Varit på besök hos Micke. Han har ju varit allt annat än flitig med att uppdatera. Några missöden under förra sommaren gjorde att det bara var att riva loss i motorrummet. Förbränningsrummen som syns ovan blev ju inte så fina. Inte nog med det så hittades metallspån i oljefiltret så motorn fick plockas ner. Visade sig vara shims från fördelaraxeln som letat sig in i torrsumppumpens sugsida.. mindre fint.. I övrigt var det inga skador i motorn.
Massa nyheter, allt ska väl inte avslöjas kan tyckas, men några småglimtar bjuds det på. Tanken är att det ska gå ännu fortare och sakerna ska hålla, men som Micke säger, det är ju racing så man får räkna med att saker kan gå sönder.
Ett av de större problemen med att få saker gjorda är att ibland är det svårt att få arbeta ifred
Nya tankar, en för soppa och en för vatten till intercooler
Micke drar vattenledningar med an-kopplingar
I den andra tanken kommer inte längre rymmas vanlig bensin, utan det planeras att gå över till alkohol. E85 till att börja med och sedan methanol. Då krävs lite värre doningar för att leverera tillräckligt med sås
Torrsumpspumpen fick som sagt smaka på metallspån.. otrevligt.. men om inte den går att fixa finns numera en 6-stegs torrsumpspump som kan sköta jobbet.. fräcka prylar
Allt handlar ju inte om effekt och antal hästar. Det gäller att hantera dem och hålla nere rörlig vikt. Lätta hubbar med 1800g bromsskivor
Härifrån sköts bilen (i vanliga fall ligger där såklart inte så mkt bröte, hehe)
Även greppet är viktigt när man ska åka rakt fram, dessutom blev det nytt bultmönster med de nya naven.. chevamönster närmare bestämt
Jag vet att Micke vill vara lite hemlig med vissa saker så därför vågar jag inte lägga upp några närbilder på motorrummet, men en smygbild på ekipaget bjuds det på iaf.
Det kommer säkert fler uppdateringar framöver och förhoppningsvis blir säsongen lite längre denna gången
/// Peter