessa ska ja fästa upp elen till lyktorna
satte 8st i varje skärm, de ska väl duga å hänga några kablar i med buntband tycker man 

Rensat upp i motorrummet å fått till ett nytt fjäderbensstag då de gamla inte lirade med mina topplagringar. Även svetsat igen div hål och slipat.

Såhär såg de iaf ut när ja fått på några lager slipgrund.

Nu har det ramlat in lite delar!
Filter, silikonslang, rostfria böjar, 044 med tillbehör.
Fick Vemssprutet redan idag! Sjukt gött

Har konstaterat att filtret blir för stort för att få plats innanför grillen.. om ja ska använda mig av de så måste ja dra ner de så de hamnar under kofångaren, å de är frågan om man vill ha luftfiltret så nära marken :/
Såhär blir dumpen

Va å köpte en säck glaskulor idag, så har provblästrat lite, ser ut att kunna bli fint

När ja plockade bort remmen så provsnurrade ja allt, å löprullen, spännrullen, vattenpumpen OCH generatorn är slut
pump har ja ju redan en ny.
Men generatorn lämnade ja in till en polare som renoverar så de blir nya lager, å när den väl är isär ska ja blästra å snygga till den också innan den åker ihop
lackat

Har klarlackat lite glasblästrade delar

Flänsarna på grenröret är planade, och idag slipade ja in rören mot flänsen så de inte är några kanter.

Sen började ja linda in de med avgasbandage..
Näe, de va inte rätt färg :p
Ja testade med ett spännband först för att se ungerfär hur långa remsor ja skulle klippa till

Så blev de tillslut, gick åt nästan 30m, blev bara några småbitar över.

Även avgashuset är planat, eftersom ja fått wastegateutblåset igensvetsat.
De blästrade ja idag, å smetade in med ugnssvärta.
Sånt man har till gammla gjutjärns kaminer, de ska tydligen funka på avgashus också. Återstår att se

Nu är generatorn nyrenoverad!
Skulle ju blästra å klarlacka själv, men de hade polarn redan gjort tydligen

Idag fick ja mitt nya filter också, ser betydligt lättare ut att få på plats med bakom grillen iaf 50mm mindre i diameter i basen ska nog göra sitt

Har även fått en startmotor som är kompis med svänghjulet, dock den stora, hoppas inte de är för bökigt å få den på plats. På en m52b28 va de inga bekymmer å få dit en sån, så hoppas inte de ska bli de nu.
Sen har ja lagt några timmar på en detalj som ska pryda motorn, men ja är inte riktigt nöjd än, har tänkt om å ska testa en annan sak istället. Ni får se bilder när ja är nöjd
Började å svetsa igen en bunt hål i torpedplåten, men de vart skit.. har ju varit å svetsat o den tidigare.

Så ja tog å klippte till en i alu istället, bockade den bara på bordskanten, så ja ska bocka om den på jobbet imörn.

Å så fick ja en elfläkt av en polare
från en v70N, den ska nog orka flåsa på

Gjort en tändspolekåpa i plåt istället för plast!

Har förlängt alla kablar till belysningen så de kan gå i hjulhusen istället. Har även lyckats rensa undan en hel del som inte används
Å grenröret är numera på plats, de va inte roligt å skruva dit, då hälften av muttrarna fick ja slipa av flänsen för att de skulle gå fritt.
Två av muttrarna nådde ja inte ens in med näbbtång, så fick helt enkelt tejpa dom på en blocknyckel å försöka få den å ta gäng :p

Där nere sitter dom som ja svor mest över!

Nu har ja även börjat koppla in sprutet, de blir mkt funderande :p

Såfort kabelhärvan blir klar så har ja tänkt å dunka på koppling å låda å lyfta i paketet!
Har varit i garaget hela helgen å grejat, har fått en hel del gjort faktiskt
Har tyvärr dåligt med detaljbilder nu men ska fixa de under veckan.
Men de som ja har bild på nu kommer här!
Härvan på motorn redo för att kopplas ihop med boxen å säkringarna.

Ska ju som ja nämnt tidigare köra med m20 svänghjul å 618 tryckplatta.
Som synes på bilden skiljer de ca 11mm i höjd på dem, alltså når inte stången i slavcylindern ut tillräckligt för att kunna trampa ur.
Så svetsade på klackar på kopplingsgaffeln för att få ut urtrampningslagret. De kom tyvärr inte med på bild.

Borrat i nipplar till dump, sprutet och den tredje som syns rakt in i insuget är till wastegaten.

Å idag fick ja i motorn äntligen!
Va bara tvungen å hänga dit intercoolern å tryckrören bara för att kolla å få njuta lite

Sickade till vecken på spridarkåpan på jobbet.

tändspolekåpan typ klar

Har punktat ihop böjarna mellan filter å turbo, lagom tight mot intercoolern

De nya filtret får plats som de va tänkt!
Kommer dock få bygga om staget som håller huvlåset på plats, men de fixar ja med lite svets å vinkelharry!

Sen har polarn pulverlackat lite delar åt mig, han övertalade mig å köra struktur, å de ångrar ja inte

Fick tips om å limma anslutningen mot insuget till tomgångsmotorn också, eftersom de gärna hoppar ur när de får smaka laddtryck. Så de har ja gjort idag.
Fått lite svetsat!

Byggt ihop passbit mellan downpipe å befintligt avgasystem.

Så vart de på plats, gjorde även ett fäste å skruvade i lådan.

Slipade in wg-ventilen

Å så gjorde ja en bricka i överkant av fjädern. Gängade för m8 i locket så ja kan spänna ihop fjädern med en bult å justera laddtryck

Oljetillförseln till turbon löste ja såhär.
Flyttade oljetrycksgivaren till sidan en bit ner, å satte slangen till turbon där istället.
Drog slangen under motorn.

I andra änden av slangen blev de en klämringskoppling, blev hydralrör sista biten.
Gillade inte tanken på å dra en slang såpass nära grenrör å avgashus.
Anslutningen mot turbon fick bli en banjo som svetsades på röret. Att ja valde banjo istället för klämringskoppling där också var av utrymmesskäl, hade nog blivit väldigt nära huven annars.

Sen har ja polerat topplagringsplattorna!

Och Downpipen.

Bockat lite plåt på jobbet.
plåt över kylaren och fläktkåpa

Fläktkåpan iordning.
Lite färg på den bara så

Så blev de på plats.

Har dragit fram elen till lyktorna nu så ja kan hänga på skärmarna.

Fick hjälp av Wikström å svarva till lite detaljer så ja fick ihop mina topplagringar också.
Med camber gör de sjuk skillnad!
Fick lägga en 5mm spacer för att fälgen skulle ligga vettigt, har ändå massa kvar å justera på :p
Sen hade ja turen att få stå med i Oijoijs moter på Elmia igen!
Bilen var inte körbar vid detta tillfälle, men utseendemässigt var de mesta klart.
Här är bilder strax efter polaren på Mr Cap polerat å tvättat allt!


Efter Elmia var de dags att fixa de sista!
Kapat lite hål! De är laddtryck, oljetryck och lcddisplay till Vemset

Limmat en vinkel för att lcddisplayen ska ha nåt att vila emot, packning på plats också

Displayen blev fastsatt med buntband.

Så vart de på plats. Blev lite mörk bild, men ni kanske får en uppfattning av hur de blir

Detta ska bli den nya mittkonsollen.
De svarta stagen är till orginalpanelen. Å stämmer som synes dåligt med den nya.
Så de ska svetsas om litegrann

Idag har ja pysslat lite med mittkonsollen.
Såhär såg de ut när ja for från garaget idag.

På passagerarsidan är sidopanelen löstagbar för att kunna komma åt vemset, säkringar å reläer
Att de blev på den sidan är för att slippa bråka med ratten å pedalerna när man ska in å rota där

Under helgen har ja kopplat de sista till relän å säkringarna.
Å så har ja kopplat in datorn å börjat lite smått med å kalibrera givarna.
Men satan va inställningar å skit de är, å man fattar ju ens ens hälften av hälften!
Men efter att ha suttit med programmet ett antal timmar så börjar ja fatta mer å mer.
Tänkte ja skulle provstartat igår, men testade å köra soppapumpen först, givetvis så läckte spridarna som ett såll mot fuelrailen. testade å byta o-ringarna men problemet kvarstår. Då blev ja ledsen i ögat å åkte hem. Får ta nya tag imörn!

En bild på mätarna som nu är inkopplade.
Ni har sett dom förut, men nu har även de två vänstra fått ström.
Men har inte fått oljetrycksgivaren på plats än. Vet inte riktigt vart ja ska sätta den, givarn är så groteskt stor!

En bild på hur elen till sprutet ser ut, tänkte ju att de skulle bli snyggt å prydligt men är fan kabel kors å tvärs.

Å en bild på hur bilen står nu

Kvar att fixa inför gatmappning är ett oljeläckage på röret till turbon. Är en liten liten por som orkar släppa igenom en hel droppe :/ Får plocka bort å lägga i lite svets.
Ska byta ut några slangklämmor också som blev felbeställda. Köpte den klena varianten som inte går å dra åt ett skit innan de hoppar över.
De är säkert mer småskit med de va de ja kom på nu
Idag fick ja hjälp med lite grundmappning, så nu är de körbart iaf. Wgfjädern är en 0.6 bars fjäder, och den laddar ca 0.9 med den. utan att ha ställt på nåt, så de får bli där i krokarna
Tyvärr va de blött på vägen idag så fick ju inte känna på riktigt hur den går. Men har ju iaf fått hört den på varvstopp
De finns lite pyssel att ta tag i, tex måste ja fixa kraftigare säkringshållare och relä till elfläkten som kräver hela 60A i startström!
Sen hade ju kvar en av dom värdelösa slangklämmorna, så ett tryckrör sköt isär.
Tomgångsmotorn har ingen ström fram av nån anledning. Så nu sitter de en svetstång på slangen som är justerad för rätt tomgång
Mappningsbiten är löst till 99%
Han rekommenderade mig att köra E85 och ja ska väl inte vara den som säger emot.
Ska även dra fram kabel till en magnetventil till laddrycksstyrning, för de tyckte han också ja skulle ha
De finns alltså lite att plocka med, men de känns riktigt bra att de är på rätt väg nu
En bild från när vi varit ute å kört som sugmotor, och gjorde ett stopp i garaget för att få dit fjädern till wgn för å köra på lite ladd

Idag var de dags för premiärturen efter grovmappningen! Den bar av till gröndal för fotografering med Speedhunters.
Har varit mkt å göra under veckan. Man tror ju att de inte ska ta så lång tid men de är precis vad de gör!
Inatt sov ja 3.5 timme innan de va dags att kliva upp å ge sig av mot gröndal.
Resan dit gick kanon, förutom två dyngsmällar på framvagnsbalken. Men oljelampan tändes inte så då är de ju lungt
Dock spikade de satan när ja skulle om en lastbil på fyran i en uppförabacke. så de blev att köra lungt fortsättningsvis.
Men under fotograferingen började saker på å spåra ur, när vi skulle fota rullande bilder så drog tempen iväg upp å närmade sig 100grader, så ja stack ut på motorvägen å skulle kyla, men tempen bara rusade.
Så ja blev stånas en bit bort med sprucken kylare, å glykol i motorrummet.
Väl tillbaka började jakten på en kylare, så ringde Pelle å Vigge å hörde ifall nån av dom kände nån som kunde ha en. Å Vigge ringde snart tillbaka med ett nummer till en som hade.
Fick kylaren levererad till gröndal å bytte den, men de va ingen cirkulation när vi startade upp. Så bort med pumpen, å den hade ju gått totalt i spillror.
En helt ny pump var de, bra skit! Höll 20 mil.
en bild på eländet.

Men ja hade tur än engång, han som hade kylarn kunde skaka fram en ny pump!
Med dom ny prylarna på plats bar de av till Mantorp, tempen låg stadigt mellan 83-86grader så nu funkar de igen!
Nu sitter ja i speedhunters tält å väntar på granlund å robban å gänget som fick åka tillbaka hem å byta bil, men de är en annan historia :p
En bild på bilen som får gotta sig inne inatt
Notera bilarna utanför tältet, Fredrik Aasbos och Mad Mikes

Såhär ser speedhuntershörnan ut


Här står Madmike å funderar på å skaffa ny driftingbil, men är lite bekymrad över hur han ska få dit sina 265or på en 240

Nu när ja kört ca 40 mil har den satt sig en aning
Rod på speedhunters undrade om ja körde runt såhär eller om ja bara sänkt den speciellt för tillfälllets skull. Så håller ju bara folk med luft på

Igår (fredag) drog ja ut en sväng å fick bilen fotad åt tuning.fi som ska göra ett reportage i sin tidning, riktigt kul!

Som ni kanske ser på bilderna sitter de en stor speedhunters dekal i framrutan, den önskade de ha i överkant av framrutan. men den platsen är ju upptagen, å ja kan ju inte svika familjen
så den fick hamna i nederkant. Den är dock bara tillfällig för helgen, lär ju försöka hålla en låg profil å inte dra till mig snutens uppmärksamhet i onödan 
Och igårkväll va vi ute å mappade bilen.
De blev M/T Racing som stog för den biten.
Fick spons på de, och helt emot mina principer då kommer de hamna en dekal på bilen. Dock enbart i motorrummet. Ja har inte råd med allt, så är de bara.
Så nu fick de bli såhär.
Hursomhelst va vi ute å drog på e4an natt till lördag.
De va sjukt kul å få känna hur bilen gick bättre å bättre.
Denna gången va vägen torr, å när ja fick hjälp av granlunds polare med grovmappningen va de ju blött å ja hade ett ladd på 0.9 bar.
På torrt när motorn fick jobba fullt ut blev de 1.2bar med 0.6fjädern :p
Ojdå, tyckte jag, å frågade om ja inte skulle ta å kapa wg fjädern lite för å få ner de, fick ja till svar, -vadå, tycker du inte att de är bra nu då?
Så nu fick de bli så!
Han hade mappat en bil med samma koncept, men på 1.3bar å hade 438 på hjulen.
Och så pratade ja med en från pbz som hade kört 0.95 å fått 380 på hjulen. Så nånstans där emellan bör de va om allt är i sin ordning
Ja har fullt ladd vid ca 4000
Å en rolig sak till, kammade hem förstapriset i Volvoklassen, vilket va riktigt kul!
Ett stort tack till framförallt Robban å Granlund som hjälp mig med sånt som en annan inte behärskar
Idag hade ja besök av Gunnar från Bilsport

Påväg till Rudskogen.



De va alltid sjukt mkt folk runt Speedhunters montern

Å en bild på campet. Ja å Karley söv bak i 945an, plockar man ur baksätena å fäller ryggstöden å kastar in en madrass så ligger man som en prins! Tom jag som är lång kan ligga raklång

De va en sjukt kul helg
Träffat jävligt många vänner, tjötat skit å druckit massa öl. Å i en miljö som på gatebil, speciellt med de bra vädret vi hade, så kan de inte slå fel!
Tack alla goa vänner för helgen!
Vann även första pris, hörde inte va speakern sa, men de står iaf 1pl Svensk på pokalen, tror de va i klassen för svenska bilmärken
De va iaf riktigt roligt 
Å bilen går skitfint, har inte haft några fortsatta problem med vattentempen efter bytet av pump å kylare. De varmaste ja såg att den va var 85grader.
Inte ens i kön till insläppet gick den upp i mer än 83grader
Så ska ni köpa en riktig elfläkt, köp en från en v70, å gör en seriös suglåda så den suger luften från hela kylaren å inte bara där fläkten sitter!
Har ju som ni kanske läst eller hört ingen diffbroms i bilen, utan de enhjular mest.. å hur kul är de då?
Nä, de är inte kul alls.
Svetsa va inget alternativ, för de går för mkt drivaxlar.
Å aussie locker har ja testat, å de va ingen höjdare. visst den diffar när man vill att den ska de, men den är lite dryg till vanlig körning.
Ville ha en Torsendiff, men de va lite mkt pengar i nuläget.
Men hade lite flyt, för Tony som är ena halvan av M/T racing hade en begagnad diff liggande.
En detroit true trac, som tydligen ska funka som en torsen. Så den köpte ja igår

De va inte de enda ja köpte igår
Rs- fälgarna är ju inget ja vill testa fullt rattutslag på mer än när man kör försiktigt.
Så tänkte ju köra med nå 16" istället som inte är så breda.
Å snubblade över en uppsättning billiga Mim Juventus. De är 16x8" runtom med et 10
Är 5x120 på dem så får köra med konverteringsspacers. men de har ja både 20 och 30mm så de ska nog gå att hitta nåt som passar

De va blästrade när ja köpte dem, vilket inte är nån nackdel
Skulle lätt kunna tänka mig å köra dem i nån liknande grå färg 

De kommer inte bli nån fitment att prata på, dessa är endast för praktiskt bruk! Bus å banhjul, kort och gott

Hastighetsmätarkrans vare ja!
Klippte till å rundade en remsa på jobbet.
Tight å fin passform!

Ritade ut tänderna.
Eftersom denna är större i diameter så passade den utanpå orginalet, så de va inte så svårt å märka ut vart tänderna skulle vara.

Borrade hål i hörnen å kapade in till dom med vinkelharry.

När kapningen av tänderna va klar så filade ja bort graderna å tog ner kransen på höjden.

Här har ja punkat fast den i diffen

Men nu kommer nästa "problem".
Kransen är större än orginal som sagt, vilket gör att givarn hamnar fel. Den sitter med nån bajonett-fattning så de är nog ingen lek att schimsa ut den.
Tänkte ja skulle klara mig med att lägga tre packningar under kåpan. men de tar ändå i givaren. Packningarna ger ju med sig när man drar till. Så får nog ställa mig å kapa till en distansplåt i samma utförande som packningen, å lägga en packning på varje sida.
Aldrig får nåt va enkelt :/
Sågade ut en "spacer" i 3mm alu.

Blev en packning på var sida om den
Satte dit den förut å törrkörde på pallbockar å de verkar funka! Funka upp till 140 iaf, mer gasade ja inte
Nu ska bromsar å hjul tillbaka
nuu har ja satt ihop de sista å testat!
Hastighetsmätaren funkar!
Diffen också

Har några bilder från First i Borås som va den 14 september
Höök kom på fredagskvällen, å så mötte vi upp Gillberg å Haggärde i åmål tiidigt som busen på lördagsmöran. Här fick vi vänta på Haggärde som skulle in å skita, haha!

De va minst sagt dimmigt på vägen ner. Vi sa att vi skulle stanna på nån mack längs vägen å få oss lite frukost. Men de va svårt å se vart mackarna va genom dimman, vet inte hur många mackar vi missade pga av de

Här är vi iaf framme i Borås, med tvättade bilar, tanken fylld med sprit å en körv i magen var vi redo att ge oss ut till träffområdet.

De va en riktigt trevlig träff, klockren miljö, café med god räkmacka, många grymma bilar, och framförallt många av vännerna samlade!
Hade lyckan att bli framröstad till peoples choice! Kändes riktigt jävla kul! Tack alla som röstade på min bil!

Hemresan gick fint den med!
Men märkte när ja kom hem att elfläkten hade säckat ihop, tur att trafiken rullade på utan stopp på hemvägen så den fick kylning ändå
Nu tror ja att ja ska ställa ner för iår, har inga direkta planer i vinter. Ska väl fixa med massa småskit som aldrig blivit gjort. Och kolla lite mer vad exakt som behövs för att regga med turbo.
Vinterns garagetimmar får gå till raggarbilen jag har stående! Den har fått stå å skämmas i de lortigaste hörnet i heeela garaget. Nu ska den fram!
Å nedan sammanfattar ja lite bilder som vänner har tagit och även repotage om bilen som hamnat på nätet!
Tyska Felgenoutlet utser 20 bilar i världen varje år som får pris för bästa fälg och däckkombination!
Ja trodde inte att de va sant förens jag fick hem priset! Fick de i December 2012!
http://www.youtube.com/watch?v=-w_HJF0ZkXo

Feature på Speedhunters!

Hela repotaget
http://www.speedhunters.com/2013/06/a-l ... red-volvo/
Polaren Fotade lite garagebilder dagen efter Midsommar.

Länk till alla bilder
http://www.oijoij-society.com/viewtopic.php?f=3&t=32958
Jens på Oijoij gjorde ett repotage om mig och bilen.

Repotaget i sin helhet.
http://www.oijoij-society.com/viewtopic.php?f=3&t=33765
Och så hamnade bilen I Bilsport också!
http://www.bilsport.se/artikel/artgron- ... turbosexa/
Sist men inte minst har vi en filmsnutt också!
http://vimeo.com/69520394
Så öser in bilder nu! De är vad som hänt från sista updaten fram tills idag

Texten kan vara konstig eftersom jag har kopierat från tråden på Oijoij, så tidangivelserna stämmer inte nåt

Polera kompressorhus!

grenrör å downpipe klart


gjort oljereturrör, pappersrullehållarn fick sätta livet till


sen har ja kapat upp mina fjäderbenstorn


de va dags att montera mina plattor som ja köpte för nåt år sen


motorn ur! (ja huven ska lackas på insidan också


Ja tog å klöv ett rör å kapade till småbitar.

Dom bitarna svetsade ja sedan fast på utsidan innerskärmarna. I dessa ska ja fästa upp elen till lyktorna



Rensat upp i motorrummet å fått till ett nytt fjäderbensstag då de gamla inte lirade med mina topplagringar. Även svetsat igen div hål och slipat.

Såhär såg de iaf ut när ja fått på några lager slipgrund.

Nu har det ramlat in lite delar!
Filter, silikonslang, rostfria böjar, 044 med tillbehör.
Fick Vemssprutet redan idag! Sjukt gött


Har konstaterat att filtret blir för stort för att få plats innanför grillen.. om ja ska använda mig av de så måste ja dra ner de så de hamnar under kofångaren, å de är frågan om man vill ha luftfiltret så nära marken :/
Såhär blir dumpen


Va å köpte en säck glaskulor idag, så har provblästrat lite, ser ut att kunna bli fint


När ja plockade bort remmen så provsnurrade ja allt, å löprullen, spännrullen, vattenpumpen OCH generatorn är slut

pump har ja ju redan en ny.
Men generatorn lämnade ja in till en polare som renoverar så de blir nya lager, å när den väl är isär ska ja blästra å snygga till den också innan den åker ihop

lackat


Har klarlackat lite glasblästrade delar


Flänsarna på grenröret är planade, och idag slipade ja in rören mot flänsen så de inte är några kanter.

Sen började ja linda in de med avgasbandage..
Näe, de va inte rätt färg :p
Ja testade med ett spännband först för att se ungerfär hur långa remsor ja skulle klippa till


Så blev de tillslut, gick åt nästan 30m, blev bara några småbitar över.

Även avgashuset är planat, eftersom ja fått wastegateutblåset igensvetsat.
De blästrade ja idag, å smetade in med ugnssvärta.
Sånt man har till gammla gjutjärns kaminer, de ska tydligen funka på avgashus också. Återstår att se


Nu är generatorn nyrenoverad!
Skulle ju blästra å klarlacka själv, men de hade polarn redan gjort tydligen


Idag fick ja mitt nya filter också, ser betydligt lättare ut att få på plats med bakom grillen iaf 50mm mindre i diameter i basen ska nog göra sitt


Har även fått en startmotor som är kompis med svänghjulet, dock den stora, hoppas inte de är för bökigt å få den på plats. På en m52b28 va de inga bekymmer å få dit en sån, så hoppas inte de ska bli de nu.
Sen har ja lagt några timmar på en detalj som ska pryda motorn, men ja är inte riktigt nöjd än, har tänkt om å ska testa en annan sak istället. Ni får se bilder när ja är nöjd

Började å svetsa igen en bunt hål i torpedplåten, men de vart skit.. har ju varit å svetsat o den tidigare.

Så ja tog å klippte till en i alu istället, bockade den bara på bordskanten, så ja ska bocka om den på jobbet imörn.

Å så fick ja en elfläkt av en polare

från en v70N, den ska nog orka flåsa på


Gjort en tändspolekåpa i plåt istället för plast!

Har förlängt alla kablar till belysningen så de kan gå i hjulhusen istället. Har även lyckats rensa undan en hel del som inte används

Å grenröret är numera på plats, de va inte roligt å skruva dit, då hälften av muttrarna fick ja slipa av flänsen för att de skulle gå fritt.
Två av muttrarna nådde ja inte ens in med näbbtång, så fick helt enkelt tejpa dom på en blocknyckel å försöka få den å ta gäng :p

Där nere sitter dom som ja svor mest över!

Nu har ja även börjat koppla in sprutet, de blir mkt funderande :p

Såfort kabelhärvan blir klar så har ja tänkt å dunka på koppling å låda å lyfta i paketet!
Har varit i garaget hela helgen å grejat, har fått en hel del gjort faktiskt

Men de som ja har bild på nu kommer här!
Härvan på motorn redo för att kopplas ihop med boxen å säkringarna.

Ska ju som ja nämnt tidigare köra med m20 svänghjul å 618 tryckplatta.
Som synes på bilden skiljer de ca 11mm i höjd på dem, alltså når inte stången i slavcylindern ut tillräckligt för att kunna trampa ur.
Så svetsade på klackar på kopplingsgaffeln för att få ut urtrampningslagret. De kom tyvärr inte med på bild.

Borrat i nipplar till dump, sprutet och den tredje som syns rakt in i insuget är till wastegaten.

Å idag fick ja i motorn äntligen!
Va bara tvungen å hänga dit intercoolern å tryckrören bara för att kolla å få njuta lite


Sickade till vecken på spridarkåpan på jobbet.

tändspolekåpan typ klar

Har punktat ihop böjarna mellan filter å turbo, lagom tight mot intercoolern


De nya filtret får plats som de va tänkt!
Kommer dock få bygga om staget som håller huvlåset på plats, men de fixar ja med lite svets å vinkelharry!

Sen har polarn pulverlackat lite delar åt mig, han övertalade mig å köra struktur, å de ångrar ja inte


Fick tips om å limma anslutningen mot insuget till tomgångsmotorn också, eftersom de gärna hoppar ur när de får smaka laddtryck. Så de har ja gjort idag.
Fått lite svetsat!

Byggt ihop passbit mellan downpipe å befintligt avgasystem.

Så vart de på plats, gjorde även ett fäste å skruvade i lådan.

Slipade in wg-ventilen

Å så gjorde ja en bricka i överkant av fjädern. Gängade för m8 i locket så ja kan spänna ihop fjädern med en bult å justera laddtryck


Oljetillförseln till turbon löste ja såhär.
Flyttade oljetrycksgivaren till sidan en bit ner, å satte slangen till turbon där istället.
Drog slangen under motorn.

I andra änden av slangen blev de en klämringskoppling, blev hydralrör sista biten.
Gillade inte tanken på å dra en slang såpass nära grenrör å avgashus.
Anslutningen mot turbon fick bli en banjo som svetsades på röret. Att ja valde banjo istället för klämringskoppling där också var av utrymmesskäl, hade nog blivit väldigt nära huven annars.

Sen har ja polerat topplagringsplattorna!

Och Downpipen.

Bockat lite plåt på jobbet.
plåt över kylaren och fläktkåpa


Fläktkåpan iordning.
Lite färg på den bara så


Så blev de på plats.

Har dragit fram elen till lyktorna nu så ja kan hänga på skärmarna.

Fick hjälp av Wikström å svarva till lite detaljer så ja fick ihop mina topplagringar också.
Med camber gör de sjuk skillnad!
Fick lägga en 5mm spacer för att fälgen skulle ligga vettigt, har ändå massa kvar å justera på :p
Sen hade ja turen att få stå med i Oijoijs moter på Elmia igen!
Bilen var inte körbar vid detta tillfälle, men utseendemässigt var de mesta klart.
Här är bilder strax efter polaren på Mr Cap polerat å tvättat allt!


Efter Elmia var de dags att fixa de sista!
Kapat lite hål! De är laddtryck, oljetryck och lcddisplay till Vemset


Limmat en vinkel för att lcddisplayen ska ha nåt att vila emot, packning på plats också


Displayen blev fastsatt med buntband.

Så vart de på plats. Blev lite mörk bild, men ni kanske får en uppfattning av hur de blir


Detta ska bli den nya mittkonsollen.
De svarta stagen är till orginalpanelen. Å stämmer som synes dåligt med den nya.
Så de ska svetsas om litegrann


Idag har ja pysslat lite med mittkonsollen.
Såhär såg de ut när ja for från garaget idag.

På passagerarsidan är sidopanelen löstagbar för att kunna komma åt vemset, säkringar å reläer

Att de blev på den sidan är för att slippa bråka med ratten å pedalerna när man ska in å rota där


Under helgen har ja kopplat de sista till relän å säkringarna.
Å så har ja kopplat in datorn å börjat lite smått med å kalibrera givarna.
Men satan va inställningar å skit de är, å man fattar ju ens ens hälften av hälften!
Men efter att ha suttit med programmet ett antal timmar så börjar ja fatta mer å mer.
Tänkte ja skulle provstartat igår, men testade å köra soppapumpen först, givetvis så läckte spridarna som ett såll mot fuelrailen. testade å byta o-ringarna men problemet kvarstår. Då blev ja ledsen i ögat å åkte hem. Får ta nya tag imörn!

En bild på mätarna som nu är inkopplade.
Ni har sett dom förut, men nu har även de två vänstra fått ström.
Men har inte fått oljetrycksgivaren på plats än. Vet inte riktigt vart ja ska sätta den, givarn är så groteskt stor!

En bild på hur elen till sprutet ser ut, tänkte ju att de skulle bli snyggt å prydligt men är fan kabel kors å tvärs.

Å en bild på hur bilen står nu

Kvar att fixa inför gatmappning är ett oljeläckage på röret till turbon. Är en liten liten por som orkar släppa igenom en hel droppe :/ Får plocka bort å lägga i lite svets.
Ska byta ut några slangklämmor också som blev felbeställda. Köpte den klena varianten som inte går å dra åt ett skit innan de hoppar över.
De är säkert mer småskit med de va de ja kom på nu

Idag fick ja hjälp med lite grundmappning, så nu är de körbart iaf. Wgfjädern är en 0.6 bars fjäder, och den laddar ca 0.9 med den. utan att ha ställt på nåt, så de får bli där i krokarna

Tyvärr va de blött på vägen idag så fick ju inte känna på riktigt hur den går. Men har ju iaf fått hört den på varvstopp

De finns lite pyssel att ta tag i, tex måste ja fixa kraftigare säkringshållare och relä till elfläkten som kräver hela 60A i startström!
Sen hade ju kvar en av dom värdelösa slangklämmorna, så ett tryckrör sköt isär.
Tomgångsmotorn har ingen ström fram av nån anledning. Så nu sitter de en svetstång på slangen som är justerad för rätt tomgång

Mappningsbiten är löst till 99%
Han rekommenderade mig att köra E85 och ja ska väl inte vara den som säger emot.
Ska även dra fram kabel till en magnetventil till laddrycksstyrning, för de tyckte han också ja skulle ha

De finns alltså lite att plocka med, men de känns riktigt bra att de är på rätt väg nu

En bild från när vi varit ute å kört som sugmotor, och gjorde ett stopp i garaget för att få dit fjädern till wgn för å köra på lite ladd


Idag var de dags för premiärturen efter grovmappningen! Den bar av till gröndal för fotografering med Speedhunters.
Har varit mkt å göra under veckan. Man tror ju att de inte ska ta så lång tid men de är precis vad de gör!
Inatt sov ja 3.5 timme innan de va dags att kliva upp å ge sig av mot gröndal.
Resan dit gick kanon, förutom två dyngsmällar på framvagnsbalken. Men oljelampan tändes inte så då är de ju lungt

Dock spikade de satan när ja skulle om en lastbil på fyran i en uppförabacke. så de blev att köra lungt fortsättningsvis.
Men under fotograferingen började saker på å spåra ur, när vi skulle fota rullande bilder så drog tempen iväg upp å närmade sig 100grader, så ja stack ut på motorvägen å skulle kyla, men tempen bara rusade.
Så ja blev stånas en bit bort med sprucken kylare, å glykol i motorrummet.
Väl tillbaka började jakten på en kylare, så ringde Pelle å Vigge å hörde ifall nån av dom kände nån som kunde ha en. Å Vigge ringde snart tillbaka med ett nummer till en som hade.
Fick kylaren levererad till gröndal å bytte den, men de va ingen cirkulation när vi startade upp. Så bort med pumpen, å den hade ju gått totalt i spillror.
En helt ny pump var de, bra skit! Höll 20 mil.
en bild på eländet.

Men ja hade tur än engång, han som hade kylarn kunde skaka fram en ny pump!
Med dom ny prylarna på plats bar de av till Mantorp, tempen låg stadigt mellan 83-86grader så nu funkar de igen!
Nu sitter ja i speedhunters tält å väntar på granlund å robban å gänget som fick åka tillbaka hem å byta bil, men de är en annan historia :p
En bild på bilen som får gotta sig inne inatt

Notera bilarna utanför tältet, Fredrik Aasbos och Mad Mikes


Såhär ser speedhuntershörnan ut



Här står Madmike å funderar på å skaffa ny driftingbil, men är lite bekymrad över hur han ska få dit sina 265or på en 240


Nu när ja kört ca 40 mil har den satt sig en aning

Rod på speedhunters undrade om ja körde runt såhär eller om ja bara sänkt den speciellt för tillfälllets skull. Så håller ju bara folk med luft på


Igår (fredag) drog ja ut en sväng å fick bilen fotad åt tuning.fi som ska göra ett reportage i sin tidning, riktigt kul!

Som ni kanske ser på bilderna sitter de en stor speedhunters dekal i framrutan, den önskade de ha i överkant av framrutan. men den platsen är ju upptagen, å ja kan ju inte svika familjen


Och igårkväll va vi ute å mappade bilen.
De blev M/T Racing som stog för den biten.
Fick spons på de, och helt emot mina principer då kommer de hamna en dekal på bilen. Dock enbart i motorrummet. Ja har inte råd med allt, så är de bara.
Så nu fick de bli såhär.
Hursomhelst va vi ute å drog på e4an natt till lördag.
De va sjukt kul å få känna hur bilen gick bättre å bättre.
Denna gången va vägen torr, å när ja fick hjälp av granlunds polare med grovmappningen va de ju blött å ja hade ett ladd på 0.9 bar.
På torrt när motorn fick jobba fullt ut blev de 1.2bar med 0.6fjädern :p
Ojdå, tyckte jag, å frågade om ja inte skulle ta å kapa wg fjädern lite för å få ner de, fick ja till svar, -vadå, tycker du inte att de är bra nu då?
Så nu fick de bli så!
Han hade mappat en bil med samma koncept, men på 1.3bar å hade 438 på hjulen.
Och så pratade ja med en från pbz som hade kört 0.95 å fått 380 på hjulen. Så nånstans där emellan bör de va om allt är i sin ordning

Ja har fullt ladd vid ca 4000

Å en rolig sak till, kammade hem förstapriset i Volvoklassen, vilket va riktigt kul!

Ett stort tack till framförallt Robban å Granlund som hjälp mig med sånt som en annan inte behärskar

Idag hade ja besök av Gunnar från Bilsport


Påväg till Rudskogen.



De va alltid sjukt mkt folk runt Speedhunters montern


Å en bild på campet. Ja å Karley söv bak i 945an, plockar man ur baksätena å fäller ryggstöden å kastar in en madrass så ligger man som en prins! Tom jag som är lång kan ligga raklång


De va en sjukt kul helg

Träffat jävligt många vänner, tjötat skit å druckit massa öl. Å i en miljö som på gatebil, speciellt med de bra vädret vi hade, så kan de inte slå fel!
Tack alla goa vänner för helgen!
Vann även första pris, hörde inte va speakern sa, men de står iaf 1pl Svensk på pokalen, tror de va i klassen för svenska bilmärken


Å bilen går skitfint, har inte haft några fortsatta problem med vattentempen efter bytet av pump å kylare. De varmaste ja såg att den va var 85grader.
Inte ens i kön till insläppet gick den upp i mer än 83grader

Så ska ni köpa en riktig elfläkt, köp en från en v70, å gör en seriös suglåda så den suger luften från hela kylaren å inte bara där fläkten sitter!
Har ju som ni kanske läst eller hört ingen diffbroms i bilen, utan de enhjular mest.. å hur kul är de då?
Nä, de är inte kul alls.
Svetsa va inget alternativ, för de går för mkt drivaxlar.
Å aussie locker har ja testat, å de va ingen höjdare. visst den diffar när man vill att den ska de, men den är lite dryg till vanlig körning.
Ville ha en Torsendiff, men de va lite mkt pengar i nuläget.
Men hade lite flyt, för Tony som är ena halvan av M/T racing hade en begagnad diff liggande.
En detroit true trac, som tydligen ska funka som en torsen. Så den köpte ja igår


De va inte de enda ja köpte igår

Rs- fälgarna är ju inget ja vill testa fullt rattutslag på mer än när man kör försiktigt.
Så tänkte ju köra med nå 16" istället som inte är så breda.
Å snubblade över en uppsättning billiga Mim Juventus. De är 16x8" runtom med et 10
Är 5x120 på dem så får köra med konverteringsspacers. men de har ja både 20 och 30mm så de ska nog gå att hitta nåt som passar


De va blästrade när ja köpte dem, vilket inte är nån nackdel



De kommer inte bli nån fitment att prata på, dessa är endast för praktiskt bruk! Bus å banhjul, kort och gott


Hastighetsmätarkrans vare ja!
Klippte till å rundade en remsa på jobbet.
Tight å fin passform!

Ritade ut tänderna.
Eftersom denna är större i diameter så passade den utanpå orginalet, så de va inte så svårt å märka ut vart tänderna skulle vara.

Borrade hål i hörnen å kapade in till dom med vinkelharry.

När kapningen av tänderna va klar så filade ja bort graderna å tog ner kransen på höjden.

Här har ja punkat fast den i diffen


Men nu kommer nästa "problem".
Kransen är större än orginal som sagt, vilket gör att givarn hamnar fel. Den sitter med nån bajonett-fattning så de är nog ingen lek att schimsa ut den.
Tänkte ja skulle klara mig med att lägga tre packningar under kåpan. men de tar ändå i givaren. Packningarna ger ju med sig när man drar till. Så får nog ställa mig å kapa till en distansplåt i samma utförande som packningen, å lägga en packning på varje sida.
Aldrig får nåt va enkelt :/
Sågade ut en "spacer" i 3mm alu.

Blev en packning på var sida om den

Satte dit den förut å törrkörde på pallbockar å de verkar funka! Funka upp till 140 iaf, mer gasade ja inte

Nu ska bromsar å hjul tillbaka

nuu har ja satt ihop de sista å testat!
Hastighetsmätaren funkar!
Diffen också


Har några bilder från First i Borås som va den 14 september

Höök kom på fredagskvällen, å så mötte vi upp Gillberg å Haggärde i åmål tiidigt som busen på lördagsmöran. Här fick vi vänta på Haggärde som skulle in å skita, haha!

De va minst sagt dimmigt på vägen ner. Vi sa att vi skulle stanna på nån mack längs vägen å få oss lite frukost. Men de va svårt å se vart mackarna va genom dimman, vet inte hur många mackar vi missade pga av de


Här är vi iaf framme i Borås, med tvättade bilar, tanken fylld med sprit å en körv i magen var vi redo att ge oss ut till träffområdet.

De va en riktigt trevlig träff, klockren miljö, café med god räkmacka, många grymma bilar, och framförallt många av vännerna samlade!
Hade lyckan att bli framröstad till peoples choice! Kändes riktigt jävla kul! Tack alla som röstade på min bil!


Hemresan gick fint den med!
Men märkte när ja kom hem att elfläkten hade säckat ihop, tur att trafiken rullade på utan stopp på hemvägen så den fick kylning ändå

Nu tror ja att ja ska ställa ner för iår, har inga direkta planer i vinter. Ska väl fixa med massa småskit som aldrig blivit gjort. Och kolla lite mer vad exakt som behövs för att regga med turbo.
Vinterns garagetimmar får gå till raggarbilen jag har stående! Den har fått stå å skämmas i de lortigaste hörnet i heeela garaget. Nu ska den fram!
Å nedan sammanfattar ja lite bilder som vänner har tagit och även repotage om bilen som hamnat på nätet!
Tyska Felgenoutlet utser 20 bilar i världen varje år som får pris för bästa fälg och däckkombination!
Ja trodde inte att de va sant förens jag fick hem priset! Fick de i December 2012!
http://www.youtube.com/watch?v=-w_HJF0ZkXo

Feature på Speedhunters!

Hela repotaget
http://www.speedhunters.com/2013/06/a-l ... red-volvo/
Polaren Fotade lite garagebilder dagen efter Midsommar.

Länk till alla bilder
http://www.oijoij-society.com/viewtopic.php?f=3&t=32958
Jens på Oijoij gjorde ett repotage om mig och bilen.

Repotaget i sin helhet.
http://www.oijoij-society.com/viewtopic.php?f=3&t=33765
Och så hamnade bilen I Bilsport också!
http://www.bilsport.se/artikel/artgron- ... turbosexa/
Sist men inte minst har vi en filmsnutt också!
http://vimeo.com/69520394
Patrik Lindgren
Re: Manne - Volvo 242 -75 Rôsthôlken
jäkla flyt herrn har då ! 

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 554
- Blev medlem: sön mar 08, 2009 12:01 am
Re: Manne - Volvo 242 -75 Rôsthôlken STOR update, massa bild
Herlig!!:D Bilen din er rett og slett RÅ!!
Du har gjort ein flott jobb med motorrommet, blei skikkeleg strøkent:)Liker blandinga av mattsvart og polerte deler..
Planer for bilen i vinter?
Du har gjort ein flott jobb med motorrommet, blei skikkeleg strøkent:)Liker blandinga av mattsvart og polerte deler..
Planer for bilen i vinter?
Re: Manne - Volvo 242 -75 Rôsthôlken STOR update, massa bild
Mattias-M: Haha ja! Lite flyt måste man ju ha 
volvobrage: Tackar!
Ja svart å polerat funkar alltid!
Nä inga värre planer. Men ska väl byta bromsar å se om inte ja kan regga med turbo

volvobrage: Tackar!

Nä inga värre planer. Men ska väl byta bromsar å se om inte ja kan regga med turbo

Patrik Lindgren
- Gunnar S
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 36
- Blev medlem: tor okt 08, 2009 8:42 am
- Ort: I ett garage i Höga kusten...
Re: Manne - Volvo 242 -75 Rôsthôlken STOR update, massa bild
Detta var förbanne mig det fränaste jag sett sen jag konfirmerades...
Gillar att du gjort precis tvärtom och lackat bilen i en originalkulör.
Gamle farsan hade en sån grön 242 med sur b20 - kultbilar är de hur som helst.

Gillar att du gjort precis tvärtom och lackat bilen i en originalkulör.
Gamle farsan hade en sån grön 242 med sur b20 - kultbilar är de hur som helst.

Livet går vidare...
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: sön nov 24, 2013 4:26 pm