Engine master 2014. B.E.S.-Racing vinnare!

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Engine master 2014. B.E.S.-Racing vinnare!

Inlägg av Jens Gustavsson »

här är lite info om vinnar motorn från årets tävlig. ännu ett år där en nyare motor konstrukton vinner mot de gamla motorerna än fast det är mycket mindre custom delar i dem (i fjol van ju jon kase med en modular ford med 4v topp men den motor typen vart ej välkommen i år :) )

kul är dock att en förgasar motor vann men med ett efi insug så tror jag insprutning vunnit men reglerna säger att man inte får bygga egna insug det ska va bult on grejor. (blåser på den eviga debatten i ämnet förgasare VS efi :) )

gå in på hotrod magazins hemsida för mer läsning eller yelowbulit http://www.yellowbullet.com/forum/showt ... ?t=1076570

låt oss diskutera igenom vad som gör denna motor så bra! vridet är enormt och den är inte botten svag för fem öre men hålbarheten på gatan är nog ett fråge tecken

mvh jens

Bild

Builder: Bischoff Performance Engines

Engine Type: Gen III Mopar Hemi

Claimed Displacement: 401 3.968×4.050 (100.78mm borr 102.87mm slag = 6.576Liter)

Block: OE Mopar

Compression Ratio: 11.4:1

Crankshaft: Eagle with 2.00-inch pins

Connecting Rods: Eagle 6.125

Pistons and Rings: Custom forgings, Total Seal 1.2/1.2/3mm

Camshaft: Comp Cams custom hydraulic roller, 240/245 duration at 0.050, 0.800/0.800 lift, 104-degree lobe separation angle.

Cylinder Heads: ThiTex heads CNC ported by Bischoff

Intake Manifold: Drag Pack casting ported by Bischoff

Carburetor: Holley

Headers: stepped 1-3/4 to 1-7/8 to 2-inch, 2-3/4 collector diameter

Amsoil Oil: 5w20

Average Peak Horsepower Over Three Pulls: 688.67 (105.9 hk/liter)

Average Peak Torque Over Three Pulls: 611.67 (832nm eller 126.5 nm/liter :) ) race dyno kompenserat skulle jag tro men ingen större skilnad

Score: 2992.1

Read more: http://blogs.hotrod.com/401ci-gen-iii-h ... z3FjvyL1lj
Follow us: @HotRodMagazine on Twitter | HotRodMag on Facebook
Pacman
Forumsberoende

Re: Engin master 2014. B.E.S.-Racing vinnare!

Inlägg av Pacman »

För att blåsa på diskussionen om din 2150-motor där jag pushade hårt för kolvar....kolla tjockleken på kolvringarna Jens :wink:
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Re: Engin master 2014. B.E.S.-Racing vinnare!

och vad har den med detta att göra? :) det är ju standard ringar och kolvar på den som resten av motorn nästan :) (halv slut desutom tyvär) jag har på min egna B18 1.2mm 1.5 och 2.5mm ringar av låg friktions typ sen kolvar av nyaste hi tech sort med stål inlägg för extrema förhålanden så jag vet bättre men det va inget som va intressant på 2150rc motorn.
B18R ger 300hk/ liter och byggdes 1961 och har gällande rekord i comp elimenator ET/A i europa! nu tillbaka till engine master! ok du lyckades blåsa igång mig i kolvrings diskussionen :lol:

jag saknar svenska med tävlade i tävlingen! va roligare för oss svenskar då bagarn från umeå/florida va med. han vann förövrigt 2005 :thumbright:

mvh jens
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Re: Engine master 2014. B.E.S.-Racing vinnare!

Inlägg av Performance_seeker »

Här finns lite intressant från 2005...

http://www.popularhotrodding.com/engine ... 603em_emc/
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

har framsidan från den tidningen här i min värksta fast spikad på väggen! har läst repotaget många gånger. va och hälsade på i usa autoshop år 2000 också. tror lenarts grabb har varit i sweden på praktik hos emil nilsen också :thumbright: emil va i sin tur på praktik på autoshopp i usa i början av 2000talet med lenart.

mvh jens
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Att den motorn är så bra beror på mycket bra toppar och fruktansvärd acceleration på ventilerna.
Lyft som om det var 30 grader mer duration men hur länge håller det utanför dynorummet?
Att få upp ventilerna till maxflöde så fort som möjligt, hålla dom där så länge som varvtalet kräver och stänga så fort som möjligt.
Detta genom att stå och läcka på låga lyft där topparna inte flödar något så kort tid som möjligt.
Det är anledningen till att en 4 ventilare är så överlägsen en 2 ventilare.

Erland
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Inlägg av Performance_seeker »

Jag misstänker att alla deltagarna använde alla trix dom hade i sin verktygslåda och hållbarhet utanför dynorummet var väl inte det första de tänkte på... :D
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Ursäkta alla jänkediggare nu...men jag kan inte låta bli att irritera mig över hur jävla bakvänt det reglementet för den tävlingen är.
Man ska alltså ha vissa utvalda delar av motorn "original" medan man får ha hur extrema toppar och insug som helst...för att inte snacka om världens mest brutala tändsystem....och förgasare!
Sen diskuteras de i spaltmeter om effektivitet???

Som att titta på speglar i lustiga huset!

Jag kan inte reglerna helt....måste man t.ex helt jävla tvunget ha V8?
De jämnar ju ändå ut siffrorna med hänsyn till slagvolymen så varför inte drämma till med en riktigt fräck fyra? Eller V6?
210hk och 250Nm ur 2 liter är ju inte jättelätt...men långt ifrån omöjligt. Här trillar vi direkt tillbaka på din 2150-tråd igen Jens. Den RC-klassens motorreglemente är faktiskt väldigt likt Engine Masters.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

Jänkarna är lite nostalgiska och har lite för oss lustiga regler. Fast förgasare och insprutning verkar vara ganska likvärdigt när det gäller toppeffekt, med en liten fördel för gasare. Det verkar som om (min gissning) att tack vare att bränslet kyler insugsluften, men ökad densitet pga detta överväger strypningen av venturin.

För att återgå till reglerna så är kanske inte tidningen helt rätt för oss då jänkemotortidningar får sposorpengar från tillverkarna och det medför att bolt-on färdiga grejer favoriseras.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Här kommer en modig tanke: Ska vi ha ett eget "Swedish Engine Masters"?
Vi har varit snubblande nära innan med ett "Volvo 531 Engine Masters" men föll på att vi inte kunde enas om vart det skulle hållas...
Jag har länge varit jättesugen på att delta i nåt gemensamt event här på hemmaplan men eftersom svenska motorbyggare i gemen är fattiga och inte har råd att pröjsa sin extrema motor själv så får det i traditionell anda styras av ett befintligt reglemente så motorerna går att använda att tävla med efteråt.
RC Klass 4 (2150cc) är lite trend på forumet just nu och en utmärkt bas för en lagom dyr och extrem motor. Reglementet är hyfsat enkelt att förstå och utbudet av motorer att bygga på oändligt. Reglerna skrevs en gång i tiden för att specifikt passa Volvo B21 och Saab H-motor men det går utmärkt att bygga på Ford Pinto, Opel CIH, Honda, Mitsu, Mazda, BMW, Mercedes m.fl 8v-motorer på dryga 2 liter...eller någon annan konstellation. Jag har länge sneglat på Volvo 10v...
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jag är med om det finns intresse.
Men jag bygger hellre på 2300 eller 2500 eftersom det är något jag kan ha nytta av.
Men vill de andra ha 2150 så går det bra det också.
Går ju att göra som jänkarna och dela effekten med volymen och köra olika storlekar.

Erland
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende

Inlägg av lyyski »

Intresset finns här oxå för en "engine masters" !:)
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Jag är också med!
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
wuffee
Forumsberoende

Inlägg av wuffee »

har man bara någorlunda framförhållning kan ja vara intresserad också!

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

För att återgå,, Under vilken motorhuv får det där insuget plats?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar