Golf IV - envis felkod om katalysatoreffektivitet

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Re: Golf IV - envis felkod om katalysatoreffektivitet

Inlägg av Deztallica »

Då avslöjar en lambdamätning det. Ska prova detta.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende

Inlägg av dundersmurfen »

Har för mig eric the car guy på tuben diagnosiserade ett liknande fall. Han brukar förklara och visa hur han mäter och så. Sökte lite och tror det är denna:
http://www.youtube.com/watch?v=9VZ5K8n5jj0
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
gsi_dalarna
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av gsi_dalarna »

Kan även vara så att det fins en uppdatering på databoxen (mjukvaran)för detta. Nu mins jag inte till 100 om det var för den felkoden eller inte. Kolla med märmsta auktoriserade Vw verkstad.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
Thunderbo1t
Forumsberoende

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag har en bekant som har en Chrysler med samma envisa felkod sedan fem år tillbaka, som ingen verkstad (märkes eller oberoende) lyckats ordna trots byten av katalysator, lambdasonder, spridare, EGR ventil, databox och säkert nått mer....
Blir till att nolla felkoderna innan bes. varje år. WTF beror det på?
Jag har åkt med en scanner inkopplad och kikat på värden och kan se att lambdaregleringen är seg på ena banken och lutar åt fet blandning (V6).
Efter en låååång fullgasrepa brukar lambdaregleringen hoppa i gång och hålla i sig tills man stänger av bilen. Nästa dag är det lika illa.
Är det ett inprogrammerat tidsutlöst fel tro, för det dök upp så fort nybilsgarantin gick ut? ;-)
Fredrik Eriksson
För mycket laddtryck

Inlägg av Fredrik Eriksson »

Har varit med om detta på några bilar.

Volvo V70 -04, katten va kass. Katten rasade efter några månader.
Audi A6 2st -03 & -04 Båda med V6 motorn. Kassa kattar på dom med.

Dessa bilar som jag minns nu. Satte dit beggade original kattar på dessa och problemet var ur världen.
Har även pratat med en annan verkstad som hade samma problem med en VW. Blev katt byte där med.

Jag själv fattar inte varför VAG bilarna är så känsliga som dom är. Men jag har blivit bevisad flera ggr om att det är så.
Spana efter en beggad original kat. Brukar alltid finnas på bildelsbasen.

Mvh
Volvo 740 M50
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Inlägg av Deztallica »

Då är vi tillbaka i misären...
Jag har försummat biläcklet fram tills häromdagen. Kollade med datorn igen. Bakre lambdasonden visar 0.1V när den bör säga runt 0.6V. YES!
Pangade i en ny Bosch-lambdasond. Och det fungerar. I en vecka...
Din jävel! Jag hade en M18 distans för oljefiltermackor som flyttade ut lambdasonden runt tre centimeter. Fungerar... I en vecka.

Jag vill inte lägga 2-3000 för en katalysator som gått lika långt och som kanske inte ens löser problemet.

Brand i styrboxen?
Kan man ohmmäta kablaget till bakre lambdan? Airbag?
Varför rymmer en katt? Misständningar, men vad mer?

Hjälp mig nu.
Belöning utges. Typ.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
ahberg
Forumsberoende

Inlägg av ahberg »

är det inte dags att fixa en beg katt att smälla dit?
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Inlägg av Deztallica »

2-3000kr för en katalysator som gått lika långt och utan garantier känns vågat, om inte jätteonödigt.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Björn/242power
För mycket laddtryck

Inlägg av Björn/242power »

Fått till bilen?...

Hade i början av året en 97as 850 glt som hade samma dumheter för sig, fick samma felkod jämt, raderade man den så återkom den allltid dagen efter bara 1-2 km efter kallstart. hittade aldrig orsaken, men en gång fick jag utbrott på bilen och blåste ur den rejält några km, var uppe i minst 200 blås på 4ans växel så det lät som om den där stora aluklumpen under locket skulle flyga i bitar ungefär, för min del så slutade den mongolida bilen att få felkoden efter det och ingen vet varför, men vet hur sjukt störande det är, på den bilen satt det iaf piratkatt, du borde nog testa att byta kat ändå...
volvo 242 DL 2,5 ;)
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Inlägg av Deztallica »

Nej självklart är felkoden kvar och lampan lyser starkare än någonsin. Jag har gett upp, iallafall för tillfället. Får bli eltejp.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
StefanM
Forumsberoende

Inlägg av StefanM »

jag skulle nog skarva in lösa kablar från syresensorerna direkt till databoxen för att utesluta kabelfel i bilen. Särskilt som det uppenbarligen har gått bra ibland när du bytt sond och kanske rört lite på kablaget.
Jord och plus kör du från nya källor och signal direkt till box. Fungerar det sen så är det ju bara lossa tamp för tamp och se vilken som bråkar.
tho_89
För mycket laddtryck

Inlägg av tho_89 »

Detta problem är vanligt på både vag och Subaru bla. Där dom sätter ett referensvärde som inte finns några marginaler. När du svetsar dit en pirat katalysator så klarar du besiktningen utan problem men motorstyrdonet tycker att den inte renar som den ska.med motorlampa som lyser som följd, Då kan du montera dit en svindyr original katt eller så kan du ha kvar din pirat och köpa en "cellfix" från jrm-racing för 400kr och problemet är löst för evigt!! valet är ganska enkelt :-)
Svetsar rostfritt,alu,svartstål. Bara slå en pling
Tel: 072-5178899
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Inlägg av Deztallica »

StefanM skrev:jag skulle nog skarva in lösa kablar från syresensorerna direkt till databoxen.
Hur får jag in signalkabeln i databoxen? Och hur vet jag var? Kan man mäta på något sätt?
tho_89 skrev:Detta problem är vanligt på både vag och Subaru bla.
Jag har läst det också. Jag gjorde en egen "celfix" men det fungerade inte. Jag har också läst att det ska finnas en mjukvaruuppdatering för många bilmodeller som ska adressera felet från 18e September 2013.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
tho_89
För mycket laddtryck

Inlägg av tho_89 »

Då har du inte byggt din cellfix på rätt sätt. Om du köper den från jrm-racing så kan jag garantera att det funkar!
Svetsar rostfritt,alu,svartstål. Bara slå en pling
Tel: 072-5178899
_zky_
För lite laddtryck

Inlägg av _zky_ »

Jeg har haft samme problem - i vcds er en indlærings procedure for lambdasonderne, det løste mit problem - i hvert fald indtil at den havde brændt 20 liter olie mere af, så døde sonden igen, de der motorer bruger ALT for meget olie!
Skriv svar