Yes.. de är fyllda med skum för att inte sugas ihop, vilket jag inte anser bra.
Det sitter dessutom ett galler i botten av filtret för att motorn inte ska dra in skumgummit i tratthalsen.
Min erfarenhet säger mig att det blir restriktivt även fast det är väldigt öppen 'skum' där 'invärtes' , och ganska frågande varför de valt göra så?
Sen då PeterG levde så gjorde han faktiskt ett flödestest på olika filter i en flödesbänk.
Simota var i samma klass som KN filter, men då utan olja så man slipper brända luftmängdmätare.
Det absolut sämsta filtret i det testet var HKS mushroom, men jag har personligen inte testat det.
Ett bland de bättre torrfiltren jag kan rekommendera idag är också AEM.
Det gav ingen som helst restriktion på en ~1100hk bmw maskin.
Jag ägnade mycket tid åt detta för att minska spooltid samt område där laddtrycket började komma.
PPF exempelvis slog på stort i Bilsport att en fullradietratt gav en massa, been there done that lixom.
Dessutom FLERA år sedan.
detta kort är taget 07 och den skarpsynte ser det sitter en 'HKS tratt' i filtret.:

Och alla tester som gjordes var runt -04
Även fast jag har dåligt med 'testinfo' och bevisbörda så betyder det inte att jag tar saker ur luften för att käfta emot.
Det jag skriver är till för att hjälpa samt ge uppslag för idéer.
Edit: läs denna tråd:
http://www.fordclubsweden.se/forum/show ... hp?t=63106
Mvh
Patrick