Team Volvo Dragster, Fällfors HX60 258 km/t

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
PerAage
Forumsberoende

Team Volvo Dragster, Fällfors HX60 258 km/t

Inlägg av PerAage »

Då blev det förbättring av vårat 8,56-rekord 4 gånger under hälgen i Pite.
I prinsipp var turbon bottnad och det fanns bara håpp för lite småjusteringar, men småjusterningarna skulle visa sej gje 2-tiondelar på sluttiden!
Jag sa ju ifjor at den borde klara av 8,40, ja även ner mot 8,35s, som den står, uten å trimma mer.
Nu hadde jag tur och fick rätt :hihi:
Bästa slutthastiigheten var 258km/t, en hastighet jag inte helt trodde på före jag såg filmen. På den repan verkar den ha lossnat rejält före mål, max laddtryck (tilfälligt) och troligen lite mer rätt tänning. Det märkdes at den liksom skjöt på före mål.

Vi åkte 8 repor under hälgen. Den hänger fortfarande ihop.
Sista vändan lämnade jag linjen på 0,3 bar och började va i en del av mappen där jag inte hadde varit förut. Det resulterade i at den gick magert till 0,6 bars laddtryck, och at den så gick fett. Det konstiga var at på 2an och 3 an också gick fett (0,77 istället för 0,80 i lambda) innom dom ruterna som den hadde gått perfäkt på repan före....
Varför...? nånting på gång, eller varma tännstift? jag hittar inten skillnad i temperaturer, eller nånting annat i loggen som kan förklara varför..

Men nu:
en tack till våra sponsorer:
Nybergs nekaniska verkstad, NMV
Norrskenets motor & maskin
Sommerseth
Malersentralen AS
Arctic Nova
Agap

Och ni får en film här, av rekord-repan:
https://www.youtube.com/watch?v=oRS3q1iuam4

hör ni ljudet precis innan mål, den liksom drar till :D
Skvaldrar om mer tänning och elektronisk laddtrycksjusterning tror jag....

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
Senast redigerad av PerAage den tis jul 29, 2014 1:07 pm, redigerad totalt 1 gånger.
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende

Re: Team Volvo Dragster, NYTT REKORD 8,35s/247km/t

Inlägg av Robert Markström »

Gillar speakerns kommentar i slutet: Oj!

Kula att det funkar för er!

//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
PerAage
Forumsberoende

Re: Team Volvo Dragster, NYTT REKORD 8,35s/247km/t

Inlägg av PerAage »

Efter racet i Piteå, blev det komptest (vilket inte var lysande) och leak down test.
Först testades leak-down på 65 grader motortemp, vilket gav 2 cylindrar med över 50% leak down.
Det skvaldrar om at å åka med motortemp på 65 grader troligen inte är en god idé.

Så varmkjördes det till 80-83 grader, vilket är typisk temp neröver strippen.
Då blev leak-down på:
cyll 1: 34%
cyll 2: 20%
cyll 3: 26%
cyll 4: 32%
Alla ventiler pysade luft, men cylinder 2's innsugsventil var nära tätt :D

Detta är vel prov på at turbo blåser liv i vilken sjit som hälst!

Så bytte vi till hx60, med 73mm kompressorhjul (det gamla var 67mm)
I Fällfors var den trögspolad första dagen, helt till jag fattade at lustgastuben var tom. Det belv å lämna på för lågt varv och turbotryck, så 60-foten blev lidande.
Nästan helt tom lustgasflaska:
http://www.youtube.com/watch?v=dexJJh7g ... e=youtu.be

Det blev 2 repor med dårlig star, gick 8,47 som bäst med 0,7 bar i starttryck. Hastigheten över mål var bättre.
I det här läget innsåg vi at 258km/t från Pite MÅSTE va felmätning, specielt om man kollar motorvarv över mål.

Här var flaskan fyld, och jag lämnade på 1,5 bar. Då gick den hårdt på wheeliebarsen och drog åt höger direkt. så lite slalom före den gick rakt. Blev blygsamma 1,29 i 60-fot (1,15 är bästa noteringen). Repan gick ändå på 8,49s och 252km/t, vilket är 5-6km/t mer än tidigare. Trycket var ca 2,85 bar.
http://www.youtube.com/watch?v=C2LKc8O3LmE

I eliminerningen blev det bra reaktionstid (vilket gav lågt turbotryck på 0,7 bar ur startlinjen)
Jag drog till med en RT på 0,035s, vilket troligen förvånade Mattias (tidigare junior-åkare) i vänster-lainen, som hadde RT på 0,07s. Han kom i kapp, och fick justera lite halvvägs ut.
Hans dragster går 7,98 på fullt ös, och han hadde idealtid satt till 8,1s. Han torsa inte trampa fullt, då han troligen var rädd för at Volvo dragsteren gick ursnabbt och därmed gav risk för en brake-out. Jag såg hans framhjul hela vägen, och jag trampade så jag fortfarande har avtryck ur gasen under foten. Mattias kom 13/100 sekund över mål.
http://www.youtube.com/watch?v=L0A0ggB7_LI

MVH
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
caterpillar