tryck lufts överladdad motor!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
tryck lufts överladdad motor!
cool motor! vi i sävar har själv testad detta på pappas gräsklippare för ca 30 år sen men detta va lite mer genomtänkt! för och nackdelar och varför svara den så bra på trycket/ temp..... kul att snacka om!
http://www.hotrod.com/techarticles/1410 ... rcharging/
http://www.hotrod.com/techarticles/1410 ... rcharging/
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- vebotrimmarn
- Forumsberoende
- Inlägg: 781
- Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
- Ort: lycksele, norrbyberg
Re: tryck lufts överladdad motor!
ture karlsson från tavelsjö byggde väl en saab v4a luft motor förut?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: tryck lufts överladdad motor!
jo det stämmer ture hade en sån i drift men den gick på luft som en tryckluft maskin (tror det är vanligt i frankrike?) denna motor överladdas som med turbo eller kompressor och går på bensin.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10193
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: tryck lufts överladdad motor!
BMW´s mytomspunna F1 motor utvecklades på samma vis.
Edit: nu blev jag osäker, men nån av fabrikanterna var det iaf.
Edit: nu blev jag osäker, men nån av fabrikanterna var det iaf.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Re: tryck lufts överladdad motor!
Bmw vet jag inte men har sett i en dokumentär hur Cosworth utvecklade sin f1 turbo. Då överladdade dom med tryckluft i början innan de visste hur motorn skulle bete sig.
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: tryck lufts överladdad motor!
frågan är väl hur långt man kan köra på en såhär tank? 1 repa på strippen?
Re: tryck lufts överladdad motor!
"Staggemeir says a carbon-fiber bottle has enough capacity to feed 500 hp worth of air for about 13 seconds, or 1,000 hp worth of air for 6.5 seconds."
Givetvis är det inget man kör omkring på gatan med
Givetvis är det inget man kör omkring på gatan med
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: tryck lufts överladdad motor!
säger inget om hur många flaskar man får plats med men inget för mig iaf.
bygger man rätt får man de hp man vill med turbo numera
bygger man rätt får man de hp man vill med turbo numera
Re: tryck lufts överladdad motor!
Har funnits nån engelsk dragster med detta också. Typ två tryckluftstankar monterade i chassiet
Re: tryck lufts överladdad motor!
Spennende prinsipp. Men med dagens styringsenheter så kan en ha god kontroll på forbrenningstempraturen, hvorfor ikke spe på med litt mere O2 i blandingen i trykktanken? Nitrogenen tar jo bare opp plass...
Litt offtopic men, Er det noen her inne som har forsøkt seg på alternativ motor drivstoff? H2 etc.
Litt offtopic men, Er det noen her inne som har forsøkt seg på alternativ motor drivstoff? H2 etc.
Re: tryck lufts överladdad motor!
Den motorn vissas i nån av roadkill programen men kommer int eihåg vilket avsnitt det var. Men tryckluft driven motor är väl alla överladdade motorer redan. Då det är just ett övertryck dom matas med. Men det är nog rätt bra att testa på detta vis då man kan ta reda på hur det betersig.
Re: tryck lufts överladdad motor!
Detta var vanligt vid utveckling av överladdade motorer förr ( flyg ww2)
Peter Olson
Re: tryck lufts överladdad motor!
Jag är varken fysiker eller matematiker, men en idé infann sig när det talas om trycklufts-överladdning,
som säkert inte fungerar av någon orsak jag själv inte kommer på exakt vad det är.
Förbränningsmotorn är ju en luftpump, en tryckluftskompressor är även den en luftpump.
Kan det finnas möjlighet att använda bilens motor som kompressor för att fylla en tank med avgaserna,
som sedan släpps tillbaka in i motorns insug? Detta lär ju naturligtvis ske med något renare bränsle än bensin och diesel,
och med backventil på avgassystemet.
Vad talar för att ett renare slags bränsle inte skulle kunna ha avgaset i en helt sluten krets tillbaka in i motorn?
Jag tänker på Adblue och dylika bränslen som är "utsläppsfria".
Adblue omvandlar för övrigt kväveoxiderna till en blandning av vatten (som man då rensar bort med en simpel vattenavskiljare)
och kväve som jag med säkerhet vet att det kan användas i tryckluftssystem då många i USA som har luftfjädring för att hoppa med
använder kväve i tankarna då det håller högre tryck eller något. Kväve i detta tryckluftssystem vore ju ännu en vidareutveckling?
Ur miljösynpunkt spelar det ju precis ingen roll vad detta systemet gör,
detta är ju enbart ur prestandasynpunkt. Kanske ska gå vidare med detta till en biltillverkare för att ruinera turbotillverkarna?
Eller är jag bara en idiot med en idé som inte funkar?
som säkert inte fungerar av någon orsak jag själv inte kommer på exakt vad det är.
Förbränningsmotorn är ju en luftpump, en tryckluftskompressor är även den en luftpump.
Kan det finnas möjlighet att använda bilens motor som kompressor för att fylla en tank med avgaserna,
som sedan släpps tillbaka in i motorns insug? Detta lär ju naturligtvis ske med något renare bränsle än bensin och diesel,
och med backventil på avgassystemet.
Vad talar för att ett renare slags bränsle inte skulle kunna ha avgaset i en helt sluten krets tillbaka in i motorn?
Jag tänker på Adblue och dylika bränslen som är "utsläppsfria".
Adblue omvandlar för övrigt kväveoxiderna till en blandning av vatten (som man då rensar bort med en simpel vattenavskiljare)
och kväve som jag med säkerhet vet att det kan användas i tryckluftssystem då många i USA som har luftfjädring för att hoppa med
använder kväve i tankarna då det håller högre tryck eller något. Kväve i detta tryckluftssystem vore ju ännu en vidareutveckling?
Ur miljösynpunkt spelar det ju precis ingen roll vad detta systemet gör,
detta är ju enbart ur prestandasynpunkt. Kanske ska gå vidare med detta till en biltillverkare för att ruinera turbotillverkarna?
Eller är jag bara en idiot med en idé som inte funkar?
Re: tryck lufts överladdad motor!
Vad skulle vinsten vara? Köra en förbränningsmotor på icke brännbar gas lär nog inte ge så mycket roliga effekter.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: tryck lufts överladdad motor!
Nej nu missuppfattade du nog mig, jag syftar helt enkelt på detta med trycklufts-överladdning,
och att fylla en tank med hjälp av bilmotorn som kompressor.
Inte att köra den utan bränsle. Bränslet behövs ju också.
och att fylla en tank med hjälp av bilmotorn som kompressor.
Inte att köra den utan bränsle. Bränslet behövs ju också.