Jensas Swedish Racing Motors. Ny Web shopp öppnad!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (STS 50mm WG uppdaterad)

Inlägg av Jens Gustavsson »

min sts WG ska va lite billigare och minst lika bra som tail, turbo smart och typ Precision mm som jag klassar som mellan klass wastgates som är bra och som jag själv använder och säljer då storleken inte passar min sts50mm eller om kunden vill ha lite mer bling bling :) men inte alltid perfekta och de ska plockas isär och kontrolleras om man frågar mig iallafall.
sen fins det proffs motorsport grejor men de är som sagt en helt annan pris klass.
jag tar nog också mer ansvar än många för mina WG som jag säljer, skulle nån ha problem med den så är det bara att posta upp den så fixar jag den (har dock alldrig hänt ännu) jag vill ha nöjda kunder.

mvh jens
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Visst allt kan gå sönder.
Tial och turbosmart har jag aldrig varit med att de strula.
precision där i mot vet jag av ett gäng som skurit i styrningen.

Ja det finns ju alltid en klass över så är det, har man bara pengar så är det inget problem :)
Den F1 wg,n är porrig.
Men wg är väl förlegat snart om man kollar på de nya f1 maskinerna :D

Vad baserar du din wg på och vilka moddar gör du på dem?
Du behöver inte skriva exakt vad du gör det förstår jag om du inte vill.
Men byter du styrningar eller ändrar du bara spel osv, fräser sätet antar jag att du gör?

Tänkte vad det mest är som är bekymret med dem från början.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Hej turbo smart kommer med en del roliga saker som loggning på slaget mm har jag sett :thumbright:
jag baserar min STS 50mm på en "viss" HKS kopia som är rätt bra i kvalitet sen svarvar jag till lite grejor så slag längden ökas, fixar en del kärvnings saker i fjäder systemet, sen mäter jag styrning och ventil med mikrometer och polerar och brotchar till dem sen portar jag huset en hel del för att både öka max flödet men viktigast låg lyfts flödet som är mycket viktigt för att få den mer explosiv i laddtrycks uppbyggnaden den ska va helt stängd tills den ska öppna och reglera trycket till det man vill ha utan att själv svänga. lite fler små trix också....
jag har olika grund fjädrar och sen ett mottrycks ventil kitt till den som är tunat så det fungerar perfekt tilsammans direkt. blir som dag och natt responsen!

sen prov trycker jag den och kollar att allt lirar och monterar de nipplar kunden vill ha. jag optimerar dem också lite till vad kunden ska använda dem till gällande portning, slag, fjäder, smörning, spel, laddtrycks reglering mm så inga är lik den andra.

tyvärr som du ser så är det rätt mycket jobb minst 4-5 timmar/st än om man kör löpande bandet principen med ca 5st åt gången så det är nu vänte tid på dem ett par veckor för det är så mycket på gång här. STS 50mm jag jobbar med nu med smörj nippel ska gå i is SM som drar igång om ca 1 månad den motor ska upp i bänken också under nästa vecka men toppen är inte portad klar heller så nu ska jag ta och starta slipen en stund här i sävar :)

mvh jens
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Kadett4wd skrev:Känns inte som om fett är rätt lösning i längden även om ni fått det funka några mil.
Risk är att det koksar och kärvar än värre vid långvarigt användande.
http://www.youtube.com/watch?v=2K9yiTv-d_o

Svarva en riktig bussning och pressa i istället, smörjfri blybrons eller liknande.
Personligen så anser jag det är en av de sista detaljerna jag vill chansa på för att få livslängd på en turbomaskin.
Kul test, men hade det hade varit kul om dom simulerat hur den funkat i dem där temperaturerna om den stått öppen 1h på mackaron, för att sedan stänga. Nu kanske en 1h var överdrivet men ni förstår tänket.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Om jag nu inte tänker fel så på en wg är det väl inte så intressant med ett test där den står öppen i 1h och sen stänger för att öppna igen då avgashuset är lika varmt som ventilen och altså inte kyler ventilen vid stängning på det sätt en avgasventil gör i sitt säte utan all kylning till ventilen kommer via skaftet och blir då inte så beroende på ifall ventilen står öppen eller öppnar och stänger 1 gång i sekunden?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

på en motor med reglerat laddtryck så är inte wastegaten i 'av - på' rörelse längre, den lägger sig mjukt på ett 'mittimellanläge' där trycknivåerna är utjämnade, fjädertryc,laddtryck,avgastryck.
Därav är Peppes tanke inte dum.

Men jag antar att de i testet ville stressa fram en felfunktion som kärvning eller liknande.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Hej jag ber om ursäkt att jag är nästan omöjlig att få tag i här på slutet, nästan dränkt i arbete sen fick jag nån typ av influensa här också så jag ligger pall med hög feber. då man är ensam företagare så stannar allt av då tyvär. jag kommer igen mot slutet av veckan hoppas jag.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

är fortfarande sjuk men börjar sakta komma tillbaka men den lilla energi som fins går åt till att bygga ihop kjells is sm motor som ska bromsas här snart.
ber igen om förlåtelse till att jag är svår att få tag i och att jag är seg på svara på mailen.....

mvh jens
Tegheim
Forumsberoende

Re: Jensas STS Speed shop (STS Rally turbo 34mm restriktor)

Inlägg av Tegheim »

Jens Gustavsson skrev:vad behöver du till? kan kanske fixa fram.

mvh jens
Jääättelånga med UNF? ;-)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

ge mig exakta mått och stål kvalitet så kan jag kolla vad jag kan få fram. 12.9 unf ska inte va nå jätte problem tycker jag?

mvh jens
nicke b
För mycket laddtryck

Inlägg av nicke b »

Hur ser ni på att köra med en stor WG? Jag menar är det nackdel med för stor?

samma sak med "dump" kan stor dump vara en nackdel ? atmosfärisk jämfört med återcirkulerande
hur påverkas responsen på maskin?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Hej en stor wg har mest fördelar då den öppnar en stor aria förbi ventilen på ett litet lyft och då speciellt då kolven eller membranet är typ dubbelt så stor aria så håller den tätt tills den har ca 0.1bar under den ska öppna sen reglerar den in trycket på några få mm lyft :thumbright:
min polare magnus söderlund hade en gigantisk hemmabyggd wg på pv:n jag tror det va en 76mm ventil? och den fungerade väldigt bra men det som kan hända då är att på vissa belastningar, inte riktigt full gas eller fullt just där den börja reglera så blir lyftet så litet så att ventilen ligger och slamrar på sätet. först trodde vi bensin motorn spikade men vi kom sen fram till det va sätes ljud.

vad gällande blow off så så är problemen mer riktade på läckage och på kärvande kolv. men att släppa ut för mycket luft vid en växling kan va negativt där det ska va juster bart fjäder tryck och slaglängd helst sen loggar man och provar sig fram. joni racings blow of är den bästa jag sett den är lite baserad på stromberg dumpen men fräst och svarvad och fin med juster möjligheter! kommer finnas i min shop framöver. http://savarjens.weebly.com/

mvh jens
nicke b
För mycket laddtryck

Inlägg av nicke b »

Jag trodde en stor återcirkulerande skulle funka bättre?

jag kör en ppf 75mm men är lite skeptisk och har fått för mig den släpper ut "för" mkt tryck
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

åter cirkulerade behöver man bara då man har luft mängd mätare så den inte blir lurad. beror lite på hur hållbar lager del man har på turbon också....

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Hej nu är is sm racing motorn klar här och jag har börjat återhämta mig från influensan så jag ska skärpa till mig och jobba i kapp med mail och pm högen här och börja svara i telefonen bättre.

mvh jens
Skriv svar