Turbo BelAir.
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. Fränast burnout på HotRod Reuni
jag vart framme och kika på bilen, den absolut fräckaste bilen mina ögon skådat!
- gniraz
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 84
- Blev medlem: lör dec 08, 2007 11:00 am
- Ort: Enköping
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. Fränast burnout på HotRod Reuni
Bra fart på bakhjulen.. 

Sierra 2.0 lastbilsturbo
201m 6.77 174
402m 10.53 213
NoControl.se
201m 6.77 174
402m 10.53 213
NoControl.se
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. Fränast burnout på HotRod Reuni
Riktigt grymm kärra Jimmy !! Nu har jag laddat upp filmen på tuben för er som vill se det från en annan vinkel
¨
https://www.youtube.com/watch?v=dvJlMnQ ... e=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=dvJlMnQ ... e=youtu.be
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles Turbo BelAir. Fränast burnout på HotRod Reuni
Nu var man tillbaks till verkligheten efter nästan 6veckors semester.
Kom hem lördag morgon från en nästan 2veckors 425mila roadtrip med Chevan.
Jag och VEMS Emil kom på den briljanta idén i vintras på fyllan såklart, att jag skulle ha min 40års kalas nere i Budapest
och dessutom köra ner dit med Chevan. Jag försöker alltid hålla det jag har lovat så jag bokade flyg och hotell till ett gäng polare.
Sedan bokade Emil färjebiljetter från Trelleborg till Rostock, då var det bara och packa väska och åka.

Startade skutan söndagen den 3:e augusti och styrde mot Stockholm för att hämta upp Emil, sedan körde vi ner till Trelleborg.

Emil började sin 200mila mappning
Slaktade ifrån ett par Porsches och en Corvette c5, Corvette ägaren såg rätt sur ut efteråt
Däremot så gjorde Porsche åkarna tummen upp

Såklart att mapparen ska få ta en ölpaus dock vart det bara folköl

Kapten ska ju ha Gucci brillor på.

Konstigt nog så ville bilen hit, ville gärna stanna... Vi blev tvungna att locka den med en laddtrycksventil så vi kunde fortsätta färden till Trelleborg.

Nere i Trelleborg mekade vi dit dubbla laddtrycksventiler till WGn, och tunade upp laddtrycket till 1.6bar.

Men såklart var det pissväder i Tyskland så vi kunde inte gasa så mycket på Autobahn.

Vart ett stop i Berlin för en fika och liten burnout vid CheckPoint Charlie.
Sedan tankade vi upp skutan och styrde mot Prag.

Men pga. världens kö på Autobahn så tog vi en genväg som kändes lämplig men var en ko-stig, fastnade tur nog inte i leran.

Väl i Tjeckien så blev det en till kall till andre styrman.

Var lite trixigt och köra Chevan på dom smala gränderna i Prag.

Emil bokade in oss på ett fint hotell mitt i smeten "Iron Gate"

Äntligen kunde jag slappna av och ta en välbehövlig grogg

Blev även en liten öl

Efter en matbit på stan var det sovdax.

Emil klarade av att mappa både motor, växellåda och sköta navigeringen via GPSen
Här på väg mot Österrike.

Cool Tatra ville vara med på bild

Österrike.

Framme i Budapest, Emils polare vart impade på bygget.


Lilla snigel vart sugen på den stora

Vi hyrde ett flygfält utanför Budapest i ett par timmar, Emil mappade en E30 med s54B32 turbo motor och en E36 med Cheva 454LSX.
Jag fick spaka bilarna, E30in var helt hysterisk
Vi bjöd på en tur i Chevan till killen som hyrde ut fältet, han vart helt lyrisk

Parkerade bilen utanför Emil och inväntade gästerna från Sverige och Finland

Skål!
Sedan det viktigaste, göra en burnout på paradgatan utanför Operan i Budapest





Nya däck beställde vi till en däckfirma i förväg
Blev ett par dagars festande till efter burnouten, blev även bjudna på King Of Europé drift party
Micke följde med i bilen på vägen hem.
Blev sedan ungefär samma väg hem igen, tog färjan över från Sassnitz i Tyskland till Trelleborg.
Bilen fungerade överförväntan, generatorn la av precis när vi kom till Budapest.
Ett kontaktstycke glappade loss o tog med sej diodbryggan, fick lämnade in generatorn på service dagen efter, blev klar på 2tim.
Kommer en ca.10min lång film och en kortare version om resan senare under veckan.
Kom hem lördag morgon från en nästan 2veckors 425mila roadtrip med Chevan.
Jag och VEMS Emil kom på den briljanta idén i vintras på fyllan såklart, att jag skulle ha min 40års kalas nere i Budapest
och dessutom köra ner dit med Chevan. Jag försöker alltid hålla det jag har lovat så jag bokade flyg och hotell till ett gäng polare.
Sedan bokade Emil färjebiljetter från Trelleborg till Rostock, då var det bara och packa väska och åka.

Startade skutan söndagen den 3:e augusti och styrde mot Stockholm för att hämta upp Emil, sedan körde vi ner till Trelleborg.

Emil började sin 200mila mappning

Slaktade ifrån ett par Porsches och en Corvette c5, Corvette ägaren såg rätt sur ut efteråt

Däremot så gjorde Porsche åkarna tummen upp


Såklart att mapparen ska få ta en ölpaus dock vart det bara folköl


Kapten ska ju ha Gucci brillor på.

Konstigt nog så ville bilen hit, ville gärna stanna... Vi blev tvungna att locka den med en laddtrycksventil så vi kunde fortsätta färden till Trelleborg.

Nere i Trelleborg mekade vi dit dubbla laddtrycksventiler till WGn, och tunade upp laddtrycket till 1.6bar.

Men såklart var det pissväder i Tyskland så vi kunde inte gasa så mycket på Autobahn.

Vart ett stop i Berlin för en fika och liten burnout vid CheckPoint Charlie.
Sedan tankade vi upp skutan och styrde mot Prag.

Men pga. världens kö på Autobahn så tog vi en genväg som kändes lämplig men var en ko-stig, fastnade tur nog inte i leran.

Väl i Tjeckien så blev det en till kall till andre styrman.

Var lite trixigt och köra Chevan på dom smala gränderna i Prag.

Emil bokade in oss på ett fint hotell mitt i smeten "Iron Gate"

Äntligen kunde jag slappna av och ta en välbehövlig grogg

Blev även en liten öl


Efter en matbit på stan var det sovdax.

Emil klarade av att mappa både motor, växellåda och sköta navigeringen via GPSen

Här på väg mot Österrike.

Cool Tatra ville vara med på bild

Österrike.

Framme i Budapest, Emils polare vart impade på bygget.


Lilla snigel vart sugen på den stora


Vi hyrde ett flygfält utanför Budapest i ett par timmar, Emil mappade en E30 med s54B32 turbo motor och en E36 med Cheva 454LSX.
Jag fick spaka bilarna, E30in var helt hysterisk

Vi bjöd på en tur i Chevan till killen som hyrde ut fältet, han vart helt lyrisk


Parkerade bilen utanför Emil och inväntade gästerna från Sverige och Finland


Skål!

Sedan det viktigaste, göra en burnout på paradgatan utanför Operan i Budapest






Nya däck beställde vi till en däckfirma i förväg

Blev ett par dagars festande till efter burnouten, blev även bjudna på King Of Europé drift party

Micke följde med i bilen på vägen hem.
Blev sedan ungefär samma väg hem igen, tog färjan över från Sassnitz i Tyskland till Trelleborg.
Bilen fungerade överförväntan, generatorn la av precis när vi kom till Budapest.
Ett kontaktstycke glappade loss o tog med sej diodbryggan, fick lämnade in generatorn på service dagen efter, blev klar på 2tim.
Kommer en ca.10min lång film och en kortare version om resan senare under veckan.
Senast redigerad av Pro-Mille den mån aug 18, 2014 5:38 am, redigerad totalt 1 gånger.
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Pro-Milles BelAir. 425mils roadtrip tur&retur till Budap
så grymt att åka på trip med dendär 

Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
- blackadder
- Forumsberoende
- Inlägg: 940
- Blev medlem: lör dec 19, 2009 11:20 am
- Ort: Dingle
Re: Pro-Milles BelAir. 425mils roadtrip tur&retur till Budap
Vilket äventyr! Riktigt kul att bilen funkade så fint. Bra jobbat!
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Pro-Milles BelAir. 425mils roadtrip tur&retur till Budap
Tack för trevligt reportage och bilder!
Rökaren i ett nattligt Budapest är fin!
Rökaren i ett nattligt Budapest är fin!

Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2794
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Pro-Milles BelAir. 425mils roadtrip tur&retur till Budap
Ingen dålig roadtripp, kul med lite rese reportage !
Kör du på Bensin nere i Europa ?
Kör du på Bensin nere i Europa ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles BelAir. 425mils roadtrip tur&retur till Budap
Tack för kommentarerna, var riktigt kul roadtrip 
Körde bara på E85, har 95liters tank och hade två 10liters dunkar med mej.
Var dock lite svårt att få tag i E85 i Tyskland, Tjeckien och Österrike. Däremot i Ungern finns det på Alla Agip mackar.
Tänkte åka via Polen hem men efter lite googlande så upptäcke Emil att det fanns bara 4mackar i hela landet som ev. hade E85.
Tankade totalt 1069liter och körde 425mil = 2.51liter milen, körde upp ca. 3tankar bara i Budapest och i statstrafik går det
lätt åt en 4-5liter milen med tung gasfot
Vi tunade om växellådan så lockupen går i redan på 2ans växel från 35km/h o hålls i hela vägen till 4an, blir fräna växlingar på fullgas.
Bara genom och ändra det så fick vi ner förbrukningen rejält.
Från Trelleborg och hem så vart det 2.1liter milen, höll 120-140km/h och stekte bla. en AMG C63
Fullt hjulspinn vid 200blås och 1.6bar

Körde bara på E85, har 95liters tank och hade två 10liters dunkar med mej.
Var dock lite svårt att få tag i E85 i Tyskland, Tjeckien och Österrike. Däremot i Ungern finns det på Alla Agip mackar.
Tänkte åka via Polen hem men efter lite googlande så upptäcke Emil att det fanns bara 4mackar i hela landet som ev. hade E85.
Tankade totalt 1069liter och körde 425mil = 2.51liter milen, körde upp ca. 3tankar bara i Budapest och i statstrafik går det
lätt åt en 4-5liter milen med tung gasfot

Vi tunade om växellådan så lockupen går i redan på 2ans växel från 35km/h o hålls i hela vägen till 4an, blir fräna växlingar på fullgas.
Bara genom och ändra det så fick vi ner förbrukningen rejält.
Från Trelleborg och hem så vart det 2.1liter milen, höll 120-140km/h och stekte bla. en AMG C63

Fullt hjulspinn vid 200blås och 1.6bar

Re: Pro-Milles BelAir. 425mils roadtrip tur&retur till Budap
Det kallar jag road trip vilken resa och utan service bil?
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Pro-Milles BelAir. 425mils roadtrip tur&retur till Budap
Ingen service bil med, men hade några vitala delar med mej.
Oljereturpump från turbon, kylarslangar, slangklämmor, fläktremmar, fördelarlock, rotor, 2st ventilfjädrar och verktyg för att byta dom med.
Ljuddämpar adaptern om turbon skulle skära ihop helt.
Samt lite verktyg, punkaspray, motorolja, oljefilter, soppafilter och reflexvästar vilket är lag på i vissa länder.
Oljereturpump från turbon, kylarslangar, slangklämmor, fläktremmar, fördelarlock, rotor, 2st ventilfjädrar och verktyg för att byta dom med.
Ljuddämpar adaptern om turbon skulle skära ihop helt.
Samt lite verktyg, punkaspray, motorolja, oljefilter, soppafilter och reflexvästar vilket är lag på i vissa länder.
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6981
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Pro-Milles BelAir. 425mils roadtrip tur&retur till Budap
Det var en riktigt imponerande utflykt.
Erlland
Erlland
Re: Pro-Milles BelAir. 425mils roadtrip tur&retur till Budap
Sannerligen imponerande.
Servicebil är fegt....
Servicebil är fegt....

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Pro-Milles BelAir. 425mils roadtrip tur&retur till Budap
två galna motor män med roliga ideer 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/