jag tycker det är mycket gnäll?

jag är iallafall mycket imponerad och det är bara att inse att än hur man vänder och vrider på det hela så är det mycket bra jobbat av många av teamen och vi i detta land ligger ljusår efter då det gäller att bygga motorer!
det som imponerar mest på mig är hur de läser reglerna och verkligen optimerar motorerna efter dem. ta bara kam och ventil mekanismen som de verkligen optimerar och tänk på att max varvtalet är lågt (6500) och jag tror inte alla motorer är väldigt odriftsäkra då de kör rull kam och mycket erfarenhet till sånna ventil system.
sen väljer de toppar och insug väldigt smart och kombinerar det med en motorvolym som gör att de fungerar väldigt bra i de effekt spann som de tävlar i.
sen mixar de med en massa trix gällande friktion, effektivitet, bränslesystem och får otroliga resultat.
vi i sverige är väldigt tröga på att gå till gränsen med nya tanke sätt då det både gäller toppar och kamaxlar det har jag länge förstått! jag tog fram en helt ny tänkande B20 insugs kamaxel profil för nått halvår sen som hadde mycket mer aria på ventilen än tidigare kamaxlar ungefär lite som dessa EM motorer har men det är sort sätt dött på intresse. folk ringer dock och vill höra om det går att få "typ timo 848 kamaxlar" som de hört nån säga är via 25 år gammla ryckten och gammla myter ska va den optimala kamaxeln på alla B20 motorer och alla förhållanden typ

vist det va en bra kam men det va 1980 och det va oftast i rally cross och på en viss volym mm och de motorerna ger i min bromsbänk ca 105nm/liter och ca 88hk/liter

en sån kam räcker inte till i dag det har kommit så mycket bättre grejor som min samarbets partner AGAP som exempel har. men man måste välja rätt profiler och anpassa allt till motorn och användnings sättet så klart fortfarande sen gäller det lite andra saker i dag för att få det att fungera bra med...
ska tilläggas att jänkarna har väldigt fina toppar till sina gamla stötstängs motorer men de är rätt så billiga nuförtiden så det är inte så dyrt att bygga en vass jänke motor om man jämför med toppar till våra motorer vi trimmar här.
att inte grenrör/insugsrör passar vissa bilar det vet väl de flesta att det bara är att bygga nya rör anpassade till den bil man ska ha med samma dim och längder.
mvh jens