
Volvo 242 T6 -82 Race-ready
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 554
- Blev medlem: sön mar 08, 2009 12:01 am
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF
Herlig!
Eigen tig er kjekt og ha, får gjort mykje då!

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF
Ja, jag har känt behovet ganska länge men aldrig riktigt kommit till skott. Men nu kommer det svetsas på heltidvolvobrage skrev:Herlig!Eigen tig er kjekt og ha, får gjort mykje då!

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF
Det börjar väl bli dags att avslöja lite vad som är på gång med bilen.
Som jag nämnde tidigare så kommer jag installera en flexfuelsensor för att kunna köra etanol/bensin i den blandning jag önskar. I och med bränslekonverteringen så är det ju tillåtet att göra vissa modifikationer med motorn, som ni kanske har misstänkt så blir det även en turbokonvertering av den befintliga motorn.
Genom en kompis som har en kontakt på Garrett i USA så fick jag en turbomatch gjord på min motor med önskat effektmål. Fick en rapport med lite blandade kurvor och grafer på turbin och kompressor samt vilken turbo han rekommenderade för ändamålet. Sagt och gjort så beställdes en turbo efter hans rekommendation.
Så nu har jag alltså en turbo framför mig, det blev en Garrett GTX3067R med T3 twin entry avgashus med 3" V-band ut och 0.83 AR. Är väldigt imponerad av storleken.



Nu kommer den nyinhandlade svetsen väl till pass för att bygga grenrör, kommer alltså bli ett twin scroll grenrör med dubbla externa wastegates. Wastegates i fråga blir dubbla Tial MVS 38mm samt dumpventil Tial Q 50mm. Allt i svart matchande kulör. Hittade en elektrisk laddtrycksventil i gömmorna som kommer användas för att lättare kunna ställa laddtrycket från styrsystemet.

I veckan började jag riva ner avgassystemet och det befintliga grenröret, för att kunna känna lite på hur mycket plats det finns att tillgå. Kändes inte helt bra att börja demontera något som man vet fungerar. Men förhoppningsvis blir det bättre än innan
Före...

Gott om plats kan man tycka, men det är inte en helt självklar placering då turbo, wastegates, downpipe, olje- och vattenrör ska trängas på detta utrymmet.

Framöver kommer även intercooler installeras på trycksidan samt nytt avgassystem som går hela vägen bak istället för ut på sidan. Blev omgående ganska trött på ljudvolymen i kupen det lilla jag hann köra förra året.
Kom över en T6 motor för ett tag sedan, den var lite för billig för att inte köpa den
men vad jag ska ha den till vet jag inte riktigt ännu. Den kommer vilket fall som helst passa bra som mockup till grenrörsbygget

Som jag nämnde tidigare så kommer jag installera en flexfuelsensor för att kunna köra etanol/bensin i den blandning jag önskar. I och med bränslekonverteringen så är det ju tillåtet att göra vissa modifikationer med motorn, som ni kanske har misstänkt så blir det även en turbokonvertering av den befintliga motorn.
Genom en kompis som har en kontakt på Garrett i USA så fick jag en turbomatch gjord på min motor med önskat effektmål. Fick en rapport med lite blandade kurvor och grafer på turbin och kompressor samt vilken turbo han rekommenderade för ändamålet. Sagt och gjort så beställdes en turbo efter hans rekommendation.
Så nu har jag alltså en turbo framför mig, det blev en Garrett GTX3067R med T3 twin entry avgashus med 3" V-band ut och 0.83 AR. Är väldigt imponerad av storleken.
Nu kommer den nyinhandlade svetsen väl till pass för att bygga grenrör, kommer alltså bli ett twin scroll grenrör med dubbla externa wastegates. Wastegates i fråga blir dubbla Tial MVS 38mm samt dumpventil Tial Q 50mm. Allt i svart matchande kulör. Hittade en elektrisk laddtrycksventil i gömmorna som kommer användas för att lättare kunna ställa laddtrycket från styrsystemet.
I veckan började jag riva ner avgassystemet och det befintliga grenröret, för att kunna känna lite på hur mycket plats det finns att tillgå. Kändes inte helt bra att börja demontera något som man vet fungerar. Men förhoppningsvis blir det bättre än innan

Före...
Gott om plats kan man tycka, men det är inte en helt självklar placering då turbo, wastegates, downpipe, olje- och vattenrör ska trängas på detta utrymmet.
Framöver kommer även intercooler installeras på trycksidan samt nytt avgassystem som går hela vägen bak istället för ut på sidan. Blev omgående ganska trött på ljudvolymen i kupen det lilla jag hann köra förra året.
Kom över en T6 motor för ett tag sedan, den var lite för billig för att inte köpa den


Senast redigerad av Daniel Ireståhl den lör feb 08, 2014 6:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 83
- Blev medlem: ons okt 07, 2009 7:06 pm
Re: Volvo 242 -82 Det våras för överladdning...
[THUMBS UP SIGN]
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 Det våras för överladdning...
Har rivit ner fronten, tömt motorn på vatten och plockat ner kylaren för att få lite mer utrymme att svänga runt i.
Passade på att se om intercoolern fick plats som jag hade tänkt, passade väldigt bra mellan lyktorna. 600x300x75, man skulle kunna ha 100mm djup utan problem på det här stället.

Lagom diskret bakom kofångaren.

Har förberett alla delar för att börja svetsa grenrör så det kommer snart bilder på det!
Passade på att se om intercoolern fick plats som jag hade tänkt, passade väldigt bra mellan lyktorna. 600x300x75, man skulle kunna ha 100mm djup utan problem på det här stället.
Lagom diskret bakom kofångaren.
Har förberett alla delar för att börja svetsa grenrör så det kommer snart bilder på det!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 Det våras för överladdning...
Var en svänge i garaget idag och gjorde klart kollektorn. Jag hade inte riktigt insett tidigare hur liten t3 flänsen är i jämförelse med 42.4mm rören jag tänkte använda.
Så planen blev att göra två stycken 3-1 kollektorer som går in i var sin port på t3 flänsen. I veckan kapade jag lite rör:

Efter ytterligare lite kapande och inpassning fick jag två kollektorer som sedan kunde brännas ihpo med t3 flänsen:


Hyfsat nöjd med slutresultatet, hoppas bara jag kommer åt överallt nu att svetsa övriga rör
Så planen blev att göra två stycken 3-1 kollektorer som går in i var sin port på t3 flänsen. I veckan kapade jag lite rör:
Efter ytterligare lite kapande och inpassning fick jag två kollektorer som sedan kunde brännas ihpo med t3 flänsen:
Hyfsat nöjd med slutresultatet, hoppas bara jag kommer åt överallt nu att svetsa övriga rör

-
- Forumsberoende
- Inlägg: 554
- Blev medlem: sön mar 08, 2009 12:01 am
Re: Volvo 242 -82 Kollektorbygge
Herlig arbeid som alltid!!
Er røra du bruker 42,4mm innvendig eller utvendig?

Er røra du bruker 42,4mm innvendig eller utvendig?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 Kollektorbygge
Tack!volvobrage skrev:Herlig arbeid som alltid!!![]()
Er røra du bruker 42,4mm innvendig eller utvendig?
Dem är 42.4 mm utvändigt med 2.6mm godstjocklek.
Re: Volvo 242 -82 Kollektorbygge
Riktigt fint jobb du gör!
Blev smått intresserad utav flexifuelmätaren, Hur funkar en sådan, finns det kanske dokumenterat någonstans där någon använt en sådan på en "egenbyggd" bil med vems,ms,maxecu mfl?
Med vänlig hälsning,
Blev smått intresserad utav flexifuelmätaren, Hur funkar en sådan, finns det kanske dokumenterat någonstans där någon använt en sådan på en "egenbyggd" bil med vems,ms,maxecu mfl?
Med vänlig hälsning,
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 Kollektorbygge
Tack!lyyski skrev:Riktigt fint jobb du gör!
Blev smått intresserad utav flexifuelmätaren, Hur funkar en sådan, finns det kanske dokumenterat någonstans där någon använt en sådan på en "egenbyggd" bil med vems,ms,maxecu mfl?
Med vänlig hälsning,
Jag har faktiskt inte hittat någon teknisk spec på givaren ännu, har dock inte letat jättemycket. Men som jag fattat det så får man en digital signal med varierande pulskvot och frekvens som motsvarar etanolhalt och temperatur.
Denna givaren har direkt stöd i Maxxecu, har sett att Haltech säljer exakt samma givare men med en Haltech logga på.
Jag har även för mig att jag har hittat att t.ex MS har inställningsmöjligheter för en sån här givare. Isf borde det gå att använda en sån här givare utan problem.
Re: Volvo 242 -82 Kollektorbygge
Daniel lägg upp en bild på vad som står på givaren så kan du Lyyski enkelt maila tillverkaren om ett datablad.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 Kollektorbygge
Har ingen egen bild på givaren men det är exakt en sådan här:
http://paceperformance.com/i-8396469-13 ... r-e85.html
Betydligt billigare att beställa en från USA än från diverse svenska tuningfirmor som tar ockerpris för denna givare.
http://paceperformance.com/i-8396469-13 ... r-e85.html
Betydligt billigare att beställa en från USA än från diverse svenska tuningfirmor som tar ockerpris för denna givare.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 512
- Blev medlem: lör aug 07, 2010 3:07 pm
Re: Volvo 242 -82 Snickra grenrör
Har snickrat grenrör i veckan och efter två kvällar var primrören klara. Endast punktade på bilden men jag blev nöjd med dragningen, ska helsvetsas och sätta på nya uttag för cylindertempsgivarna i helgen är tanken. Sen nästa vecka ska dragningen fram till wastegatens ske, märkte att det är precis att det inte går att få i grenröret utan att behöva lyfta motorn lite lite grann. Hade varit oerhört gött att kunna få i och ur grenröret utan att behöva röra motorn, får se om det går att ändra på flänsen eller pinnbultarna något för att få till det bättre.



Re: Volvo 242 -82 Snickrar grenrör
Ruggigt snyggt allt blir 

http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;