Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
volvobrage
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 med vitsexa och ZF

Inlägg av volvobrage »

Herlig! :thumbright: Eigen tig er kjekt og ha, får gjort mykje då!
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Inlägg av Daniel Ireståhl »

volvobrage skrev:Herlig! :thumbright: Eigen tig er kjekt og ha, får gjort mykje då!
Ja, jag har känt behovet ganska länge men aldrig riktigt kommit till skott. Men nu kommer det svetsas på heltid :hihi: Har en del saker jag har tänkt under längre tid jag vill göra.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Det börjar väl bli dags att avslöja lite vad som är på gång med bilen.

Som jag nämnde tidigare så kommer jag installera en flexfuelsensor för att kunna köra etanol/bensin i den blandning jag önskar. I och med bränslekonverteringen så är det ju tillåtet att göra vissa modifikationer med motorn, som ni kanske har misstänkt så blir det även en turbokonvertering av den befintliga motorn.

Genom en kompis som har en kontakt på Garrett i USA så fick jag en turbomatch gjord på min motor med önskat effektmål. Fick en rapport med lite blandade kurvor och grafer på turbin och kompressor samt vilken turbo han rekommenderade för ändamålet. Sagt och gjort så beställdes en turbo efter hans rekommendation.

Så nu har jag alltså en turbo framför mig, det blev en Garrett GTX3067R med T3 twin entry avgashus med 3" V-band ut och 0.83 AR. Är väldigt imponerad av storleken.

Bild

Bild

Bild

Nu kommer den nyinhandlade svetsen väl till pass för att bygga grenrör, kommer alltså bli ett twin scroll grenrör med dubbla externa wastegates. Wastegates i fråga blir dubbla Tial MVS 38mm samt dumpventil Tial Q 50mm. Allt i svart matchande kulör. Hittade en elektrisk laddtrycksventil i gömmorna som kommer användas för att lättare kunna ställa laddtrycket från styrsystemet.

Bild

I veckan började jag riva ner avgassystemet och det befintliga grenröret, för att kunna känna lite på hur mycket plats det finns att tillgå. Kändes inte helt bra att börja demontera något som man vet fungerar. Men förhoppningsvis blir det bättre än innan 8)

Före...

Bild

Gott om plats kan man tycka, men det är inte en helt självklar placering då turbo, wastegates, downpipe, olje- och vattenrör ska trängas på detta utrymmet.

Bild

Framöver kommer även intercooler installeras på trycksidan samt nytt avgassystem som går hela vägen bak istället för ut på sidan. Blev omgående ganska trött på ljudvolymen i kupen det lilla jag hann köra förra året.

Kom över en T6 motor för ett tag sedan, den var lite för billig för att inte köpa den :) men vad jag ska ha den till vet jag inte riktigt ännu. Den kommer vilket fall som helst passa bra som mockup till grenrörsbygget :thumbright:

Bild
Senast redigerad av Daniel Ireståhl den lör feb 08, 2014 6:27 pm, redigerad totalt 1 gånger.
OlssonmaskiN
Ganska mycket laddtryck

Re: Volvo 242 -82 Det våras för överladdning...

Inlägg av OlssonmaskiN »

[THUMBS UP SIGN]
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Har rivit ner fronten, tömt motorn på vatten och plockat ner kylaren för att få lite mer utrymme att svänga runt i.
Passade på att se om intercoolern fick plats som jag hade tänkt, passade väldigt bra mellan lyktorna. 600x300x75, man skulle kunna ha 100mm djup utan problem på det här stället.

Bild

Lagom diskret bakom kofångaren.
Bild

Har förberett alla delar för att börja svetsa grenrör så det kommer snart bilder på det!
Karl Buchka
Forumsberoende

Inlägg av Karl Buchka »

:thumbright:
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Var en svänge i garaget idag och gjorde klart kollektorn. Jag hade inte riktigt insett tidigare hur liten t3 flänsen är i jämförelse med 42.4mm rören jag tänkte använda.
Så planen blev att göra två stycken 3-1 kollektorer som går in i var sin port på t3 flänsen. I veckan kapade jag lite rör:

Bild

Efter ytterligare lite kapande och inpassning fick jag två kollektorer som sedan kunde brännas ihpo med t3 flänsen:

Bild

Bild

Hyfsat nöjd med slutresultatet, hoppas bara jag kommer åt överallt nu att svetsa övriga rör :thumbright:
volvobrage
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 Kollektorbygge

Inlägg av volvobrage »

Herlig arbeid som alltid!! :D

Er røra du bruker 42,4mm innvendig eller utvendig?
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

volvobrage skrev:Herlig arbeid som alltid!! :D

Er røra du bruker 42,4mm innvendig eller utvendig?
Tack!
Dem är 42.4 mm utvändigt med 2.6mm godstjocklek.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende

Inlägg av lyyski »

Riktigt fint jobb du gör!

Blev smått intresserad utav flexifuelmätaren, Hur funkar en sådan, finns det kanske dokumenterat någonstans där någon använt en sådan på en "egenbyggd" bil med vems,ms,maxecu mfl?

Med vänlig hälsning,
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

lyyski skrev:Riktigt fint jobb du gör!

Blev smått intresserad utav flexifuelmätaren, Hur funkar en sådan, finns det kanske dokumenterat någonstans där någon använt en sådan på en "egenbyggd" bil med vems,ms,maxecu mfl?

Med vänlig hälsning,
Tack!

Jag har faktiskt inte hittat någon teknisk spec på givaren ännu, har dock inte letat jättemycket. Men som jag fattat det så får man en digital signal med varierande pulskvot och frekvens som motsvarar etanolhalt och temperatur.

Denna givaren har direkt stöd i Maxxecu, har sett att Haltech säljer exakt samma givare men med en Haltech logga på.
Jag har även för mig att jag har hittat att t.ex MS har inställningsmöjligheter för en sån här givare. Isf borde det gå att använda en sån här givare utan problem.
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende

Inlägg av Elias_ »

Daniel lägg upp en bild på vad som står på givaren så kan du Lyyski enkelt maila tillverkaren om ett datablad.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Har ingen egen bild på givaren men det är exakt en sådan här:
http://paceperformance.com/i-8396469-13 ... r-e85.html
Betydligt billigare att beställa en från USA än från diverse svenska tuningfirmor som tar ockerpris för denna givare.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 Snickra grenrör

Har snickrat grenrör i veckan och efter två kvällar var primrören klara. Endast punktade på bilden men jag blev nöjd med dragningen, ska helsvetsas och sätta på nya uttag för cylindertempsgivarna i helgen är tanken. Sen nästa vecka ska dragningen fram till wastegatens ske, märkte att det är precis att det inte går att få i grenröret utan att behöva lyfta motorn lite lite grann. Hade varit oerhört gött att kunna få i och ur grenröret utan att behöva röra motorn, får se om det går att ändra på flänsen eller pinnbultarna något för att få till det bättre.

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 Snickrar grenrör

Inlägg av Elias_ »

Ruggigt snyggt allt blir :thumbright:
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar