Amazon -68 aka ticazon

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
mikael olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 346
Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
Ort: Dalsland

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av mikael olsson »

gött med besiktigad amazon turbo.. undrar lite vilka ändringar som var gjorda vid sfro besiktningen? 4 länk? 1030 bakaxel va de väl? 240 bromsar? sitter dom i adapterplattor?? hade gärna sett lite biler..

Mvh micke
Hedningen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:02 am
Ort: Boden

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av Hedningen »

Ingen 4-link än då 67 å nyare amazon har den tidigare formen av upphängning som 1/2/7 serien fick. Dock går övre staget in i över kant på bakaxeln inte ett par cm över som nya gör.

Jo 1030 vart det med huvudcylinder av 240 och bromsservo av nissan micra. Jo bromsarna sitter i adapter plattor bakom 140 nav. Kan plocka ner framänden lite någon dag å fota och lägga upp här får du se. Kan nog ev rita upp en åt dig med.

I övrigt är det ny motor, låda, kardantunnel, kardanaxel. Sen är det monterad pump utanför tanken och i tanken. Ska monteras en catchtank när jag hinner och dra om lite el till pumparna.:D
Lars Schödén
mikael olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 346
Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
Ort: Dalsland

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av mikael olsson »

tycker de är kul att få se så mycket som möjligt.. är väldigt sugen att byaa amazon turbo själv.
vilka ändringar krävdes på att regga med turbo motor?

Mvh Micke
Hedningen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:02 am
Ort: Boden

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av Hedningen »

Har byt:

Motor + styrsystem
Låda
Bakaxel (1030 med fästen från original amazonaxel)
Huvudbromscylinder
Bromsar runt om + bromsrör
Byggt om kardanaxel och kardantunnel
Lars Schödén
Hedningen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:02 am
Ort: Boden

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av Hedningen »

Har inte mycket att visa i bildväg men håller på med lite el-jobb..

Finns en del att reda ut för att få det så bra som möjligt.:D

Sen håller jag på att räkna och kolla på 4-link till den. Har gjort lite skisser och sånt för att se om det är möjligt som jag tänker alla eller inte. Tur datorn finns för det.:D

Bjuder på lite cad bilder.

Bild

Har gått på en gammal skiss från en verkstads handbok.

Bild

Bild sett inne.

Bild

Bild

Sen håller jag även på att mixtra ihop ett eget pedalställ. Kommer bilder på det senare. Glömt fota.

Måtten är inte 100%iga.. Då Jag inte idas ligga under bilen och mätta allt med tumstock.
Lars Schödén
Hedningen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:02 am
Ort: Boden

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av Hedningen »

Har påbörja ihop monteringen av pedalstället.

Bild

Dubbelkollar så att det ser bra ut.

Bild

Kollar att man ryms med fötterna.

Bild

Ska lätta pedalarmarna nu när jag vet man får plats. Ska kapa bort lite saker och leka friskt med borren.:D
Lars Schödén
Hedningen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:02 am
Ort: Boden

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av Hedningen »

Har hunnit köra en del med den nu och fixat och trixat...

Ny mittpanel är fixad.

Bild

Ut med det gamla och in med det nya.

Bild

Sen har den fått ny hjärna.:D

Bild

Tog bara nästan ett år sen jag handla att det kom in i bilen..

Vad är det man säger bättre sent än aldrig.:D
Lars Schödén
Matte
För mycket laddtryck
Inlägg: 226
Blev medlem: mån sep 22, 2003 8:00 pm
Ort: Luleå

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av Matte »

Roligt bygge!
Jag har fourlink på min med baksätet kvar.
Bild
Hedningen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 94
Blev medlem: tor nov 04, 2010 10:02 am
Ort: Boden

Re: Amazon -68 aka ticazon

Inlägg av Hedningen »

Nu har den fått sig en sväng i bänken hos Mattias..

Resultat vart:

Gatmappad på 0,6bar gav den 153hk och 264nm.
Med 1,0 gav den 201hk och 342nm.

Justering i bänken och turbon i botten vid 1,4 gav den 240hk och 420nm på navet.

Tycker det är helt ok med en t-kam, gröna r-spridare, bättre grenrör, vems och med orörd motor i övrigt.
Lars Schödén
Skriv svar