Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av lahi »

Dennis Öhman skrev:Tanken var ett likande bygge. Fast blir en färdig ram fast med snöskoter snurra. Var inne på en 800cc eller en 1000cc twin, dock bygger jag självklart då om 1000cc twin:arna från insprutning till förgasare samt gör om till fjäderbelastade avgasportar.. Sånt kan jag då jag labbat endel snöskoter och skruvat i 1000tals skotrar proffisionelt samt privat och även tävlat i skotercross samt byggt skotermotorer.. Men bygga en 2takt hoj vore en höjdare, är bara få tag på lämplig ram och motor. Har lite förkärlek rotax! :)
Aha, fan vad kul :D Färdig ram? Från någon befintlig sporthoj eller? Åfan, då kan du ju skotrar! Bra att veta sen när min motor ska igång... :hey: Då är du kanske jävlig på att porta och fixa förbränningsrum och grejor på Arctic Cat? Måste ju passa på att fråga.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av lahi »

Kadett4wd skrev: Harley låda?
Näää, tänkte lite på det innan men hojen jag bygger är en gathoj med racingambitioner. Den ska vara lätt, snabb och smidig. Harleylådan väger ca 10 kg mer än min (jaja, beroende på vilken Harleylåda, men 5-15 kg mer då), de Harleys jag har kört har inte varit så värst smidiga att växla (klonkigt, men det är kanske beroende på vilken låda) MEN, det största MENet, är stegen mellan växlarna. Det stora hoppet i utväxling när man växlar upp. En Harleylåda är byggd för en lågvarvig stor twin men massa vrid hela vägen, så om varvet droppar från 6000 varv ner till 4400 varv mellan 2:an och 3:an (som exempel, baserat på utväxlingen på Harley FLHX) än det nog inga problem med Harleyn, MEN det betyder att varvet sjunker från 9500 varv ner till 6900 varv med tvåtaktaren. Harleyn lär bara tuffa på eftersom de har så gott om bottenvrid, men min tvåtaktare är nog utanför pipan då. Även om den är på 700 cc så tror jag inte den drar så värst mycket där nere. Med den lådan jag nu bygger som har CBR1000RR växellådsinnehåll så sjunker varvet från 9500 till 7700 mellan 2:an och 3:an, och där borde pipan ha börjat dra. Jag vill ha täta steg så jag ligger inom registret hela tiden. Jobbigt när man drar till varvstopp, slänger i nästa växel och hamnar under användbart register. Så hade nog varit fallet med Harleylådan. Så då fanns bara alternativet att bygga själv kvar :D
Men annars är ju Harleylådan en lätt lösning om man känner att det hade funkat.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av Dennis Öhman »

lahi skrev:
Aha, fan vad kul :D Färdig ram? Från någon befintlig sporthoj eller? Åfan, då kan du ju skotrar! Bra att veta sen när min motor ska igång... :hey: Då är du kanske jävlig på att porta och fixa förbränningsrum och grejor på Arctic Cat? Måste ju passa på att fråga.
Jo tanken är en färdig sporthoj, helst gärna en Honda då Honda inom Mc-världen samt Rotax inom snöskoter har en viss förkärlek av mej av någon anledning.
Porta brukar jag göra till viss gräns. Det jag vet funkar och blir bättre. Sen finns firmor jag brukar gilla när det börjar gälla extremare maskiner(fullpreppade pro-open maskiner på SM-nivå samt watercross motorer som ska ha ut max).
Vilken arctic motor bygger du på? Hoppas på någon med avgasportar för att förlänga registret bara! :)
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av Dennis Öhman »

Fick några frågor efter jag läste.

Du ska köra motorn bakvänd, dvs insugen frammåt, Finns ju även motorer som har avgas och insug på samma sida, typ arctic cats modärnare 6-7-800cc motorer samma polaris 900cc twin. Finns säkert fler.

Du ska köra torr-koppling.
Ska den monteras på variator-tappen som i ditt baklänges-monterade motor kommer sitta på höger sidan?
Eller ska du ha en överföring till den externa växelådan från variator-tappen och kopplingen i växellådan? Isåfall hur?
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av lahi »

Dennis Öhman skrev:
Jo tanken är en färdig sporthoj, helst gärna en Honda då Honda inom Mc-världen samt Rotax inom snöskoter har en viss förkärlek av mej av någon anledning.
Porta brukar jag göra till viss gräns. Det jag vet funkar och blir bättre. Sen finns firmor jag brukar gilla när det börjar gälla extremare maskiner(fullpreppade pro-open maskiner på SM-nivå samt watercross motorer som ska ha ut max).
Vilken arctic motor bygger du på? Hoppas på någon med avgasportar för att förlänga registret bara! :)
Ahaaa. Ska det bli gatreggat som amatörbygge? Du skulle ju utgått från någon smal hoj som nsr250 eller kanske vfr400. En skotermotor är nästan för smal för att det ska kännas bra att stoppa in i ett chassi gjort för en radfyra. Men det är upp till dig :-)
Motorn jag använder är en Arctic Cat Wildcat 700 från -92 eller nåt. Bra med effekt per krona. Var inte sugen på att lägga 10000 på en motor. Snarare 4000 :-) Och de låter ju så fint!!!
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av Dennis Öhman »

Största problemet jag ser med en färdig sporthojs-ram i aluminium nu när jag sett lite på tularis och melly bike med rotax är att man saknar nedre rören som din motor vilar på. Dom vore ju jävligt fina att ha för att få motorn riktigt monterad. Sen så verkar alu-ramarna som finns lite trånga mot att lösa transmisionen jag sett alla kör med, dvs kraftöverföringshjulen blir trångt ha särskilt bakre på lådan..
Och bygga ram har inte jag riktigt intresse av, snarare modifiera mer eller mindre. Jag kan inte de där med geometrier och vinklar lämpliga för sporthojjar så vore lättare ha en klar hoj att modifiera ner allt i på mer eller mindre smarta sätt..

Är det nån italiensk torrkoppling du ska köra`?
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av lahi »

Dennis Öhman skrev:Fick några frågor efter jag läste.

Du ska köra motorn bakvänd, dvs insugen frammåt, Finns ju även motorer som har avgas och insug på samma sida, typ arctic cats modärnare 6-7-800cc motorer samma polaris 900cc twin. Finns säkert fler.

Du ska köra torr-koppling.
Ska den monteras på variator-tappen som i ditt baklänges-monterade motor kommer sitta på höger sidan?
Eller ska du ha en överföring till den externa växelådan från variator-tappen och kopplingen i växellådan? Isåfall hur?
Jag valde en motor med insug och avgas på olika sidor eftersom jag vill ha avgasportarna bakåt så jag slipper pipor under motorn (begränsar markfrigången, ger platsbrist samt ger ett för tjockt utseende. Vill få en väldigt slimmad hoj). Har jag då insug på samma sida, dvs bakåt, så får jag inte plats med växellådan. Då hamnar förgasarna där lådan ska sitta. Kan inte dra upp förgasarna högre upp heller eftersom piporna är där. Dessutom vill jag ha väldigt kort hjulbas. Så förgasare framåt kändes rätt :-)

Kopplingen kommer att sitta på ingående axel i lådan. Rem mellan vevaxeln och kopplingskorgen. Kommer att sitta ett kuggremshjul runt korgen.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av lahi »

Dennis Öhman skrev:Största problemet jag ser med en färdig sporthojs-ram i aluminium nu när jag sett lite på tularis och melly bike med rotax är att man saknar nedre rören som din motor vilar på. Dom vore ju jävligt fina att ha för att få motorn riktigt monterad. Sen så verkar alu-ramarna som finns lite trånga mot att lösa transmisionen jag sett alla kör med, dvs kraftöverföringshjulen blir trångt ha särskilt bakre på lådan..
Och bygga ram har inte jag riktigt intresse av, snarare modifiera mer eller mindre. Jag kan inte de där med geometrier och vinklar lämpliga för sporthojjar så vore lättare ha en klar hoj att modifiera ner allt i på mer eller mindre smarta sätt..

Är det nån italiensk torrkoppling du ska köra`?
Lite grann därför som jag byggde en egen ram. Jag ville hänga upp motorn i dess ordinarie motorfästen, och då behövde jag en "subframe". Denna ska ju reggas genom sfro, och min kontakt där sa att motorn skulle sitta i oridinarie fästhål. Stabilt blir det också :-)
Ja, att få plats med separat låda och dess kopplingskorg i en vanlig sporthojsram kan bli en utmaning. Korgen sitter mycket närmare veven i en vanlig mc-motor än man kan ha med separat låda och skotermotor.

Nä, kopplingen är från cbr1000rr som jag har svarvat nytt nav till och kör solid oil lager i. Original sitter där trycksmorda nållager, men det kan jag inte ha. Då sprutar det ju olja överallt... smörjhålen till originallagerna är pluggade och tryckstången till kopplingen blir tätad med två x-ringar. Ungefär som på Ducati-hojar.
Så Hondakopplingen kommer att gå torr. Skulle lamellerna bara hålla några hundra mil så bryr jag mig inte om det. En uppsättning lameller kostar bara runt tusingen.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av Dennis Öhman »

Jo exakt att ramen är lämpligare i stålram, dessutom lättare för tex mej att bygga i då jag inte har tigsvets eller någonsin svetsat med sådan själv. Men borde ju finnas en hoj som har stålram utan att vara ifrån sekelskiftet eller inte kostar som en ny ktm..
Var sitter vattenpumpen på din motor? Under avgassidan? Sitter så på rotax.

Kommer du verkligen köra separat oljetank? Såg du hade Oljepumpen kvar. Jag när jag bygger motorer kör alltid i tanken för att eliminera det problemet samt bestyckar motorn därefter, sen tror jag bestyckning kan bli jävligare på en sådan här maskin än skoter vid testkörning, man måste upp på hög växel för att belasta den tyngre alt dyno-köra tror jag. Skotrar är tungdrivna från begynnelsen. Eller kanske köra tändsystem från en tävlingsmaskin med powerjet så den kan anpassa soppan litegrann själv?

Vad är ett solid oil lager? Alltså ett lager som inte kräver olja eller är inkapslat med olja? Tryckstången går igenom hela kopplingen igenom lådan antar jag?
Dänniz 073-8447664
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av MVA-Productions »

En till fördel med förgasarna frammåt är ju att du kan köra "luffarturbo"! :hihi:
Döfränt! Gillar detta bygget skarpt och har hängt med från start!

Mvh
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av Kadett4wd »

Det finns 6stegs täta lådor till harley.
Klonkigheten beror säkert på deras kassa reglage utanpå lådan.
En fördel är att man får kickfunktion på köpet.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av Dennis Öhman »

Jag vill dessutom ha elstart. Org på skidoo så drar startmotorn på en krans bakom variatorn. Polaris samma men via en wire från startmotorn. Borde ju få en krans på tappens drev..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av lahi »

Dennis Öhman skrev:Jo exakt att ramen är lämpligare i stålram, dessutom lättare för tex mej att bygga i då jag inte har tigsvets eller någonsin svetsat med sådan själv. Men borde ju finnas en hoj som har stålram utan att vara ifrån sekelskiftet eller inte kostar som en ny ktm..
Var sitter vattenpumpen på din motor? Under avgassidan? Sitter så på rotax.

Kommer du verkligen köra separat oljetank? Såg du hade Oljepumpen kvar. Jag när jag bygger motorer kör alltid i tanken för att eliminera det problemet samt bestyckar motorn därefter, sen tror jag bestyckning kan bli jävligare på en sådan här maskin än skoter vid testkörning, man måste upp på hög växel för att belasta den tyngre alt dyno-köra tror jag. Skotrar är tungdrivna från begynnelsen. Eller kanske köra tändsystem från en tävlingsmaskin med powerjet så den kan anpassa soppan litegrann själv?

Vad är ett solid oil lager? Alltså ett lager som inte kräver olja eller är inkapslat med olja? Tryckstången går igenom hela kopplingen igenom lådan antar jag?
Måste du inte tvunget ha en ram från en sporthoj så finns det massor med hojar med stålram. T.ex. Hornet, Fazer, mfl. från denna sidan sekelskiftet. CBR600 hade stålram till och med F3:an som tillverkades fram till -98.

Japp, vattenpumpen sitter under avgasportarna. Ska se om jag kan korta ner det litet med ett tillplattat utlopp.

Jag kommer att köra oljeblandat i soppan! Oljepumpen ska bort. Har bara inte kommit på hur ännu ;-) Tror den sitter på samma axel som vattenpumpen.

Angående bestyckning så kommer det att ske i bänk hos mp racing utanför Helsingborg. Men jag får sanera bänkrummet själv från olja ;-)

Tändsystem med powerjet? Vad är det för något?

Ett solid oil lager har en polymermatris mättad med olja. Håller smörjan i lagret och släpper inte in skit. Verkar vara poppis i stenkrossar mm. där det finns en väldigt skitig miljö och där man inte kan komma åt och underhållssmörja lagret.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av lahi »

MVA-Productions skrev:En till fördel med förgasarna frammåt är ju att du kan köra "luffarturbo"! :hihi:
Döfränt! Gillar detta bygget skarpt och har hängt med från start!

Mvh
Hehe, japp, luffarturbo är grejer det! Jag får nog ha en luftburk för att hindra skit från framhjulet att ta sig in i förgasarna, men inloppet till burken kommer nog att sitta i näsan på hojen. Om det får plats för lamporna...

Kul att du gillar mitt projekt! :-)
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck
Inlägg: 425
Blev medlem: fre apr 04, 2008 3:50 pm
Ort: Halmstad

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av lahi »

Kadett4wd skrev:Det finns 6stegs täta lådor till harley.
Klonkigheten beror säkert på deras kassa reglage utanpå lådan.
En fördel är att man får kickfunktion på köpet.
Jo, det finns det säkert. Men 10000 spänn + tull för en låda vill inte jag ge. Sen är det kul att bygga också :-) Hade inte fått in en Harleylåda i min ram heller. Har jämfört polarens Revteclåda med min låda och det skiljer rätt mycket i storlek och vikt till min fördel. Hojen ska ju väga under 130 kg hade jag tänkt, och hjulbas på 1370. Och smaaaaaal :-)

Nja, kick vill jag inte ha. Kommer att bli elstart. Jag vet att jag säger emot mig själv nu angående vikten, men elstart är i princip den enda bekvämlighet jag kräver.
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Skriv svar