Volvo 850 Turbo mot 700whp...
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 554
- Blev medlem: sön mar 08, 2009 12:01 am
Re: Volvo 850 Turbo -Update 19/1
Rått prosjekt!:D Herlig arbeid med grenrøret og innsuget:)
Stå på videre!
Stå på videre!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 299
- Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
- Ort: Ulricehamn
Re: Volvo 850 Turbo -Update 19/1
Riktigt fint hantverk och fina lösningar! Man blir ju lite sugen att själv bygga t5 och skita i sin 16v
Mvh

Mvh
Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...
Tack allihopa!
Läge för en uppdatering igen då kanske?
Har jobbat vidare på insuget och gjort ett fäste för oljestickan och ett stag för att avlasta insuget lite.

Bitarna inpassade innan svetsning

En 50mm Tial-dump kommit på plats.

Brände ihop ett inloppsrör med en tillhörande fullradietratt för luftfiltret

Och så blev det ett fäste för den elektriska servopumpen. Inte helt klart på bilden men en bra bit på vägen iaf

Monterat i motorrummet. Blev en rätt så bra och diskret placering

Allt för denna gången gott folk. Over and out!
Läge för en uppdatering igen då kanske?
Har jobbat vidare på insuget och gjort ett fäste för oljestickan och ett stag för att avlasta insuget lite.

Bitarna inpassade innan svetsning

En 50mm Tial-dump kommit på plats.

Brände ihop ett inloppsrör med en tillhörande fullradietratt för luftfiltret

Och så blev det ett fäste för den elektriska servopumpen. Inte helt klart på bilden men en bra bit på vägen iaf

Monterat i motorrummet. Blev en rätt så bra och diskret placering

Allt för denna gången gott folk. Over and out!
Olle Edlund, Linköping
Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...
Snyggt Grenrör du byggde! Man blir ju inte mindre sugen på att skruva på sin egen t5a som står i garaget och skäms när man läser om din bil...
"Bäst att göra av med pengarna innan dom är slut!"
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Peugeot partner -97 bruksbil
Volvo 245 -87 ett evigt jävla meck
Volvo 245 -83 reservdelsbilen som blev borttappad
Volvo 244 -76 gömd i skogen
volvo 745 -87 såld men har fortfarande tändproblem
Volvo 850 t5 -94 lånebil
Suzuki drz 400 -00 tändproblem
Suzuki gsxr 600 -99 förgasarproblem
Henke Grönholm
Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...
mycket fint hantverk!
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...
Jäklar vad snyggt du bygger. kul med lite genomtänkta lösningar
volvo pv 53 16v
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...
Snyggt!
Såg att du använt orginal-flänsen till insuget, tänkte tipsa om att 828 engineering fixat fram denhär åt mig, jag vet inte om han fått den i produktion ännu


Såg att du använt orginal-flänsen till insuget, tänkte tipsa om att 828 engineering fixat fram denhär åt mig, jag vet inte om han fått den i produktion ännu


Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...
Lite nyfiken o undrar va du har för tig svets ? Funkar bra ?:)
MR THR
Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...
Henkken, wuffee, johan johansson
- Jättekul att höra!
Kökarmicke:
- En sån där fläns hade suttit fint. Vad är det för diameter mot trattarna? Synd bara att man redan bränt ihop skiten
oxen_87:
- Svetsar med en Kina-tig. En Stahlwerk 315 AC/DC. Funkar kanon!
- Jättekul att höra!

Kökarmicke:
- En sån där fläns hade suttit fint. Vad är det för diameter mot trattarna? Synd bara att man redan bränt ihop skiten

oxen_87:
- Svetsar med en Kina-tig. En Stahlwerk 315 AC/DC. Funkar kanon!

Olle Edlund, Linköping
Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...
har du pedal till den?
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 420
- Blev medlem: fre okt 09, 2009 4:30 pm
- Ort: Katrineholm
Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...
Riktigt kul å se att det fortfarande finns dom som vill bygga på 850;) svetsa kan du ju med;)
Fredrik Hagström
Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...
Pedal ingick i köpet, lite halvskraltigt byggd men fullt funktionellwuffee skrev:har du pedal till den?
Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

Ja då, 850is är ju mer populära nu än vad de nånsin varitMisterfreddy skrev:Riktigt kul å se att det fortfarande finns dom som vill bygga på 850;) svetsa kan du ju med;)

Olle Edlund, Linköping
Re: Volvo 850 Turbo mot 700whp...
Dags för en uppdatering!
Lämnade iväg grenrör och avgashus på coating. Blev bra


Byggde en egen oljefälla som passar på orginalplats. Kommer utnyttja orginalreturen för att kunna evakuera gaser från bottendelen genom två utgångar. Sen blir det en ny utanpåliggande oljeretur ner i tråget. Satte filtret direkt på burken för att inte få några area-reduktioner som stryper. Lyckades utnyttja det lilla utrymme som finns ganska bra tycker jag, har cirka 2mm frigång till insuget.
Förhoppningsvis kommer motorn att kunna andas fritt utan större problem





I helgen var jag i Arvika och hämtade en topp som Tommy Luhr fixat iordning åt mig. En riktigt race-preppad topp med större rostfria insugsventiler, alu-bronsstyrningar, alu-retainers, mekaniska tryckare etc. Kommer att lira riktigt bra ihop med resten av maskinen tror jag


Han har fått slipat ur lite för så att kammarna går fritt

Lämnade iväg grenrör och avgashus på coating. Blev bra



Byggde en egen oljefälla som passar på orginalplats. Kommer utnyttja orginalreturen för att kunna evakuera gaser från bottendelen genom två utgångar. Sen blir det en ny utanpåliggande oljeretur ner i tråget. Satte filtret direkt på burken för att inte få några area-reduktioner som stryper. Lyckades utnyttja det lilla utrymme som finns ganska bra tycker jag, har cirka 2mm frigång till insuget.
Förhoppningsvis kommer motorn att kunna andas fritt utan större problem






I helgen var jag i Arvika och hämtade en topp som Tommy Luhr fixat iordning åt mig. En riktigt race-preppad topp med större rostfria insugsventiler, alu-bronsstyrningar, alu-retainers, mekaniska tryckare etc. Kommer att lira riktigt bra ihop med resten av maskinen tror jag



Han har fått slipat ur lite för så att kammarna går fritt


Olle Edlund, Linköping