Bodo´s 740Turbo - 3,2L 24v M104 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
740Bodo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Bodo´s 740turbo - 16v Turbo

Inlägg av 740Bodo »

tjena!

nu liggs det i till 110%, på sistone har det tilbringats en hel del timmar i garaget å det börjar närmasig :P

Blocket som skall användas har vatt på borning för de nya kolvarna, blev ett par wiseco kolva.. Buren färdigmålad vit,
motor jiggen å låda monterade i bilen med det nya fästen, blev bastant å hårt, byggde på 5mm stål med 240 framvagns busningar så det kan lea lite gran,
toppen är grovportad på avgas och grenröret har pungtats ihop å lämnats iväg för tig svetsning :thumbright: bestält hem grejjer för å påbörja insuget här näst,

Bild

Bild

plattorna till block och balk,
Bild

motor i :thumbright:
Bild

var lite å ta :P
Bild
grovportad, fin lir kommer när insugsidan är klar.
Bild

alltid tyckt att hängande turbos är fett så så fick det bli :wink:
Bild

Bild
tänkt har WGn upp bakan fjädertornet,
Bild

åker kommer inom kort,

Mvh Mikael
Tiiiseen
För mycket laddtryck

Re: Bodo´s 740turbo - ny motor på G!

Inlägg av Tiiiseen »

snart går det att spinna med däcken igen :D jobba på :)
740Bodo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Bodo´s 740turbo - ny motor på G!

Inlägg av 740Bodo »

visst är det så :P laddar förfult inför gatebil, en del timmar kvar i garaget innan det är körklart men de är på god väg :lol: riktigt jäkla goo 240 du skaffat dig Tiiiseen!! å ett brotalt ljud i den desutom, köra på gatebil? 5a ä nice :twisted:
Tiiiseen
För mycket laddtryck

Re: Bodo´s 740turbo - Destination Gatebil!

Inlägg av Tiiiseen »

Härlig :) ja men fortsätter du i den här takten är det inga problem:) Tack tack ja dit ska jag med bilen i alla fall kör jag så blir det nog på fredagen och söndagen så jävla mycket bilar på lördagen är lite rädd om bilen med :)
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende

Inlägg av Kaxxen »

Härligt projekt!
55 dagar kvar nu tills ja styr emot Gatebil Mantorp, syns på banan! :thumbright:
Robin Bengtsson - Cnc operatör @Åre Produktion

Min projekt tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=87113
Phranz
För mycket laddtryck

Inlägg av Phranz »

Kul läsning :) Kommer fram på mantorp och kikar lite närmre :thumbright:
740Bodo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av 740Bodo »

tjena

Va roltigt med sån respons :thumbright: gött med ledighet nu då hinner man med riktigt mycket, i dag har jag bytat stötdämpare fram å bak, coiloversana är på, instrumentpanelen är i och har hunnet snyggatill elektroniken till sprutet, känns som man är gött på G :P
Det är bara kom fram å snacka med mig om ni ser mig på mantorp, riktigt roligt å tjöta lite :thumbright:

Mvh Mikael
740Bodo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av 740Bodo »

tjena,

Senaste 2 veckorna har det hänt en del, fått hem blocket från borning/topp deckning, blev riktigt bra, bågnade som en banan med nåra hudradelar på mitten, där efter slipades kolvringarna in och vevpartiet monterades ihop,
Grenröret har hel svetsats, La en bestälning på ett nytt kopplingskit från Jonas på Bakaxeldelar.se (superbra servic) i förra veckan som kom i går, deras billet frästa svenghjul men 6 puck sinter samt 765 tryckplatta, riktigt fina grejjer,
Sen kom en leverans från H2Mracing.se med 60mm Wg, Varvräknare, AN kopplingar till den nya 044 pumpen, så det mesta är på gång :thumbright:
Började på insuget i förra hälgen, kappa och slipa, räkna och lite kapa och slipa, efter ett tag vart det inte så mycket kvar å bygga vidare på så jag la ned det å tänkte ta nya tag på söndag :P

Bild

Bild

Bild

Lite böjjar och trattar!
Bild

Bild

MVh Mikael
740Bodo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av 740Bodo »

snabb updatering mellan tankspridhet och funderingar hur det ska byggas :P

har fått grejjat lite med insuget och fått till formen på det, grovportning på insugskanalerna är gjord, väntar nu på grejjer till å finlira toppen
Bild

Gjorde om ett gammalt dragskaft till växelspak, riktigt nöjd med den :D
Bild

Fick även till så de går att jystera stället om jag vill ha längre och kortare lägen :thumbright: någon som vet vart man kan köpa nya låsningar till detta? är armar till ZF lådan,
Bild

Mvh Mikael
740Bodo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av 740Bodo »

Tjena här kommer en stor updatering

Ett par hektiska veckor innan Gatebil gick av stapeln men jag han att få ihop bilen till kvällen innan lasting, då mina otroliga kompisar som alltid stället upp, tog ut bilen på mappning medans jag var på jobbet, otroligt tacksam över allt ni hjälpt mig med :P
Bilen går på grundlad 1.2bar på 72% på spridarna, åker med ett par Enem L9 Kammar som jag fick tag på i sista stund, väldigt bottenstark och en härlig vridmomentskurva med dessa, lätt att få upp han på ställ bara genom att gasa,
samt blev en väldig skilnad i väghålningen i bilen då allting bytats sen förra året, lite gokart känsla i den, distinkt och hård, väldigt lätt manuvrerad med styrvinkelkittet,
blev ett par Drifting pass körda på fredagen innan det började regna, bra känsla i bilen samt att man själv fick tillbaks känsla väldigt snabbt trots att man glider automat resten av tiden på året :lol:
Lördagen struntade jag i att köra då det va väldigt mycket bilar ute på banan och jag inte kände bilen så väll var det lika bra, på söndagen var jag igång nästintill hella dagen, känslan satt där enu mer och tekniken bara byggdes på,
och bilen bara levererade, hel nöjd med resultatet, hadde som mäst en generatorem som smet samt en temp givare i grenröret som sköts ut, samt att kopplingen inte riktigt frikoppla alla gånger, ska byta slaven och se om jag får bort det, hadde tydligen vatt lite sådär med denna slaven i tidigare bil den satt i. annars funka bilen klockrent hela hälgen :D

Fick även med mig tjejen på ett pass, livred och i extas att bara vilja åka mer, rolig och förvånande reaktion :thumbright:

Vi var även ett riktigt härligt gäng som åkte upp, våran gryma chaför hadde ordnat depåplats på 30x6m att ha alla grejjer på desutom, så vi hadde det riktigt fint :D
Bild

Bild

senaste uppdateringen höl jag på med insugsbygget, fick klart detta och är riktigt nöjd med resultatet, plenum kammaren gjordes i 3´tums rör som kapades ur, insugsrören i 2´tum som trycktes till rätt form som sedan går ut med trattar som sticker ut 37mm in i plenum kammaren ------->

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Toppen kom hem från Planslipning och ventilfräsning, fjädrarna åkte i och den är redo att monteras :thumbright:

Bild

Bild

Bild

Bild

Rem från en kadett E 1.6 Diesel 146kugg 24mm bredd. Fick även tag på ett par ENEM L9 Hydral Kammar
Bild

Koppling på!
Bild

Bild

Montering :D
Bild

Oljefilter flyttare
Bild

Mer eller mindre klar! hemkommen efter Gatebil,

Bild

Bild

Bild

Nästa körning blir Datt på ljungbyhed den 5/6-7, lördag-söndags körning, blir bra start på semestern desutom :thumbright:
Stort Stort Tack till alla som har gjort detta möjligt för mig, är en stor milstolpe att äntligen fått köra på Gatebil och på börja min Drifting körning,

Fridens liljor
Senast redigerad av 740Bodo den tor aug 07, 2014 10:14 am, redigerad totalt 1 gånger.
740Bodo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Bodo´s 740turbo - Stor Uppdatering!

Inlägg av 740Bodo »

tjena

Bilen rullar på utan större konstigheter, mappad till 1.55bar med 92% på spridarna, så där får jag nöjja mig för i år, går riktigt finnt och det sjuter på riktigt bra :thumbright:

I övrigt har jag hålt på med alla de små grejjer jag inte han med eller tänkte på till mantorp,
fixat luftning till vexelådan, 1m spang som går upp till motorrummet med ett filter, sprutade ut all olja som fans i lådan tidigare,
monterat 4 punkts bälten av märket sabelt, lindat DPn med avgasbandage och plockat bort asvaltsmattor i bilen, blev väldigt varmt om pasagerarens fötter då DPn ligger kloss på golvet :)
byggt om spakstället så det blir lite fastare lägen :thumbright: grejjat i hydralisk handbroms med dubbla bromsok bak, ska bli roligt att testa den på banan sen, och lite annat små pill,

Då det inte blev nån körning på ljungbyhed så är jag riktigt laddad inför Rush Racing Festivalen på anderstorp nu i augusti :D

Bjöd även svärfar på en åktur häromdagen, kan ju säga att jag aldrig sätt nån så nöjd :thumbright:

Fått på våran logga på bilen med
Bild
Micke K
För mycket laddtryck

Re: Bodo´s 740turbo - De Går Bra Nu!

Inlägg av Micke K »

Du har ju 8% kvar varför fegar du.
Går det att lägga några lakritsar nu?
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
740Bodo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Bodo´s 740turbo - De Går Bra Nu!

Inlägg av 740Bodo »

hehe ja säg det Micke :wink: får kräma ur dom sista 8% i bänken :lol: o yes lakritsar i mängder :thumbright:
740Bodo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Bodo´s 740turbo

Inlägg av 740Bodo »

hej :D

konon helg på Rush racing festival Anderstorp Raceway, bilen bara leverera, mycket körtid, fick känna på handbromsen och började lära känna den skapligt, treffade mycket nya kompisar under helgen,
körde upp 18-20 deck, får bli lite små justering av bilen fram till Gatebil Mantorp i september, stälde även upp i Rush Racings Drift Battle då jag kvalade in första rundan och utslagen i andra, men super kul att få ställa upp i en tävling :thumbright:
Kommer lite film när jag hunnit klippa ihop körningen, su länge har ni lite bilder :P

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Stort Tack till Erik Gökberg och Patrik Stavåker för dom gooa bilderna :thumbright:
Användarvisningsbild
Se88e_K
Forumsberoende

Re: Bodo´s 740turbo

Inlägg av Se88e_K »

Ja de gick riktigt bra för dig :) Nu är det bara att vänta tills Gatebil september då ska de ryka ännu mer ;)
Sebastian Kristensson
b230 16v turbo 638whp/625wnm @1,9bar
2016: EDPS Emmaboda 10,62/217kmt 402m opreparerad bana
Malmö raceway 6,69 201m klistrat tyvärr ingen slutfart
Action Meet Mantorp 10,20/217kmt 6,62/201m
Malmö raceway 6,62/173kmt

Sponsorer: Tuneitmotorsport | Speeding.se | KL Racing | do88
Skriv svar