Peak and hold driver, extern

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Motorman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons aug 02, 2006 10:17 pm
Ort: Göteborg

Peak and hold driver, extern

Inlägg av Motorman »

Goddagens!

Är ute efter en extern peak and hold driver till spridarna.

Finns det några alternativ till AEM-boxarna som är vanligast på Google?
Vill ha en box med hög kvalité som funkar varje dag i en åretruntbil, och vill helst slippa bygga en själv.
Läste några tråkiga exempel med AEM-boxar som lämnat spridare fullt öppna alt slutat fungera.
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Peak and hold driver, extern

Inlägg av Karl Buchka »

Måste det vara peak and hold? Mättad drivning är mycket enklare och ger fullgott resultat.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Motorman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons aug 02, 2006 10:17 pm
Ort: Göteborg

Re: Peak and hold driver, extern

Inlägg av Motorman »

Mättad drivning?
Du menar koppla in motstånd i serie med spridaren?
Nja, helst inte, då jag tänkt köra stora spridare. Finns det en vettig p&h driver väljer jag det.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Peak and hold driver, extern

Inlägg av mattias »

Vilka "stora" spridare är det du tänkt köra som är låg-ohm?
Det finns gott om hög-ohmiga alternativ idag.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Motorman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons aug 02, 2006 10:17 pm
Ort: Göteborg

Re: Peak and hold driver, extern

Inlägg av Motorman »

Tänkte på Siemens 2430cc.
Jag har inte hittat några hög-ohmiga alternativ som funkar ihop med MTBE tyvärr.
Vill ha 1600cc eller mer.
Tipsa gärna om du kommer på nåt.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Peak and hold driver, extern

Inlägg av mattias »

Jag har sålt många Bosch EV14 2200 cc och det har aldrig varit problem. Alla tankar E85 på mackar här i Sverige.

Däremot är det ju välkänt att det är ett problem med Bosch EV14 1700 cc, men det är kanske något överdrivet. Jag skulle säga att det värsta problemet är att de är känsliga för temperaturen på bränslet, och jag tror även 2200 cc har problem med temp, men det är inte så många som har det beroende på hur deras bränslesystem ser ut.

Exempelvis om du har mycket pump igång och får 50+ grader varm soppa i en liten catchtank och kanske dessutom kör omkring med alldeles för lite i huvudtanken, det är inte idealt. Kan lösas delvis med att slå av alla pumpar som inte behövs på brukskörnings-last. Bara en Bosch 044 drar ju 10+A vid 13-14 Volt (140+W) vilket blir till värme i bränslet, inte så svårt att räkna ut.

Ska du ha stabila stora spridare, kör på Siemens men du lär ju lösa det där med peak&hold då. Vilket styrsystem kör du?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Motorman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons aug 02, 2006 10:17 pm
Ort: Göteborg

Re: Peak and hold driver, extern

Inlägg av Motorman »

Kör på bensin 95, 98 och v-power.
Ja, EV14 1700cc provade jag för några år sen och jag körde nog inte mer än 10 mil innan de dömdes ut. (v-power)
Därför är jag lite rädd att satsa på EV14 2200cc för jag gissar att de bygger på samma teknik och man får således samma problem.
De verkar funka ok på E85 enligt hörsägen, men känner att det blir en osäker chansning för mig.

Det bästa vore om jag hittar en stabil p&h driver som man kan lita på.. Tips tas tacksamt emot!
S1NN3S
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: mån aug 23, 2004 12:36 pm
Ort: Piteå

Re: Peak and hold driver, extern

Inlägg av S1NN3S »

Jag har själv kollat runt lite efter P&H drivare som är fristående och den
bästa alternativet är belanger's.

De är han som har gjort P&H korten till ms och han har även en fristående modell.
Dock tyvärr bara till 4 cyl så men dock, hans grejor funkar riktigt bra.
Tittade själv på AEM's men som sagt verkar de va problem med dom.

Här har du en länk till jb's box dock.
http://jbperf.com/p&h_board/v2_0_1.html
Motorman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons aug 02, 2006 10:17 pm
Ort: Göteborg

Re: Peak and hold driver, extern

Inlägg av Motorman »

Bra tips!
Dock ser det ut som om man får löda själv. Men jag läste bara lite snabbt nu. Ska kika närmare så fort jag får tid.

Kör du med en sådan själv eller har du läst på bara?
S1NN3S
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: mån aug 23, 2004 12:36 pm
Ort: Piteå

Re: Peak and hold driver, extern

Inlägg av S1NN3S »

Nej jag kör inga än men de kommer att bli i framtiden.

Ja ja tror du får löda ihop dom själv men maila och fråga, har för mig att han säljer färdiga boxarna också.
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Re: Peak and hold driver, extern

Inlägg av Karl Buchka »

Säg till om du behöver hjälp med eventuell lödning.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Baxman
För mycket laddtryck
Inlägg: 469
Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Ort: Norge

Re: Peak and hold driver, extern

Inlägg av Baxman »

Skriv svar