
Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Jajamensan!! Vevhusvent och allt får precis plats. 


MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Thomas Palmgren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 204
- Blev medlem: sön okt 28, 2007 10:33 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Vart som paff (inte förvånad) när man såg en bild på escorten i tidningshyllan, bra reportage i bilsport, helt klart en bil som är värd att visas 

-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 52
- Blev medlem: mån jan 20, 2014 12:03 pm
- Ort: Edsbyn
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Sjukt fint bygge
STORT tummen upp

STORT tummen upp

740 T5 bygge planeras! | Hansson Racing | http://Speed-autoteile.se | http://CP-Service.se |
// Marcus Hansson
// Marcus Hansson
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Tackar tackar!! Alltid kul med lite reportage!

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
En liten uppdatering.
Mockup motorn är nerpackad.
Har moddat växellådsbalken och växellådsfästet med ny kudde.
Ny stödlager upphängning. Allt för att förbättra kardanvinkeln någon grad.
"gamm" motorn är nu också urlyft, då nästan allt ska återanvändas till NYmotorn.



Mockup motorn är nerpackad.
Har moddat växellådsbalken och växellådsfästet med ny kudde.
Ny stödlager upphängning. Allt för att förbättra kardanvinkeln någon grad.
"gamm" motorn är nu också urlyft, då nästan allt ska återanvändas till NYmotorn.




MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Även om detta låter väldigt intressant det med blev jag nästan en liten aning besviken när jag såg rubriken efter att inte ha surfat in här på några månader! "Turbo+kompressor" gav mig förhoppningar om ett compound bygge med turbo som laddar in i kompressorn och en riktig vilde bill karaktär med vansinnig gasrespons
men men, detta är som sagt intressant de med! Får väl bygga compound själv istället 
Återgår till soffan och fortsätter vänta på att tiden för bilbygge ska återinfinna sig...


Återgår till soffan och fortsätter vänta på att tiden för bilbygge ska återinfinna sig...
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor


Varför tror du att VW:s twincharger system och Volvo:s nya 300hk 2lit T6 kör med en mindre kompressor som laddar in i en större turbo, samt den omvända varianten i 80-talets gruppB bilar? RESPONS och körbarhet är nog svaret. Tekniken går ju framåt som dom säger. Lancia delta S4:an har brutal effekt så är den långsammare än dagens motsvarighet med halva effekten (WRC). Jag är ju inte ute efter några 600hk utan en kvick vridmaskin med vrid och effekt redo direkt jag vill ha det och senare. En kompressor är mycket känslig för motstånd i inloppet och förlusterna blir stora om den inte får luft lätt. Skruvkompressorn vill ha atmosfärstryck som trycker in luften i skruvarna då den inte suger på egen hand. Måste den ta luften genom turbon så kommer kompressorn inte att funka särskillt bra jämfört med öppet inlopp. Detta hämmar responsen från låga varv när turbon inte spoolat upp. Jag vill ha kompressor respons från 2200rpm och turbo-övertag helst redan vid 3000 (den laddar då över 0,8bar) då har jag 3500- 4000 rpm med fullt tryck - Hoppas jag på... Max laddtryck siktar jag på 1,5-1,6bar om allt känns bra. Det finns en viss risk att det blir för mycket effekt för den typ av körning jag håller på med- konbana och gata och ej rattlåsrally. Bara för att man har massor med effekt betyder inte att bilen gör snabba varvtider.. Kolla in detta.. 750+hk och totalt okörbar:
https://www.youtube.com/watch?v=qsBOUJ5MQrI
En liten uppdatering:
Hela vevpartiet som remskivor, vevaxel, svänghjul och tryckplatta har fått sig en översyn och ballansering hos GL-racing (Gunnar Lundström "volvo professorn"). Var väl ingen katastrof men de låg klart utom tollerans. Allt separat ballanserades samt godkänt för 8000rpm. Toppen!

LG-speedway h profil stakar.



Lite bättre skvalpplåt i sumpen.
Volymen var även den för liten <3liter så jag la till 0,75lit per sida. Är även lackat samt monterat på motorn.
Nymotorn har även fått alla lager nya (även om de gamla var fina)
Alla packningar och packboxar nya.
Kammarna har fått en översyn med en mer exakt inställning- dock fortfarande volvo GLT original.



Fick även tag på en laddtrycksventil till rätt kurs av MATTIAS SANDGREN!

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Tjena! Ser snyggt ut! Vad har du lagt på svetsskarvarna, spackel? Svårt att få det tätt? Med en MIG/MAG är det ganska omöjligt.
Har funderat på om det inte borde funka bra att gaslöda igen det dock nu när man precis fixat lödlicens.
Har funderat på om det inte borde funka bra att gaslöda igen det dock nu när man precis fixat lödlicens.
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
larsat skrev:Tjena! Ser snyggt ut! Vad har du lagt på svetsskarvarna, spackel? Svårt att få det tätt? Med en MIG/MAG är det ganska omöjligt.
Har funderat på om det inte borde funka bra att gaslöda igen det dock nu när man precis fixat lödlicens.
Precis! Helt omöjligt faktiskt att få tätt då Volvo trågen är gjorda av dubbelplåt med olja emellan. Direkt man nuddar med miggen eller tiggen exploderar plåten med en 3-4cm långt eldstrut rakt ut tills oljan brunnit bort, sen tar det bara någon cm till nästa eldkaskad... Sämsta skit som finns. Jag hade enorma problem förra året med detta tråg, så jag ides inte chansa denna gång utan målade med JB-weld på alla nya svetsar innan jag lackade allt svart.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Ok, vi använde nå spackel, tror det var plastic padding metallspackel utvändigt, det funkade bra, kunde droppa nån droppe i veckan eller så efter det.
Men då var det heller inte så seriöst utan påsmetat o inte ens lackat. Var länge sen, då kunde man heller inte ens svetsa så bra hehe
Men då var det heller inte så seriöst utan påsmetat o inte ens lackat. Var länge sen, då kunde man heller inte ens svetsa så bra hehe
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 22
- Blev medlem: sön jun 28, 2009 10:13 pm
- Ort: örebro
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Otroligt snyggt bygge
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Det är verkligen ett smutt paket den där "Ford" motorn
Kul att fler satsar på brett register och maximal körbarhet, istället för ren maxeffekt.

Kul att fler satsar på brett register och maximal körbarhet, istället för ren maxeffekt.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Tackar tackar!! Japp, respons och körbarhet vinner alltid i längden.. (alltså efter 402meter
)
Börjar närma sig uppstart!!












Börjar närma sig uppstart!!












MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.