Teorier kring ras och nytt motorbygge

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Mattias Pettersson
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: lör maj 17, 2008 2:42 pm
Ort: piteå

Teorier kring ras och nytt motorbygge

Inlägg av Mattias Pettersson »

M104 3.2L 24v 10,0:1 std.
Hx55 66/78 #22, fint ~60 cm grenrör med 60mm wg med god funktion
Plenuminsug med trattar
Vems, vag-spolar osv.
E85
Varvstopp 7000rpm
1,3bar
Runt 600 hk räcker egentligen i den här karossen men de hade varit fränt att ha höga siffror på pappret.

Bilen används till att burna på stan och köra streetrace.

Körde helt oöppnat förra säsongen med gott resultat, bortsett från att den rasade på sista racet.

Så här såg de ut när jag lyfte toppen:

Bild
Bild

Varför ser de ut så här så här? Har staken blivit krokig först? Ventilflyt?
Inga spikmärken på någon annan kolv. Alla lager är i fint skick så oljetryck verkar jag ju ha haft.



Ny motor har införskaffats och jag funderar vad jag ska göra åt den.

Oljekylning och bättre tuning blir det givetvis.

Jag funderar på att, som kompromiss, sätta 2mm kortare stakar (finns billigt på ebay till honda. H-profil) vilket resulterar i 8,8:1 i komp (R/s ratio 1,70 stället för standard 1,75). Hur mycke tröttare kan den tänkas bli under laddtryck?

Eller om jag ska försöka åka oöppnat i år igen, lägga pengarna på att utveckla chassiet istället och sen löpa linan ut med spm-stakar och mira osv nästa vinter istället.

Vad tror ni?


Mattias
viktorp
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: mån apr 02, 2012 10:57 pm
Ort: Piteå

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Inlägg av viktorp »

ventiltalriken lossnade efter raset då ja försökte bryta lös en kolvbit som låg klämd mellan ventilen och topp
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Inlägg av MVA-Productions »

Kan tänka mig att höga cylindertryck har gjort att staken kroknat så att den bröt loss kolven och sen rasade allt :hey:
Skulle nog satsa på någon form av smidda stakar iaf men hurvida du ska köra med kortare eller icke överlåter jag till någon med mer koll på dom motorerna.

Mvh
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Inlägg av Kadett4wd »

ser ut som det sitter h-profilare redan i den?
Kolven kanske helt enkelt bara kollapsat pga för högt cylindertryck?

edit: det gör det juh såklart inte om det var en oöppnad motor, läste slarvigt *S*
Men Mercamotorerna (104) har ganska korta kolvbultar, kanske sviktar kolven och har gett upp pga trycket.
Du kan kanske ha råkat 'bogga' motorn lite och byggt högt tryck.
Som Mattias nedan skriver, hur ser tändmappen ut samt vad kör du för triggersetup?
Senast redigerad av Kadett4wd den tis jan 14, 2014 10:05 am, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Inlägg av Mattias J »

Frågan är hur tändmappen ser ut?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Inlägg av Jens Gustavsson »

Bränsle typ?

kompa och klämspalt?

lamda?

loggar du mycket så du håller koll på motorn?

spridare?

tänd kurva?

laddtrycks kurva?

bränsle pumpar och soppa system, tank mm?

på connys MB så laddade vi 2.35bar och över +850nm i vrid och den motorn har gått i flera sommrar+ vår och höst utan problem med standard bottendel och topp (12v)

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Inlägg av Kadett4wd »

Du läser lika slarvigt som mig Jens ;)

E85
10-1, klämspalt std, troligen 1.2mm

102 motorn är stabilare.
104 har de jagat vikt i för bränslebesparing.
Därav kolvarna är inte lika stabila utmed kanterna ovanför kolvbultarna pga de korta kolvbultarna.

Lite för frisk tändning med för lågt varvtal(boggning) kan ställa till en massa oreda.
Då i synnerhet om triggern var lika som det var i min C36(bara tre punkter)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Inlägg av Enok »

För högt cylindertryck p.g.a preignition.
Peter Olson
Mattias Pettersson
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: lör maj 17, 2008 2:42 pm
Ort: piteå

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Inlägg av Mattias Pettersson »

Trigger är cncfräst tre punkter i remskivan fram, och kamsynk. Båda med honeywell gt1.
Styr spridare och spolar sekventiellt.
Siemens 875cc
Har kört med biltemapumpar (blir 044 i sommar). Catchtank och 10mm prisolrör.
Lambda 0.80 på ladd

Kan ladda upp tändmappen ikväll när jag sitter vid en dator.
Jag loggar med jämna mellanrum men kollar på displayen mest hela tiden
Har mac-ventil men kör inte med rampat ladd. Fullt ladd vid ~5000
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Inlägg av Mattias J »

Ska bli intressant att se tändmappen. Jag vet av personlig erfarenhet att dom inte tycker om mycket tändning.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Inlägg av Jens Gustavsson »

vid så låga effekter/vrid så har det hänt nått konstigt här. nått är väldigt fel!

E85 med bara någorlunda rätt tändning och lamda spikar alldrig vid dessa låga cylindertryck.

mvh jens
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Inlägg av Mattias J »

På dessa motorerna eller du menar rent generellt?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Inlägg av Kadett4wd »

såhär brukar det bli att se ut i staterna efter de haft kolvras i sina mercamotorer.
Bild
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Mattias Pettersson
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: lör maj 17, 2008 2:42 pm
Ort: piteå

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Inlägg av Mattias Pettersson »

De blev ingen tändmapp. Måste låna nåns bil och plugga in boxen i den. Återkommer.

Mattias
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21748
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Teorier kring ras och nytt motorbygge

Inlägg av Jens Gustavsson »

när allt lirar som det ska brukar vi köra vanliga skit kolvar på +2.5bar. en MB kolv är bättre än en vanlig skit kolv skulle jag tro?

jag har aldrig kört sönder en kolv i hela mitt liv faktiskt rätt konstigt då man hållit på så länge med turbo??

mvh jens
Skriv svar