-

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem

Inlägg av nkro »

Nu förstod jag inte riktigt vad du skrev.

Men L8 läser inte hela coden ela tiden.

Den läser olika delar beroende på vad som händer. Vet inte hur det fungera i assembler.
Men det bör vara ngn form av hopp funktion.

Tex vid start reglerar sprutet på minnemalt med parametrar för att starta.

Hur många filer används för att kompilera en komplett bin fil ?

Räcker det med en fil för adressering och en en för funktioner.

Är det ngn som vet vad coden är skriven i för språk ?

Det verkar väldigt vanligt att ha ett eget språk.
Vet inte varför och vilken skillnad det är.
Tex skulle boxen kunna vara programerad i marelli assembler. Då bör dom ha egna färdiga funtioner dom kan anroppa.
Ingen guru på programering men ser likheterm mot dvs fastighetsstyrningar jag titta på.

Niklas

Niklas
Niklas
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Bische
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor mar 24, 2011 10:11 pm

Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem

Inlägg av Bische »

Har du CPU dumpen?
Mappar Bosch Motronic
bische.mrots@gmail.com
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem

Inlägg av Performance_seeker »

Bra jobbat Alexander! Intressant att du lär dig allt mer om P8/L8. :thumbright:

Det finns ett par gubbar inom Svenska Ducatiklubben som har bra kläm på Marelli P8 och mappar etc.
Problemet är bara att den ena numera är anställd som mappare av en mc-firma, den andra har startat ett eget företag inom motorstyrning...så dom lär inte vara så villiga att dela med sig av sin kunskap... :?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem

Inlägg av Performance_seeker »

Mycket intressant Alexander! :thumbright:
Jag laddar laptopen med nyttigheter och när det iskalla regnet börjar piska mot sommarstugans fönster är det dags att börja med väsentligheterna! :hihi:

En fråga: Har du sett om P8ans Eprom innehåller en checksumma, och om programmet läser av checksumman för att kolla att innehållet inte blivit ändrat?
Jag har ett svagt minne av att det är så i någon modell, och att det också finns en möjlighet att koppla ur checksummekontrollen. Eller så manipulerar man checksummekontrollen så att den är nöjd även med modifierade mappar.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem

Inlägg av Performance_seeker »

Angående hitta varvstopp...om du bara kollar alla "compare" instruktioner så tycker jag att man borde hitta varvstoppet.
Men det finns alltid möjligheten att det är programmerat med "branch if greater than" eller "branch if smaller than", en viss sak kan ju lösas på flera olika sätt. :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
MagnusE
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: mån jun 23, 2014 4:49 pm

Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem

Inlägg av MagnusE »

En bra början för att lära sig assembler, tanka ner "pdf:en" för MC6803U4 står en hel del om hur/vad komandona står för.
Nu har jag inte svart bälte i programmering och vet inte vad dom använder för kompilator (misstänker att den kommer från motorola).
Så, tanka ner "pdf:en" och läs.

En liten fråga, när ni ändrar i coden är det hex eller är den öppen?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 10:35 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem

Inlägg av Performance_seeker »

MagnusE skrev:...
En liten fråga, när ni ändrar i coden är det hex eller är den öppen?
Om man kör en "reverse engineering" och läser ut styrkoden från en burk/minneskrets så jobbar man oftast i assembler när man modifierar koden. Gäller det bara ändring av parametrar så kan man göra det direkt i hex-kod eller binär-kod.

Jag är så gammal att jag som anställd har skrivit mindre program direkt i hex-kod, assemblerprogram började finnas men det var exklusiva saker för en liten firma. Det enda knepiga som jag minns var att få relativa bakåthopp att hoppa rätt...det fanns inga färdiga kalkylatorer utan man räknade med penna och papper i binärform... :hihi: ...produktiviteten var inte så hög på den tiden...det fanns heller inga tidplaner som jag behövde leva upp till...det var en härlig tid! :D

Det var ett stort steg när jag skulle börja med hignivåprogrammering...tror det hette PL/M den tiden för Intels 8- och 16-bits processorer. Den första tiden printade jag alltid ut assemblerkoden för att kolla så att kompilering genererade rätt kod... :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Avancerad fördjupning i icke eftermarknads styrsystem

Inlägg av Performance_seeker »

Alexander, bränslemappen som du "kastade ihop" för min Marelli P8 fungerar kanonbra, racehojen kan nu köras som vilken touringhoj som helst!!!! :thumbright:

Eftersom mitt Eprom var dubbelt så stort i kbits som originalchippet var jag tvungen att göra lite special och jorda högsta adresspinnen för att processorn skall läsa på rätta adresserna i minnet.

Stort tack Alexander!

Bild
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar