Jensas Swedish Racing Motors. Ny Web shopp öppnad!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (STS Rally turbo 34mm restriktor)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad behöver du till? kan kanske fixa fram.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (STS Rally turbo 34mm restriktor)

Nu ska jag tjuv visa mitt nya patent sökta tillval som kommer på min STS 50mm westgate som jag har utvecklat fram tillsammans med lube tools speciellt för de som kör lång lopp typ is race, ban race, drifting och för båtar där man har fullgas långa stunder. normalt sett så rekomenderar jag att man servar STS 50mm WG på gat bilar och på drag bilar en gång per sommar och en gång på vintern det räcker för att det ska fungera perfekt men ska man köra full gas länge så kan det va bra med lite mer regelbunden smörjning av styrningen. då den ibland sitter lite trångt till så är detta ett bra alternativ då det går fort att trycka i en svätt med smörja med den lilla fett sprutan som jag skickar med westgaten med detta tillval.
vi ska testa lite olika smörjor och se vad som värkar fungera bäst. har kört vanlig koppar pasta tidigare med bra resultat men det finns nog bättre grejor från lube-tools som vi kommer sälja senare.

Mer info om WG här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=390

Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (STS 50mm WG uppdaterad)

Jens Gustavsson skrev:några tips och råd när man monterar mina STS 50 mm wastegates.

lägger upp lite info här så kan alla läsa (denna info följer med i pappersform då man köper en)

När man monterar en wg så är det några grejor man bör tänka på...

1 Använd åtminstone riktiga två-lagers gummi-bränsle-ledningar 6 mm. Plastslangar med snabbanslutning smälter väldigt lätt och kan ställa till med tråkiga motor-ras.

2 Beställ wg med lämpligt grundtryck (de lägsta man ska använda) sen justerar man upp trycket med mottrycks-regulatorn jag säljer med som är anpassad. Försök inte skimsa upp fjädertrycket då det minskar slaglängden och wg förmåga att reglera turbotrycket.

3 Montera wg-rören i grenrörets kollektor med en vinkel mot kollektorn så avgaserna hittar in lätt.

4 Om det går ska wg monteras i en liten vinkel som bilden under visar (försök få den röda avgas linjen ganska rak förbi ventilen) så flödar den mer på ett mindre lyft som ger ett mer exakt laddtryck. Tänk också på att, med avgashus som har twin-entry, båda rören upp mot wg riktar röda gaserna på samma sätt genom wg som det blir på bilden där avgaserna går över turbons avgashus.

5 Om man har twin-entry avgashus, se till att ha delningsvägg mot ventilen så tätt som möjligt mot ventilens form, men lämna 2.5 mm då mellan väggen växer när tempen blir hög. Mellanväggen ska vara minst 2.8 mm tjock, annars spricker den.

6 Du ska plocka isär din wg och ta bort sot på ventilens skaft och säte, sen montera ihop ventilskaftet med koppar eller aluminium pasta minst en gång per säsong.

7 Du ska se till att du har mappat in en fuel-cut ("boost cut") på ett lämpligt laddtryck i motorstyrningen så att inget händer med motorn ifall laddtrycket skenar.

Om man ska skryta över fördelarna med denna wg, så är de väl utprovade och ger väldigt stabilt och snabbt laddtryck till skillnad mot många andra liknande.

Det är en "kines" i grunden, det erkänner jag, men den är ordentligt flödesportad i huset och har ökad slaglängd, polerad ventil, tillsnyggad invändigt, slipat säte, är med ett kritiskt öga ihopmonterad för hand, är provtryckt med speciell utrustning med bättre nipplar och levereras med en väl utprovad justerbar tryckregulator (mycket bättre än en pys ventil) som man kan ha i kupén på bilen.

Alla reservdelar finns i lager.

Vi kör med denna wg i de flesta bilar i sävar nu för tiden.

Ca pris komplett : 3400kr.

Skulle det vara något problem första 1-3 åren så tar jag inget betalt förutom frakten om det är ursprungs köparen.

Kommer bild senare.

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Känns inte som om fett är rätt lösning i längden även om ni fått det funka några mil.
Risk är att det koksar och kärvar än värre vid långvarigt användande.
http://www.youtube.com/watch?v=2K9yiTv-d_o

Svarva en riktig bussning och pressa i istället, smörjfri blybrons eller liknande.
Personligen så anser jag det är en av de sista detaljerna jag vill chansa på för att få livslängd på en turbomaskin.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

bly brons liknade grejor är helt fel väg att gå på en wg om du frågar mig! gjut järn med rätt spel är vad som fungerar i värkligheten då det är varmt. har testat och kommit fram till det den hårda vägen på avgasventiler i B20 gjut järns toppen, det nyper och kärvar hela tiden då kylningen blir dålig. på en motor med aluminium topp så kyls det bättre så då fungerar det. i en wg så blir det extremt varmt och då måste man ha grejor som tål värme sen smörjer men lite ibland som sagt en gång per säsong är tillräckligt för de flesta.

vi provade lite olika "fett" fel ord lube tool grabbarna kan förklara bättre och det finns sånna som klarar mer temp än koppar pasta och som lämnar en skydande hinna även efter det brunnit bort om man passarar typ 1000 grader. koppar pastan vart det inte mycket kvar av på dom tempraturerna.

kan tillägga att man inte har nått slitage på styrningarna eller ventil på mina wg om man sköter dem som jag sagt :thumbright:

mvh jens
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Kadett4wd skrev:Känns inte som om fett är rätt lösning i längden även om ni fått det funka några mil.
Risk är att det koksar och kärvar än värre vid långvarigt användande.
http://www.youtube.com/watch?v=2K9yiTv-d_o

Svarva en riktig bussning och pressa i istället, smörjfri blybrons eller liknande.
Personligen så anser jag det är en av de sista detaljerna jag vill chansa på för att få livslängd på en turbomaskin.

Cool film!

Borde det inte löna sig att dra ett kalluftsrör till wgn, sitter ju ofta rätt dåligt till i en bil :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

det värkar inte behövas. men har man extremt lite luft flöde runt den så gör man lite skydds plåtar som tar bort strålnings värmen från den varma sidan så inte saker i motor rummet skadas. man kan kolla på F1 motorer med turbo så får man mycket ideer :thumbright:
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av J00r »

Finns vattenkylda WGs fungerar tydligen hur bra som helst, många som köra drifting osv har börjat gå över till vattenkylda. För att spara membran och styrning osv.
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

jo det har nog funnits rätt länge men det är lite som vattenkylda turbos... inget fel med det men det behövs väldigt sällan och det gör saker mer komplicerade och det ska man undvika på en race bil så långt man kan.

mvh jens
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

http://products.lelubricants.com/viewit ... -5180-5182?

"It also works well for applications in which gears experience high point-of-contact temperatures of 327ºC (620ºF) and above."

http://www.lesmorjmedel.se/prod/5100-5193%20TD.pdf

Där står det lite om fettet vi har provat och gämfört mot kopparpasta.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!

För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av J00r »

Hmm jag förstår inte det komplicerade i att ansluta 2st slangar med pressade JIC-koppel från kylsystemet till WG eller turbo... Ordentliga industrigrejor som håller för att användas till såndant som sliter mycket mycket mer på grejorna och under mycket längre tid än på race. tex gruvmaskiner, grävmaskiner osvosv.
Jonas Almqvist
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Inte för att va den som är den.
Men varför ska man behöva serva en wg och smörja upp den?
Då tycker då jag iaf att det är nått som är fel från början.
Det är ju en rätt viktig grej i ett turbo system och jag tycker de ska funka klander fritt och utan underhåll.
Givetvis inte helt uppnåeligt men nästan.

Jäkligt surt om den skulle börja kärva under ett viktigt race. Vare sig det är om man ska drifta, Rejsa på bana, köra på strippen eller på vatten.
"Du kan vi köra igen glömde smörja wg,n"

Är ju inte så stor skillnad i pris på en WG som faktiskt levererar och en man måste lägga flera timmar på först för att den ska funka och
sen underhålla. Speciellt inte om man kollar på helheten vad hela bygget kostar så gör det inte stor skillnad.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Hej den börjar inte kärva men den får ett mindre slitage och om man tittar på en data logg så blir det liiite bättre funktion och det gäller nog alla WG.
jag har aldrig hittills sett nån annan wg som man kan köpa som levererar så stabilt laddtryck och som håller år efter år iallafall.

att man ska smörja den och putsa bort lite sot nån gång per år om man kör många mil är nog sånt man måste göra liknade byta olja i en motor och kolla kam remen mm om den ska fungera i typ 20 år. den fungerar säkert många år om man skiter i servisen också men den kommer inte fungera perfekt och den kommer gå sönder tids nog.

vad gällande priser och wg i pris klassen 3000kr och under så är det nog ofta lite mixter om man ska få nått som fungerar perfekt och det är gjort på denna. ska man ha proffs motorsport grejor så kostar de mycket mer....

har ni föresten sett denna F1 wg? säkert väldigt fräna matreal och så i den som vi säkert alldrig ends har hört talas om men det är inga röd metaller i styrningen och ingen vatten kylning heller vad jag kan se?

mvh jens

Bild
Erik Nygårds
För mycket laddtryck

Inlägg av Erik Nygårds »

Har även sett tial som skurit i styrningen så även dyra funkar inte perfekt mvh Erik
Skriv svar