Snikturbokonvertering av en 4AGE(Toyota 1.6L 16v)

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck

Snikturbokonvertering av en 4AGE(Toyota 1.6L 16v)

Inlägg av MagnusS »

Jag harvar runt i en gammal Toyota MR2 mk1.

Bild

Enkelt sagt så tog Toyota på 80-talet o tog en framvagn från en Corolla GTI och satte bak i MR2 och en rätt underhållande mittmotorbil var född.

Jag har under de senaste åren uppdaterat chassiet på denna bilen, Så den är relativt optimerad och jag har nu kommit till det läget att jag behöver ha mer effekt för att få bättre tider.

I slutändan vill jag ha en vass sugis, De som kan 4AGE verkar kunna plocka ut runt 200 hästar och det vore tokballt, Men det skulle kosta mig en smärre förmögenhet så i dagsläget är det inte aktuellt.
Alltså tänker jag mig en halvsnikig/halvseriös turbokonvertering.

Grundmotorn är alltså 1.6 liters 16V på 124 hästar som sugis.

Mitt mål är att komma upp i 180-220 körbara hästar.

Jag funderar på att investera i ett maxxecu då det känns prisvärt och stabilt, Det kan man ju ha med sig i en sugmotortrimning senare.
Hur ska man tänka angående turboaggregat? Vilket aggregat kan jag hitta beg/nytt till vettiga pengar som kan passa min motor?

Grenrör finns både gjutna och i rf på ebay, Funderar på ett gjutet då jag har förstått att de rf ofta är i usel kvalité samt att de jag har hittat har varit för top mount och det har nog inte jag plats med i min bil.

Det finns kolvar att handla för sänkt komp, Frågan är om jag behöver kompsänka då jag antar att jag inte behöver ladda jättemkt för att uppnå mina effektmål, Hur högt laddtryck behöver jag för att uppnå runt 200hk?

Sen en ngt märklig fråga kanske, Måste man ha ic? Hur mkt tappar jag utan ic, vilka nackdelar får jag? Som bilen e konstruerad så är det knepigt att få till en bra ic placering med luftgenomströmning utan att göra ingrepp som syns väl, Enda alternativet är väl att göra typ som Subaru med ic liggande platt ovanpå motor, Men jag har svårt att få ett bra luftflöde genom den e jag rädd.

Så, kom gärna med tips,råd eller hissar och dissar angående hur jag tänker.

Ska man behålla originalinsug som har ett t-vis system, alltså olika längd på insugsrören med vakumstyrt spjäll som reglerar detta.
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck

Re: Snikturbokonvertering av en 4AGE(Toyota 1.6L 16v)

Inlägg av MagnusS »

Eller ska man satsa på kompressor? Vilka alternativ kan vara lämpliga då?
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck

Inlägg av Jay-c »

Du skulle köpt en med kompressor från början ;)

Ska man vara riktigt sneak så en modern billig turbo från skroten och svetsa på en turbofläns på avgasröret. Sen e85 och en ic med elfläkt?

Ang t-vis kanske bara låsa den i högvarvsläge om de strular?
/ Johannes Carlsson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

en liknade bil kanske? pysens mazda mx http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=48217
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck

Inlägg av MagnusS »

Ja, brukar åka ungefär lika fort som miatorna så vi har samma bekymmer typ:)

Har dock inga ambitioner att uppnå 300+ hästar:)

Vad för turboaggregat ska man rikta in sig på att leta efter om man vill ha bra respons och är nöjd med drygt 200hk?
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Din rubrik var "snikturbo"!

Skaffa en originalturbo från skroten som passar mot det grenrör du köper. Oftast är det T25 el T3 fläns på den storleken. De flesta originalturbo som finns att tillgå på skroten klarar 200hk. Börja med Saab-raden på självplocken. De brukar ha T25-fläns. De flesta modeller av 9-3 och 9-5 har GT17-agg och de klarar 200hk utan problem. Sådana kryllar det av på blocket och forumen med, samt att du kan handla nya kinakopior för småpengar. Biltema har t.ex.

Du behöver ladda ca 0,5-0,7 bar för att nå ditt effektmål, så går du över till E85 och laddar så lite så hade jag inte bekymrat mig varken för komp eller IC. Bara sätt ihop det så kompakt som möjligt men ändå med mjuka fina böjar på alla rör så är det ok.

De största bekymmerna med snikturbokonverteringar brukar vara med oljan. Du får klura ut var du ska ta olja ifrån till turbon, och hur du ska få tillbaka den till tråget igen.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck

Inlägg av MagnusS »

Snik o snik:) Tänkte inte byta kolvar, stakar, kamaxlar osv för att få en optimal turbomaskin, Det är väl det som jag menar med snik.

Jag har viss erfarenhet av GT17 då jag har jobbat som saabmek i ett par år(11), Så såna har man ju bytt, Monterade även en sån turbo på min S13 back in the days då jag hade en över när orginalturbon rasade på den.

Men är det ett bra val? Vågar man köpa en random kinaturbo? Är det ngn killnad på biltema eller ebay?

Jag har en känsla av att mitsu aggregaten är bättre men den kanske är felaktig?

Runt 0.6 låter bra, Att skippa IC skulle ju också göra en diskretare montering och det är ju trevligt om man åker på en flygande.

Vad för slags bränslepump behöver jag? Antar att man inte kan lita på att orginalpumpen ger tillräckligt? Är in tank pump orginal.
Fr0zenFr0g
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Fr0zenFr0g »

Effektiviteten är ju ganska svår att få vättig utan IC :/
Särskilt om man ska pressa en turbo nära sitt maximala flöde...
MVH. Hampus L.
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck

Inlägg av MagnusS »

Vilken turbo råder du mig till då? Jag är öppen för förslag och om jag ska ic eller inte är inte bestämt än, Jag vill få tips o råd på vettiga prylar som kan lira ihop med en liten 1.6:a

Tack för alla svar btw! :thumbright:
Baxman
För mycket laddtryck

Inlägg av Baxman »

Min bror og jeg gjorde dette for endel år siden. Vi valgte 13C turbo fra en Volvo 940, sveiste flens på orginalmanifolden og brukte en vannkjølt intercooler. Kjørte med to stk. map sensorer, 2 stk. BTR og ladet 0,4 - 0,5 BAR på 98 blyfri. Fungerte helt ok i forhold til kostnad.
Pipedreams
För mycket laddtryck

Inlägg av Pipedreams »

Jag konverterade en 4age jag hade i min starlet. Gjutet ebaygrenrör, td04-15t från 9-5aero. Cometic toppackning. I övrigt standard motor. Laddade 1,5bar. Hade fullt ladd runt 3500rpm så med en lite mindre turbo får du fint register.
https://www.youtube.com/watch?v=jRL92vS1Slk
Håkan Foldefors
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck

Inlägg av MagnusS »

Den var ju jävligt ball ja, vad körde du för motorstyrning?
Pipedreams
För mycket laddtryck

Inlägg av Pipedreams »

Körde ett civinco som jag köpte av en kompis när han böt upp sig. Funkar hjälpligt när man gör det enkelt för det med 60-2 på veven och fördelare. Kan rekommendera riktig vevtrigger oavsett vad du kör för sprut. Toyotas 24+1 trigger i fördelaren verkar vara lite besvärlig för många sprut.
Håkan Foldefors
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du kan maila mig så kan jag se vad det fins för lämpliga turbos i mitt sortiment. kul att ha nått som inte går sönder hela tiden?

mvh jens
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck

Inlägg av MagnusS »

Det vore mkt trevligt att ha ngt som fungerar, du har mail
Skriv svar