Niklas 244, ny motor & koppling

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
NikkO
Forumsberoende

Re: Niklas 244, vinterbilstrimning

Inlägg av NikkO »

rocker_dude skrev:Riktigt bra tråd med mkt olika projekt BildBild du gör snygga jobb
Tack tack!

Henrik, jag tänkte först göra det men jag vill spara grovsplines-centrumet då jag har några lådor med sån axel också, m46an kommer nog inte hålla så länge, det märks sen. Det bästa vore väl att åka med quaifelådan i vinter :P

Bild

Sen slank det emellan ett finjobb, en Bolinder Munktell fick smaka på Miran
Bild

Imorgon ska jag laga rost på 245an och sleva i utväxlingen, i nästa vecka hoppas jag hinna med att besiktiga och när det är klart ska motorn ur och trimmas!!
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Lite bättre väghållning fixad.
Bild
Bild

Stålbussningar till stötdämparen, orginal gummi va så jävla ruttna
Bild

Coilovers orginal, värsta sortens
Bild

Nya förstärkta fjädrar och dubbla krängare
Bild
Bild
Bild

Va en 2a på bältesinfästning vänster bak, haha fulmek men det sitter garanterat kvar med 20 mm överlapp ;)
Bild
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
wuffee
Forumsberoende

Inlägg av wuffee »

varför så hårt bak? :)

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

är inte så "hårt", blir perfekt i vinter, blir nya dämpare fram efter provkörning igår, bara rasslar när jag kör i gupp. Från början va den som en båt, helt jävla okörbar :P
/Niklas Eliasson

F-skatt

0761460960
wuffee
Forumsberoende

Inlägg av wuffee »

ok...båtkänslaär ej att förakta! känns som de går mycket fortare då ;).. vet väldigt många i rally som åker med org fjädrar bak bara hårdare dämpare..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Bromsarna kärvade lite, slutade med detta...
Bild

Bild

Jävla stötdämparmutter o sitta fast, trots gasbrännare och kylspray :angryfire: löste sig med mutterpicka tillslut
Bild

Nya topplagringar och stötdämpare och byte till tjockare olja, valde en luftkompressorolja med 68 i viskositet då den snabbt ska separera luft och motverka skumbildning. Visst hade väl en hydraulolja varit det bästa men nu hade jag bara sån i 46 viskositet.
Bild
Bild

Nya bromsskivor och belägg runt om, alla ok blev renoverade också, bromsskivorna bak har legat många år o fått fin patina :hihi:
Bild
Bild

Enorm skillnad på fjädringen fram, nu ligger bilen ganska fint på vägen.
/Niklas Eliasson

F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende

Re: Niklas 244, stötdämpare och bromsar

Inlägg av lyyski »

Skrov gärna hur du upplever dämparna efter detta ingreppet! Tänkte göra de samma nämligen ,

Trevligt jobb du gör !:)
Karl V
Forumsberoende

Inlägg av Karl V »

Jag har precis prova det där med att byta olja men jag kanske valde en för tunn olja. Viskositeten du anger är det i centistoke och vid vilken temp? Mätte du viskositeten på olja du hällde ur först?

Sen gjorde jag missen att svetsa igen hålet med kolvstången lite indragen så det blir undertryck i dämparen när jag drar ur den.. Funderar på om man kunde har en luftnippel för att pumpa i lite övertryck i dämpare som det är på min mc..
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Jämförde bara oljan ur dämparen mot en 10w stötdämparolja, va väldigt lika och jag misstänker att dom är fyllda med en stötdämparolja ;) inte mer noggrannt än så.

Oljorna jag skrev viskositeten på är centistoke (cSt) 40 grader
Ja kolvstången måste vara max utdragen, annars blir det undertryck vid utfjädring och dåligt övertryck vid infjädring.

Har provkört och med tanke på att det kommer vara runt 15-25 grader kallare i vinter så verkar oljebytet väldigt lovande, stor skillnad mot orginal gasdämpare.
/Niklas Eliasson

F-skatt

0761460960
Karl V
Forumsberoende

Inlägg av Karl V »

Biltemas gaffelolja till mc som är 10w har 36-44 cSt vid 40 grader. Jag fick tipset om en 10w40 mineral motorolja den har 80-100 cSt. Kanske mina blir för hårda men jag tycker de är väldigt lätta att trycka ihop.. man ta i en del för att dra isär dem. Ska borra hål i dem och svetsa igen med kolvstången utdragen.
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Bytte panhardstag till ett med nya bussningar och fyllde igen ena bussningen med lim, likaså bakaxelbussningarna.
Bild

Bild

Bild

Började med nya motorn, mätte kolvuppstick och polerade vevaxeln, tyvärr gjorde jag det innan jag mätte upp blocket som visade sig vara alldeles för slitet... :doh:
Bild

Bild

Då kan allt som har med b230 dra åt helvete så meckar jag b20 istället.
Bild

Av en kolv, kan man göra en, kolvuppsättningsjigg
Bild

Accumulator groove-meckisch, måste ju uppdatera dom gamla mahlekolvarna :hihi:
Bild
Bild

Sista kolven påväg i
Bild
/Niklas Eliasson

F-skatt

0761460960
werd
För mycket laddtryck

Re: Niklas 244, trimmar b230 och b20

Inlägg av werd »

Varför fylla med lim ...och vad för lim är det?
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Rutlim, blir stumt o fint i orginalbussningar som har genomgående hål i gummit.
/Niklas Eliasson

F-skatt

0761460960
T Landholm
Forumsberoende

Inlägg av T Landholm »

Snitsiga lösningar på allt, sånt gillas! När du svarvar kolvarna kör du med roterane dubb mot kolvtoppen då? :)
Tommy Landholm
NikkO
Forumsberoende

Inlägg av NikkO »

Nej kolven sitter endast fastdragen axiellt med gängstången som håller runt kolvbulten, gjorde sugpassning på kolven så den sitter rätt bra ändå och så får man ju ta lite och köra långsam matning.
/Niklas Eliasson

F-skatt

0761460960
Skriv svar