BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Anders_Karlsson »

Yttre styrlederna ser misstänkt lika ut de som sitter på min Golf 2 servokuggstång. Även själva styrstagen ser ganska lika ut.
Behöver ju inte betyda att de passar, men kan vara värt att kolla på.

Hade jag haft ett CAD-program när jag började mecka med styrningen på min Rekord för 10 år sedan så kanske den hade blivit lite smidigare att köra... :roll:
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av therealpinto »

Med lite flyt kan man hitta styrleder/p-ändar som passar och är kortare också. Tyvärr har Sidem tagit bort sin fina katalog med mått på gängor och konstigningar (jag hittar den inte i alla fall), den var bra för att leta sånt.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
FSRacing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre sep 07, 2007 3:29 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av FSRacing »

Kul att någon annan håller på med samma sak som mig, byta snäcka mot kuggstång. Har du räknat med att styrarmarna blir kortare än bärarmarna om innre styrled ligger i samma linje som innre bärarmsled på grund av styrarmens Ackerman offset. dvs sitter lite innanför yttre leden på bärarmen. På mina E34 spindlar verkar den offsetten vara ca 30mm per sida. Bör inte kuggstången då bli ca 60mm kortare än innre lederna på bärarmarna? För att få samma längd på bärarm och styrstag.
-----------------------------------------------------------
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
Användarvisningsbild
FSRacing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre sep 07, 2007 3:29 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av FSRacing »

En sak som slog mig nu, utan att ha funderat. Medför de dubbla spindellederna med virtuell vridpunkt att även bärarmens längd blir längre ut, eller gäller det endast vridningen i det andra planet? Borde bara gälla i vridningsplanet va?
-----------------------------------------------------------
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

FSRacing.

Virtuella vridningspunkten gäller endast just vridning/styrning, och bör vad jag kan se inte påverka bumbsteer eller Camber.


Jag har bara pysslat med min gamla 528a nu över helgerna, men snart är det dags att riva i styrningen på 635an.

Ska bara tillverka en mätare för bumpsteer innan jag plockar ner framvagnen, för att se vad man har att utgå ifrån.
Senast redigerad av Daniel-635 den sön jan 12, 2014 7:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Pimpolainen »

Intressant läsning!,men om man hade fattat hälften av uträkningar och funderingar hade jag varit nöjd! :)

ska bli intressant och se hur det blir sen!
janni_ruda
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av janni_ruda »

visst va de din bil som va med på biltokig ikväll? vid 8,00 blankt

http://www.svtplay.se/video/1714063/del-2-av-3
Johan Petersson
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Jajjemen stämmer bra, nu är man med på TV igen.

Jag tror att de har klippt om dessa program, för förra biltokig kände jag igen vissa delar av men inte hela programmet ?

Pontus, Pimpolainen
Vi får ta en rejäl teori genomgång framöver, jag nöjer mig med muntlig genomgång :wink:



Hmm, man kanske skulle göra en liten video på mätningen av Bumbsteer ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Nu är min Bumpsteer mätare nästan klar.

Först två parallella mätytor, plåten vart inte tillräckligt plan, så det fick bli två justerbara kilståls bitar.
Kilstålen sitter monterade i tre skruvar, tänk lyktinsats justering, snurrar man på navet kan man enkelt justera dessa parallella.

Bild

Mätutrustning, här ihopfälld.

Bild

Uppriggad mot hjulupphängningen.
Den vänstra mätspetsen är justerbar i höjdled, på höger sida sitter en liten vinklad hylla för magnetfoten.

Bild

Testmätning, när man höjer och sänker domkraften så vrider sig hjulet/mätlinjalerna vid bumpsteer.
Skillnaden går att läsa av på indikatorklockan.

Bild


Ännu så sitter fjädern kvar på bilen, den behöver tas bort så man obehindrat kan röra hjulupphängningen förbi körläget.
Jag ska nu mäta upp rörelserna på detta innan jag plockar ned den gamla styrningen.
Senast redigerad av Daniel-635 den sön jan 12, 2014 7:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Heggen
För mycket laddtryck
Inlägg: 171
Blev medlem: fre jun 13, 2008 4:46 pm

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Heggen »

Elegant lösning! :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Skall bli spännande och se vad du får för resultat av detta.
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av bmw02touring »

Grymt snygg rigg! :thumbright:
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av therealpinto »

Snygg rigg som sagt. Jag köper den av dig när bilen är klar :-)

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
blackadder
Forumsberoende
Inlägg: 940
Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
Ort: Dingle

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av blackadder »

Snyggt!
Ska bli kul att se hur det går!
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Äh va snälla ni är :wink:

Okej, vad händer här :?:

Bild


Jo, jag fick så trista mätresultat på 635an att jag började tveka på mina metoder.
Vek i sinnet körde jag in min brukis, en BMW 120d, med M-Sport fjädring har den riktigt vass väghållning.
Pinsamt nog naturligtvis bättre väghållning än gamle 635an.

Jodå, BMW 1-Serien hade knappt mätbar Bumpsteer, troligen under 1mm.
Nu hade jag inte väck varken Krängningshämmare eller fjäder, så jag kunde inte mäta så lång slaglängd, men strax förbi rideheight iallafall.




Värre vart det på 635an, här flaxar hjulen ut rejält vid infjädring.

Bild

Diagrammet visar 2mm ToeIn vid rideheigt. (Skriver man -2 tro?)
Som ni ser blir detta till 2,4mm ToeOut vid 30mm infjädring.

Ptja, man får se det positivt, här finns förbättrings potensial !

Att jag inte mäter längre än 30mm på infjädring beror på att man redan börjar ta i genomslags gummina, vilket påverkar mätresultatet.


Jag gissar att BMW har tänkt på Rollsteer, en effekt av Bumpsteer.
Låt oss ta en kurva.
När ytterhjulet fjädrar in, styr det mot ToeOut. (ut ur kurvan)
När innerhjulet fjädrar ut, styr det mot ToeIn. (ut ur kurvan)

Detta bör göra bilen något mer understyrd (trygg) vid krängning, men jag är ganska novis på området så jag spekulerar fritt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
johanbertil
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: tis jan 07, 2014 9:09 pm
Ort: Utaför byn.

Re: BMW 635 Bi-Turbo

Inlägg av johanbertil »

Har funderat många gånger på va du håller på med i garaget och nu förstår jag! :shock:
S90-97. Finbilen
164-70. Under renovering
142-74. Väntan på renovering
Skriv svar