lite frågor angågende Mega Squirt

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Andrew
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: tor jan 15, 2009 9:12 am
Ort: Ludvika

lite frågor angågende Mega Squirt

Inlägg av Andrew »

Hejsan!

har gjort några byggen med förgasare genom åren, men tänkte sälja av allt
här i vår och övergå att försöka förstå mig på sprut, hoppas att någon
har lite svar på mina funderingar.

1. vilket megasquirt är lämpligt att börja labborera med??
3. villka spridare passar till ms??
2. Jag tänkte renovera en B23/B230 med en 530 top med 40/48 ventiler jag har liggandes, vilka stakar bör man investera i? någon speciell vev?? har M-stakar är det något att ha? någon bottendel man ska passa sig för?
3. tänkte först en sugmotor eller ska man gå på turbo på en gång?
4. kan man använda samma ms till turbo som sug motor??
5. hur svårt är det att "labborera själv"?
6. Budget man bör ha på en "potentiell motor" för gatbruk.

har många andra funderingar också, men kan väl börja så här :D
ni kanske har ett antal motfrågor, vad jag tänker sikta på och så. men som jag skriver
så vill jag ha en potentiell maskin som kan föras fram på gata och inte kommer rasa efter att man
varvat ur den en gång.
allra helst vill jag lära mig en hel del om insprutning.

mvh
Anders
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: lite frågor angågende Mega Squirt

Inlägg av Karl Buchka »

Vilken version av MS du handlar beror mest på budget och hur sugen du är på att laborera. Vill du köpa en byggsats så kan jag rekommendera ett MS2V3. Det är en MS2 processor och ett V3 kretskort. MS2 processorn har många fina funktioner och är smidigare att jobba med än en MS1.

MS1 - Den äldsta processorn. Den är lite mindre användarvänlig än de nyare, men funkar annars utmärkt. MS1 utvecklas inte längre och är numera klassat som budgetalternativet.
MS2 - Nyare modell. Kommer fortfarande uppdateringar till mjukvaran. Finns en hög trevliga funktioner som saknas i MS1. Den största fördelen (enligt min mening) är att triggerinställningarna är mycket enklare än till MS1.
MS3 - Den senaste processorn. Delar många funktioner med MS2. MS3 erbjuder främst många fler programmerbara ingångar och utgångar. Den är nog något överspecifierad till ditt bygge.

MS1 och MS2 passar på V2.2, V3 och V3.57 kretskort. MS3 passar till V3 och V3.57. V2.2kortet skall du nog undvika. Det är bra gammalt vid detta laget. V3 och V3.57korten är elektriskt snarlika, fast V3an är gjord med hålmonterade komponenter som enkelt kan lödas själv. V3.57an är konstruerad med ytmonterade komponenter och är därför inte lämpad som byggsats.

Detta med processorer och kretskort är ganska grötigt, men studerar du lite så trillar femöringen ned.

MS har inbyggt stöd för högohmiga spridare. Vill du köra med lågohmiga så måste du köpa till ett litet kretskort och löda i.

Alla MSkretskort levereras med en 250kpa tryckgivare. De funkar alltså utmärkt till både sugmotor och turbo (upp till 1.5bar ladd). Vill du ladda mer så får du köpa en tryckgivare med bredare mätspann, typ 400kpa (3 bar laddtryck).
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Andrew
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: tor jan 15, 2009 9:12 am
Ort: Ludvika

Re: lite frågor angågende Mega Squirt

Inlägg av Andrew »

alltså det verkar som att man kan göra detta hur avancerat som helst, och verkar inte direkt finnas "det här behöver du".
följer allting med om jag köper en Byggsats tex från www.Protoparts.fi ??? tittade där på byggsatsen som heter "MS3 V3.0 byggsats" som jag fastnade för, men har inte riktigt förstått vad som
följer med.... med detta kit kan man endast styra bränsle då?... eller bättre att gå in på "färdiga kit för 4 cylindrigt" och utgå där ifrån??
får jag med tillräckligt med grejer för att överhuvudtaget kunna starta upp bilen? eller måste det köpas till tusen givare för att kunna
starta upp bilen??
tips på andra sidor??

ursäkta alla frågor :D

mvh
Anders
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: lite frågor angågende Mega Squirt

Inlägg av Karl Buchka »

Både MS2V3 och MS3V3byggsatserna har färdigt stöd för två spridarkanaler (du kan parallelkoppla flera spridare per kanal) och en högspänningsutgång till tändning (dvs. fördelare med en spole). Givarna du måste stå för är varvtal, vattentemp och lufttemp. En spjälllägesgivare är att rekommendera men det finns inget krav på en sådan.

Varvtalsgivare kan lösas på många olika sätt. Har din fördelare inbyggd halleffektgivare så kan du använda den, eller så kan du sätta en triggerskiva på veven och läsa av den med en halleffekt eller reluktansgivare (också kallad VR-givare). Det är svårt att ge generella svar här eftersom det finns så många olika sätt att gå till väga.

www.msextra.com är källan till nästan all information angående MS.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Andrew
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 85
Blev medlem: tor jan 15, 2009 9:12 am
Ort: Ludvika

Re: lite frågor angågende Mega Squirt

Inlägg av Andrew »

Ja men givarna man köper måste dom vara speciella för just MS??


Och det här med Bredbandslamda integrerar man även en sån i
MS eller blir den att ligga utanför???..

Tacl för alla svar, efter dessa frågor ska jag försöka läsa på sidan :)

Puuh ;)

Blir nog enklare att förstå när man börjat på att gröta i det hela.
Men i princip skulle man kunna slita bort kabelhärva och box och sätta
Dit och koppla in MS med befintliga givare och åtminstone få bilen att gå?:)
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Re: lite frågor angågende Mega Squirt

Inlägg av vinkelkapen »

Dom är by default inställda efter GM-givare
Men går att kalibrera efter villken givare som helst så länge man t.ex vet ohm-värdena på en vattentemp-givaren vid en given tempratur

Bredbandslambdan brukar man oftast ha ett drivdon till och en signal in i boxen sen.

Ja i princip kan man göra så.. Eller så kopplar du in dig på orginalhärvan

Läs megamanual där står allt du behöver veta i princip

Angående b230 o b23 så läs artiklarna på huvudsidan här på savarturbo
Sen har du några fina trådar i dyno-delen på forumet där Jens bl.a berättar om vad han lyckas få ur med dom delarna dom använder (bl.a standard bottendel)
e34 m20b25 turbo @1bar
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: lite frågor angågende Mega Squirt

Inlägg av Ersviken »

1. vilket megasquirt är lämpligt att börja labborera med?? ms1 version 3 (finns på diyautotune.com billigast)
3. villka spridare passar till ms?? Med lite modifikation passar alla spridare.
2. Jag tänkte renovera en B23/B230 med en 530 top med 40/48 ventiler jag har liggandes, vilka stakar bör man investera i? någon speciell vev?? har M-stakar är det något att ha? någon bottendel man ska passa sig för? Köp en B230 nyare än 1990 så håller allt bra redan std, h-profil finns billigt om man vill vara säker.
3. tänkte först en sugmotor eller ska man gå på turbo på en gång? billigast att trimma med turbo direkt om man vill ha mer än 200hk.
4. kan man använda samma ms till turbo som sug motor?? ja
5. hur svårt är det att "labborera själv"? kan man lite el samt söka på forum så inga problem.
6. Budget man bör ha på en "potentiell motor" för gatbruk. beror på effekt. gissar 20k för 300hk?
Skriv svar