I prinsipp var turbon bottnad och det fanns bara håpp för lite småjusteringar, men småjusterningarna skulle visa sej gje 2-tiondelar på sluttiden!
Jag sa ju ifjor at den borde klara av 8,40, ja även ner mot 8,35s, som den står, uten å trimma mer.
Nu hadde jag tur och fick rätt

Bästa slutthastiigheten var 258km/t, en hastighet jag inte helt trodde på före jag såg filmen. På den repan verkar den ha lossnat rejält före mål, max laddtryck (tilfälligt) och troligen lite mer rätt tänning. Det märkdes at den liksom skjöt på före mål.
Vi åkte 8 repor under hälgen. Den hänger fortfarande ihop.
Sista vändan lämnade jag linjen på 0,3 bar och började va i en del av mappen där jag inte hadde varit förut. Det resulterade i at den gick magert till 0,6 bars laddtryck, och at den så gick fett. Det konstiga var at på 2an och 3 an också gick fett (0,77 istället för 0,80 i lambda) innom dom ruterna som den hadde gått perfäkt på repan före....
Varför...? nånting på gång, eller varma tännstift? jag hittar inten skillnad i temperaturer, eller nånting annat i loggen som kan förklara varför..
Men nu:
en tack till våra sponsorer:
Nybergs nekaniska verkstad, NMV
Norrskenets motor & maskin
Sommerseth
Malersentralen AS
Arctic Nova
Agap
Och ni får en film här, av rekord-repan:
https://www.youtube.com/watch?v=oRS3q1iuam4
hör ni ljudet precis innan mål, den liksom drar till

Skvaldrar om mer tänning och elektronisk laddtrycksjusterning tror jag....
MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster