Enkelt sagt så tog Toyota på 80-talet o tog en framvagn från en Corolla GTI och satte bak i MR2 och en rätt underhållande mittmotorbil var född.
Jag har under de senaste åren uppdaterat chassiet på denna bilen, Så den är relativt optimerad och jag har nu kommit till det läget att jag behöver ha mer effekt för att få bättre tider.
I slutändan vill jag ha en vass sugis, De som kan 4AGE verkar kunna plocka ut runt 200 hästar och det vore tokballt, Men det skulle kosta mig en smärre förmögenhet så i dagsläget är det inte aktuellt.
Alltså tänker jag mig en halvsnikig/halvseriös turbokonvertering.
Grundmotorn är alltså 1.6 liters 16V på 124 hästar som sugis.
Mitt mål är att komma upp i 180-220 körbara hästar.
Jag funderar på att investera i ett maxxecu då det känns prisvärt och stabilt, Det kan man ju ha med sig i en sugmotortrimning senare.
Hur ska man tänka angående turboaggregat? Vilket aggregat kan jag hitta beg/nytt till vettiga pengar som kan passa min motor?
Grenrör finns både gjutna och i rf på ebay, Funderar på ett gjutet då jag har förstått att de rf ofta är i usel kvalité samt att de jag har hittat har varit för top mount och det har nog inte jag plats med i min bil.
Det finns kolvar att handla för sänkt komp, Frågan är om jag behöver kompsänka då jag antar att jag inte behöver ladda jättemkt för att uppnå mina effektmål, Hur högt laddtryck behöver jag för att uppnå runt 200hk?
Sen en ngt märklig fråga kanske, Måste man ha ic? Hur mkt tappar jag utan ic, vilka nackdelar får jag? Som bilen e konstruerad så är det knepigt att få till en bra ic placering med luftgenomströmning utan att göra ingrepp som syns väl, Enda alternativet är väl att göra typ som Subaru med ic liggande platt ovanpå motor, Men jag har svårt att få ett bra luftflöde genom den e jag rädd.
Så, kom gärna med tips,råd eller hissar och dissar angående hur jag tänker.
Ska man behålla originalinsug som har ett t-vis system, alltså olika längd på insugsrören med vakumstyrt spjäll som reglerar detta.