Engine master 2014. B.E.S.-Racing vinnare!

Diskussioner för erfaret folk
David Herbertsson
Forumsberoende

Re: Engine master 2014. B.E.S.-Racing vinnare!

Inlägg av David Herbertsson »

Insuget och grenrören får bara plats i en huv och skärmlös Hot Rod :-) Det är väl inte intressant i den tävlingen om det får plats i någon bil.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Kanske det inte är.
Men för mig var det.
Eftersom när man väl hamnar under huven på en bil så får man börja kompromissa.
Om man lyckas vinna den där tävlingen med en motor som går att montera i en bil
Så är man ju än duktigare anser jag.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
fugazi
Forumsberoende

Inlägg av fugazi »

Njaae... håller inte med dig där faktiskt. Finns ett regelverk så ska man hålla sig till det.
Men visst är det lite löjligt, jo.
Hade ju varit intressantare med en motor monterad och körd till tävlingen i en bil!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tycker det är mycket gnäll? :) jag är iallafall mycket imponerad och det är bara att inse att än hur man vänder och vrider på det hela så är det mycket bra jobbat av många av teamen och vi i detta land ligger ljusår efter då det gäller att bygga motorer!

det som imponerar mest på mig är hur de läser reglerna och verkligen optimerar motorerna efter dem. ta bara kam och ventil mekanismen som de verkligen optimerar och tänk på att max varvtalet är lågt (6500) och jag tror inte alla motorer är väldigt odriftsäkra då de kör rull kam och mycket erfarenhet till sånna ventil system.

sen väljer de toppar och insug väldigt smart och kombinerar det med en motorvolym som gör att de fungerar väldigt bra i de effekt spann som de tävlar i.

sen mixar de med en massa trix gällande friktion, effektivitet, bränslesystem och får otroliga resultat.

vi i sverige är väldigt tröga på att gå till gränsen med nya tanke sätt då det både gäller toppar och kamaxlar det har jag länge förstått! jag tog fram en helt ny tänkande B20 insugs kamaxel profil för nått halvår sen som hadde mycket mer aria på ventilen än tidigare kamaxlar ungefär lite som dessa EM motorer har men det är sort sätt dött på intresse. folk ringer dock och vill höra om det går att få "typ timo 848 kamaxlar" som de hört nån säga är via 25 år gammla ryckten och gammla myter ska va den optimala kamaxeln på alla B20 motorer och alla förhållanden typ :lol: vist det va en bra kam men det va 1980 och det va oftast i rally cross och på en viss volym mm och de motorerna ger i min bromsbänk ca 105nm/liter och ca 88hk/liter :) en sån kam räcker inte till i dag det har kommit så mycket bättre grejor som min samarbets partner AGAP som exempel har. men man måste välja rätt profiler och anpassa allt till motorn och användnings sättet så klart fortfarande sen gäller det lite andra saker i dag för att få det att fungera bra med...

ska tilläggas att jänkarna har väldigt fina toppar till sina gamla stötstängs motorer men de är rätt så billiga nuförtiden så det är inte så dyrt att bygga en vass jänke motor om man jämför med toppar till våra motorer vi trimmar här.

att inte grenrör/insugsrör passar vissa bilar det vet väl de flesta att det bara är att bygga nya rör anpassade till den bil man ska ha med samma dim och längder.

mvh jens
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Jens
Rätt ofta tror jag bara att det är dragracingfolk och en del banracingamatörer som är teknikintresserade inom svensk motorsport. Alla andra är intresserade av tävlandet, inte teknik. Och är dom intresserade av teknik så är det på samma nivå som att bygga byggsatser.
En pragmatisk inställning till hur motorsporten ser ut här, men rätt trist.
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Din inställning till svensk motorsport är inte pragmatisk, den är tämligen ålderstigen. Det har säkert tillkommit flera nya sportgrenar sen du kollade sist :lol:

TimeAttack t.ex är en extremt teknikfokuserad ny sportgren inom svensk motorsport och den växer ännu snabbare än den näst nyaste Drifting gör...som fortfarande efter nio år under SBFs paraply dubblar sitt antal av licensierade förare vart år.
Även den är en väldigt teknikfokuserad sportgren där man inte bara jagar maximalt med effekt utan även extrem uthållighet...motorerna går hårdare än i någon annan sportgren som finns idag och vi har fri, helt obegränsad trimning whatsoever! Det enda som inte är godkänt...och som aldrig någonsin kommer att bli godkänt så länge jag har nåt att säga till om...är lustgas!

Men...fri trimning är bra för viss del av utveckling, men hämmar annan. Man får chansen för nytänk och kan prova okonventionella saker samt se var gränsen för hållbarhet går, men begränsade klassreglementen är det som verkligen sätter motorbyggare på prov och får dem att jobba lite extra och optimera var liten detalj.

Blandar man lite av varje kan det bli riktigt intressant...eller pannkaka! Engine Masters är en blandning där man begränsar vissa saker på ett olyckligt sätt och tillåter nytänk på andra. Det blir inte som att ta russinen ur kakan utan snarare de brända kanterna.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Patrik, balett är dans, inte sport eller idrott.
Hur kul hade dragracing varit om bilarna tävlat en och en?
Varför kör de som kör time attack inte race mot varandra?
Vad är det för fel på folk som gör att de måste vara ensamma på banan?
Jag får en kick av att ha fullt med bilar eller motorcyklar runt mig, det ger adrenalin.
Därför har jag aldrig tänt på rally även om jag kan bli imponerad av deras skicklighet.
Att titta på bilar som inte tävlar mot varandra utan mot klockan är urtråkigt tycker åtminstone jag.
Tävlar man så startar man samtidigt och den som är först i mål vinner.
Men jag är väl mest bara ålderstigen, nuförtiden ska man ju vara en fjolla.

Kom med lite förslag på regler och så ser vi om vi inte kan få ihop en tävling.
Lös motor eller motor i bil på rulle?
Vilka motortyper? Bara 2 ventilare eller även flerventilare?
Som engine masters från ett varv till ett annat bestämt innan eller fritt att varva vad man vill?
Och i så fall hur långt register mäter man på?

Erland
wuffee
Forumsberoende

Inlägg av wuffee »

jag tycker man kan räkna liter effekt/nm å kanske högst genomsnitt inom ett visst varvtalsområde...
motorn bör väl sitta i bil.. känns väl smidigare..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Du förstärker bara min poäng Erland :hihi:

Jag ville framhäva att teknikintresset är större än själva tävlandet och det hjälper du mig verkligen med att beskriva nu...hahaha. Enligt Loops pragmatiska inställning är du alltså bara en hobbyskruvare eftersom du lägger så stor vikt vid själva tävlandet!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Tävlandet är en del och tiden i garaget en annan.
Tyvärr så mekar man nog 100 timmar för varje körd känns det som.
Visst finns teknikintresset när man mekar och bygger tävlingsbil men för att validera måste man tävla med den.
Eller åtminstone prova den på något vis.
För att veta hur den står sig mot andra måste man tävla.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

http://youtu.be/HW9u2CUK7Bo

edit: postade från telefon så jag orkade inte skriva *S*
Men är inte detta liknande motor? men med insprutning, (Fueltech, vilket verkar vara på frammarsch ordentligt)
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
blownharley
För mycket laddtryck

Inlägg av blownharley »

Kadett, det där var nummer två i tävlingen. Lite mindre hästar men mer vrid; http://blogs.hotrod.com/417ci-gen-iii-h ... 45505.html
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Jamen...då är det ju tillåtet med insprutning :D
Ordningen är återställd!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar