Hx55 66/78 #22, fint ~60 cm grenrör med 60mm wg med god funktion
Plenuminsug med trattar
Vems, vag-spolar osv.
E85
Varvstopp 7000rpm
1,3bar
Runt 600 hk räcker egentligen i den här karossen men de hade varit fränt att ha höga siffror på pappret.
Bilen används till att burna på stan och köra streetrace.
Körde helt oöppnat förra säsongen med gott resultat, bortsett från att den rasade på sista racet.
Så här såg de ut när jag lyfte toppen:


Varför ser de ut så här så här? Har staken blivit krokig först? Ventilflyt?
Inga spikmärken på någon annan kolv. Alla lager är i fint skick så oljetryck verkar jag ju ha haft.
Ny motor har införskaffats och jag funderar vad jag ska göra åt den.
Oljekylning och bättre tuning blir det givetvis.
Jag funderar på att, som kompromiss, sätta 2mm kortare stakar (finns billigt på ebay till honda. H-profil) vilket resulterar i 8,8:1 i komp (R/s ratio 1,70 stället för standard 1,75). Hur mycke tröttare kan den tänkas bli under laddtryck?
Eller om jag ska försöka åka oöppnat i år igen, lägga pengarna på att utveckla chassiet istället och sen löpa linan ut med spm-stakar och mira osv nästa vinter istället.
Vad tror ni?
Mattias