köpt!

Tjata om vad som helst .
RcTuning
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: tis maj 03, 2011 6:29 pm
Ort: Örebro Län

köpt!

Inlägg av RcTuning »

köpt
Senast redigerad av RcTuning den fre okt 03, 2014 1:29 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2795
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: HJÄLP! MIG-svets kemppi kempact 253a eller 323a ?? HJÄLP

Inlägg av Daniel-635 »

Jag kan inte se någon nackdel att köra tunn plåt med den större maskinen, om man kör 0,6mm tråd i den.

På gamla stegkopplade strömkällor vart det ju lite så att stora maskiner gick sämre vid låg ström, men med en modern elektronisk strömkälla har jag svårt att tro att det ska vara någon skillnad.

Intermittensen på dessa är ju bara 35 % som de flesta maskiner i hobby serien.
Alltså 3,5 minuter maxbelastning per 10 minuters period, vilket kan påverka valet av maskin ?


Kan väl tillägga att jag inte svetsat med en sådan maskin, utan bara gissar lite generellt :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
RcTuning
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: tis maj 03, 2011 6:29 pm
Ort: Örebro Län

Re: HJÄLP! MIG-svets kemppi kempact 253a eller 323a ?? HJÄLP

Inlägg av RcTuning »

Tack för spekulation ändå! Jo precis det jag är lite rädd för också angående dom äldre svetsarna att man "flyttar registret" lite behöver ju ha något som fungerar utmärkt på tunnplåt först o främst då det är de jag använder den som mest till. men behöver ändå ha till tjockare plåt. Ja precis. 3,5minut maxbelastning sen vila 10min oftast svetsar man väl nån minut till och från sen slipar o moddar i 1h. Är väl mest orolig över att 250amp inte ska räcka till till tjock aluminium plåt. Däremot är det inte ofta det händer att man åker på o får svetsa sånt o då kanske man kan hjälpa 250amp genom att "dika" plåten o svetsa från två håll. Va vet ja.

Mvh/Tim
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2795
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: HJÄLP! MIG-svets kemppi kempact 253a eller 323a ?? HJÄLP

Inlägg av Daniel-635 »

Om Aluminium svetsningen är viktig ska du nog försöka komma åt att provköra en sådan maskin i aluminium.

Har du svetsat aluminium med mig tidigare ?

Så du har koll på speciella trådledare och ren Argon gas mm ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
RcTuning
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: tis maj 03, 2011 6:29 pm
Ort: Örebro Län

Re: HJÄLP! MIG-svets kemppi kempact 253a eller 323a ?? HJÄLP

Inlägg av RcTuning »

Nja, har ju klarat mig med att tiga det alu ja svetsat, men nu när jag köper denna hade jag inte tänkt att köpa någon mer på många många år, o man vet ju inte vad man åker på att svetsa i framtiden :) så vill ju säkra upp mig så mkt jag kan :) har inte svetsat alu med mig alls, har löst och hört att det inte är en dans på rosor och resultatet får man inte vara för kräsen på. Men jag antar att det ska gå att svetsa alu med dom här svetsarna?
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: HJÄLP! MIG-svets kemppi kempact 253a eller 323a ?? HJÄLP

Inlägg av StefanM »

generellt kan man väl säga att man ska inte köpa större svets än vad man har behov av till största delen. Även om moderna svetsar är mycket bättre än äldre så har jag svårt att tänka mig att en 320A maskin är nån höjdare på tunnplåt?
I ditt läge skulle jag nog titta på en smidig svets för just bilplåt, en sån på runt 180A klarar mycket mer än man tror.
Ska man svetsa alu bra med en sån så krävs det som sagt en hel del grejer och då kanske det är enklare att kika på nåt annat som komplement om man ska bränna ihop nåt sånt .
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: HJÄLP! MIG-svets kemppi kempact 253a eller 323a ?? HJÄLP

Inlägg av Jay-c »

För alu är det viktigt att trådledare och styrdelar inte är i stål. Men tycker du ska köpa en ESAB med true arc ;) och liner i PTFE


Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson
Skriv svar