köpt!
- Daniel-635
- Forumsberoende
Re: HJÄLP! MIG-svets kemppi kempact 253a eller 323a ?? HJÄLP
Jag kan inte se någon nackdel att köra tunn plåt med den större maskinen, om man kör 0,6mm tråd i den.
På gamla stegkopplade strömkällor vart det ju lite så att stora maskiner gick sämre vid låg ström, men med en modern elektronisk strömkälla har jag svårt att tro att det ska vara någon skillnad.
Intermittensen på dessa är ju bara 35 % som de flesta maskiner i hobby serien.
Alltså 3,5 minuter maxbelastning per 10 minuters period, vilket kan påverka valet av maskin ?
Kan väl tillägga att jag inte svetsat med en sådan maskin, utan bara gissar lite generellt
På gamla stegkopplade strömkällor vart det ju lite så att stora maskiner gick sämre vid låg ström, men med en modern elektronisk strömkälla har jag svårt att tro att det ska vara någon skillnad.
Intermittensen på dessa är ju bara 35 % som de flesta maskiner i hobby serien.
Alltså 3,5 minuter maxbelastning per 10 minuters period, vilket kan påverka valet av maskin ?
Kan väl tillägga att jag inte svetsat med en sådan maskin, utan bara gissar lite generellt

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Tack för spekulation ändå! Jo precis det jag är lite rädd för också angående dom äldre svetsarna att man "flyttar registret" lite behöver ju ha något som fungerar utmärkt på tunnplåt först o främst då det är de jag använder den som mest till. men behöver ändå ha till tjockare plåt. Ja precis. 3,5minut maxbelastning sen vila 10min oftast svetsar man väl nån minut till och från sen slipar o moddar i 1h. Är väl mest orolig över att 250amp inte ska räcka till till tjock aluminium plåt. Däremot är det inte ofta det händer att man åker på o får svetsa sånt o då kanske man kan hjälpa 250amp genom att "dika" plåten o svetsa från två håll. Va vet ja.
Mvh/Tim
Mvh/Tim
- Daniel-635
- Forumsberoende
Om Aluminium svetsningen är viktig ska du nog försöka komma åt att provköra en sådan maskin i aluminium.
Har du svetsat aluminium med mig tidigare ?
Så du har koll på speciella trådledare och ren Argon gas mm ?
Har du svetsat aluminium med mig tidigare ?
Så du har koll på speciella trådledare och ren Argon gas mm ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Nja, har ju klarat mig med att tiga det alu ja svetsat, men nu när jag köper denna hade jag inte tänkt att köpa någon mer på många många år, o man vet ju inte vad man åker på att svetsa i framtiden
så vill ju säkra upp mig så mkt jag kan
har inte svetsat alu med mig alls, har löst och hört att det inte är en dans på rosor och resultatet får man inte vara för kräsen på. Men jag antar att det ska gå att svetsa alu med dom här svetsarna?

generellt kan man väl säga att man ska inte köpa större svets än vad man har behov av till största delen. Även om moderna svetsar är mycket bättre än äldre så har jag svårt att tänka mig att en 320A maskin är nån höjdare på tunnplåt?
I ditt läge skulle jag nog titta på en smidig svets för just bilplåt, en sån på runt 180A klarar mycket mer än man tror.
Ska man svetsa alu bra med en sån så krävs det som sagt en hel del grejer och då kanske det är enklare att kika på nåt annat som komplement om man ska bränna ihop nåt sånt .
I ditt läge skulle jag nog titta på en smidig svets för just bilplåt, en sån på runt 180A klarar mycket mer än man tror.
Ska man svetsa alu bra med en sån så krävs det som sagt en hel del grejer och då kanske det är enklare att kika på nåt annat som komplement om man ska bränna ihop nåt sånt .
För alu är det viktigt att trådledare och styrdelar inte är i stål. Men tycker du ska köpa en ESAB med true arc
och liner i PTFE
Sent from my iPhone using Tapatalk

Sent from my iPhone using Tapatalk
/ Johannes Carlsson