Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

B20 Persson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:30 pm
Ort: Säffle

Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Inlägg av B20 Persson »

Som topic.

Min 244-90 fick föreläggande om registreringsbesiktning ifjol pga utbytt motor och har ju Nira i3+ och annat bränslesystem etc.

Då jag inte orkar riva i och ur olika motorer för att registreringsbesikta för att sedan åka på regbes igen pga motor ändrad.
Ser helt oringal ut förutom grenrör och en lågt hängande 6266. Har 940 aluic original tryckrör, insug osv. Utbytt fuelrail och ingen fördelare.
Ser ut så här
Bild

Kan jag då ta min trimmade b230fk, hänga på standradgrenrör, 13c och ett standardavgas, fixa sluten vevhusventliation osv?
Fixa ett effektintyg och registrera den med e85 och utbytt styrsystem?

Ska ringa SFRO i veckan men vill gärna ha lite kött på benen :)
Volvo 244GL/T Turbo 700hk 2014?

Följ oss i Team RAS här:
https://www.facebook.com/RacingAmateursSaffle/
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Inlägg av Deztallica »

Jag frågade och det skulle vara okej innan årsmodell -93 med effektintyg.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Huzzi
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 71
Blev medlem: sön mar 19, 2006 1:25 pm

Re: Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Inlägg av Huzzi »

Så årsmodell 93 går ej? Gäller det alla märken?

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Inlägg av The »

Läs på sfro hemsida..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Inlägg av Deztallica »

93- går, men då krävs en avgascertifiering i en testcell så det, ja...
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Inlägg av therealpinto »

Reglerna för E85-konvertering är inte så tydligt formulerade men tanken är att även i en "hembyggd" konvertering (som bara kan reggas på bilar av årsmodell 1992 eller äldre) är att det ska vara original motorstyrning. Det funkar förstås inte och det enda som egentligen är styrt när det gäller motorstyrningen är detta;

27 § Bränsleflexibel etanolbil ska kunna köras på valfri blandning av
etanolbränsle och bensin. Ingen manuell justering av bränsleparametrar ska
behövas vid övergång mellan bränsleblandning.
28 § Konverteringssats får inte påverka OBD-systemets diagnosfunktion
om bilen är utrustad med sådant.
29 § Konverteringssats får inte ändra bilens högsta motoreffekt med mer
än 5 %.
30 § Sensorsignaler får inte manipuleras utanför styrdatorn.
31 § Enbränsle etanolbil ska
1. märkas med en varaktig skylt som anger att bilen enbart ska tankas
med E85, och
2. inte behöva manuell justering av bränsleparametrar.

Därför är det svårt att säga hur ett besiktningsorgan skulle hantera en bil som i ursprungsfrågan. Min gissning är att en "bra" station kan godkänna, en "svår" station underkänner.

Som ombyggt fordon är det okej att byta styrsystem men då måste ju bilen byggas om mycket mer också.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
B20 Persson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:30 pm
Ort: Säffle

Re: Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Inlägg av B20 Persson »

therealpinto skrev:Reglerna för E85-konvertering är inte så tydligt formulerade men tanken är att även i en "hembyggd" konvertering (som bara kan reggas på bilar av årsmodell 1992 eller äldre) är att det ska vara original motorstyrning. Det funkar förstås inte och det enda som egentligen är styrt när det gäller motorstyrningen är detta;

27 § Bränsleflexibel etanolbil ska kunna köras på valfri blandning av
etanolbränsle och bensin. Ingen manuell justering av bränsleparametrar ska
behövas vid övergång mellan bränsleblandning.
28 § Konverteringssats får inte påverka OBD-systemets diagnosfunktion
om bilen är utrustad med sådant.
29 § Konverteringssats får inte ändra bilens högsta motoreffekt med mer
än 5 %.
30 § Sensorsignaler får inte manipuleras utanför styrdatorn.
31 § Enbränsle etanolbil ska
1. märkas med en varaktig skylt som anger att bilen enbart ska tankas
med E85, och
2. inte behöva manuell justering av bränsleparametrar.

Därför är det svårt att säga hur ett besiktningsorgan skulle hantera en bil som i ursprungsfrågan. Min gissning är att en "bra" station kan godkänna, en "svår" station underkänner.

Som ombyggt fordon är det okej att byta styrsystem men då måste ju bilen byggas om mycket mer också.

Gustaf
Ok så att få den registrerad med annat styrsystem är kört då eller? Att enbart köra på etanol är ju inget de på bilprovningen märker. Att motorn är ändrad osv är värre :/

Men paragraf 27, 28, 29 och 30 borde inte vara några problem väl?


31 § Enbränsle etanolbil ska
1. märkas med en varaktig skylt som anger att bilen enbart ska tankas
med E85, och
2. inte behöva manuell justering av bränsleparametrar
Här då. Detta justeras ju i nirat med sedan är det ju fasta värden som inte behöver ändras. Som ett chip fast mer anpassat för just min motor


Men ska jag ringa den stationen jag tänkt besikta på och höra med dem då det verkar vara lite oklara regler?
Skulle dem kunna skriva in det i registreringsbeviset att den går på e85 och har utbytt styrsystem?
Volvo 244GL/T Turbo 700hk 2014?

Följ oss i Team RAS här:
https://www.facebook.com/RacingAmateursSaffle/
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Inlägg av therealpinto »

Reglerna är som sagt inte klara, det står ju inte uttryckligen att man får, eller inte får, byta styrsystem. Men grundtanken med reglerna är att styrsystemet inte ska bytas. Problemet är att reglerna är skrivna av folk som inte är så vana att skruva, så de vet inte riktigt vat en E85-konvertering innebär i praktiken och att det ofta är "bättre" eller i alla fall enklare att byta styrsystem än att mappa om det gamla.

Det betyder också, som sagt, att det förmodligen tolkas olika.

Du kan prata med stationen du kommer regga på. Säger de nej till eftermarknadssprut blir det kanske svårt att komma vidare dock.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Inlägg av Mattias J »

Det är ju bara att köra ett vanligt eftermarknadssprut med flexfuelsensor ju :)
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
B20 Persson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:30 pm
Ort: Säffle

Re: Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Inlägg av B20 Persson »

therealpinto skrev:Reglerna är som sagt inte klara, det står ju inte uttryckligen att man får, eller inte får, byta styrsystem. Men grundtanken med reglerna är att styrsystemet inte ska bytas. Problemet är att reglerna är skrivna av folk som inte är så vana att skruva, så de vet inte riktigt vat en E85-konvertering innebär i praktiken och att det ofta är "bättre" eller i alla fall enklare att byta styrsystem än att mappa om det gamla.

Det betyder också, som sagt, att det förmodligen tolkas olika.

Du kan prata med stationen du kommer regga på. Säger de nej till eftermarknadssprut blir det kanske svårt att komma vidare dock.

Gustaf
Ja lika bra att höra med dem då :) Det värsta som kan hända är ju att man får ett nej...
Mattias J skrev:Det är ju bara att köra ett vanligt eftermarknadssprut med flexfuelsensor ju :)
Hur funkar en sådan? Olika bränslemappar och tändkurvor eller körs den mot lambda target?
Blev riktigt nyfiken nu :)
Sen lär väl inte Nirat vara kompatibelt med en sådan?
Volvo 244GL/T Turbo 700hk 2014?

Följ oss i Team RAS här:
https://www.facebook.com/RacingAmateursSaffle/
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Registrera om bilen med e85 och utbytt styrsystem?

Inlägg av Mattias J »

Den monteras antingen i tanken eller på bränsleledningen och mäter sprithalten. Man har en kompenseringstabell som sköter förändringarna och modifierar huvudmapparna både för tändning, bränsle och laddtryck.

Lättast är att kalibrera bilen som vanligt på e85 tills den är klar för att sedan slå i bensin tills dess att den läser e50 och justera in kompenseringstabellen. Slå e85 tills det läser e60 fyll i värde i kompenseringstabellen osv.
Det är alltså bara en enkel procentsats man ändrar inte en hel mapp. Man kan även dra en snikis och justera vid e50 och sedan linjärisera värdena upp till e85 om man för det mesta kommer pendla mellan e75-e88.

Har faktiskt inte tänkt på om Nira har den funktionen.

Mvh Mattias
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Skriv svar