Bygga egen bränsletank, funderingar.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck

Bygga egen bränsletank, funderingar.

Inlägg av Hewran »

Hej! (URSÄKTAR REDAN NU FÖR STORA BILDER!)

Ritade ihop en snabb skiss igår på hur egenbyggd tank skulle kunna se ut, gillar inte att det blir så mycket yta för fria vätskor i tex KL's, då man måste ta ur skummet ur dom.

Tänkte den skulle bli 450x450mm och sen 250mm på högsta stället.

Ifrån sidan, dom röda fälten är där alu-plåten ska vikas ut för att svetsas. Den sluttar nu 6cm, det är lite för mycket tror jag, blir problem med att göra vettig fastsättning av den. Kanterna är vikta på plåtarna inuti för att det ska hålla kvar soppan och förstyva.

Bild

Och sen inuti, hörnen är avklippta precis bredvid utloppet, för att det ska kunna rinna fram precis bredvid. Och nippeln ut ska egentligen ligga så långt ner det bara går mot "golvet".
Bild

Och en till.
Bild

Synpunkter och ideer, kanske kan bli en vettig diskussion tillomed. Började som sagt igår kväll med att rita upp och första gången jag använda programmet så ni får hålla till godo med det som finns.

MVH
O
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se
mauser240
Forumsberoende

Re: Bygga egen bränsletank, funderingar.

Inlägg av mauser240 »

Hej. Har ingen erfarenhet av att bygga tankar men tillför jag inget så lyfter jag din tråd i alla fall.

För det första så får jag inte för mitt liv klart geometrin på tanken. Jag vet inte vad som är fel och vad som är rätt så jag tänker inte peka något skilt. Läs igenom inlägget en gång till och försök rita upp tanken i huvudet enligt förklaring plus ritningar. Gör om, gör rätt, eller försök åtminstone förklara.

För det andra vet vi inte vilken väg du tänkt montera tanken, i vilket fordon eller för vilket bränsle.

Om JAG gjorde en bensintank skulle jag ha en fläns i toppen, innehållande alla nödvändiga hål / rör / givare. Detta för att minimera skadan vid eventuellt läckage vid genomförning.

Om jag gjorde en tank för etanolhaltiga bränslen (95e10, e85) skulle jag göra likadant, förutsatt att flänsen var så stor att man kom åt att putsa / tvätta tanken.

Om jag gjorde en tank för diesel så skulle jag ha gjort en avtappning lägst på tanken och tagit ut bränslet någon cm högre. Vid självavluftande pump hade jag tagit ut bränsle genom rör uppifrån.

Sist och det som jag själv har mest erfarenhet av, när det gäller tankproblem, dieselpump som inte avluftar själv. Tänkte råka riktigt illa ut en gång då jag tankat båten (gammal livbåt med Yanmar diesel och klåpartank) och åkte iväg i lätt storm. Hann just iväg från bryggan så tvärdog båten. Bränslet togs ut uppifrån genom rör och vid tankningen hade någon luftbubbla hittat upp i röret, resten kan ni nog räkna ut själv. Blev lätt panik och lite småbråttom att luska ut felet, lufta av, och få igång båten.

Har inte ännu luskat ur hur jag skulle byggt en sådan tank men antagligen som föregående men bränslet ut genom ett rör som sticker in ett par cm i tanken NERIFRÅN och sedan fortsatte neråt typ 20 cm. Här skulle jag också byggt skvalpplåtar som skillde påfyllnadsröret från uttagsröret.

Sist, varför har du så olika storlek på hålen i dina skvalpplåtar?
//MartinL
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Hewran »

Det är e85 jag ska köra på och den kommer sitta i min Evo, mest banköra är tanken.

Alla genomföringar, tankning, luftning etc sitter i locket, ser man på den här bilden, gjorde locket på sidan så det blir kluddigt. Det stora hålet med ringen runt är tankning och det bakre är för nivågivare. Ignorera 15mm listen på sidorna, det är bara till måttsättning klippning och bockning.

Bild

Varför jag gjorde hålen i skvalpplåten så olika var för att jag tänkte det skulle hålla emot lite bättre, ingen annan anledning egentligen.

Här ser man tanken, lutningen på botten och nippeln som sticker ut kommer vara bakåt i bilen, sen direkt i pumpen.
Bild

Användarvisningsbild
Dennis M
Forumsberoende

Inlägg av Dennis M »

Varför inte behålla orginaltanken? Suger den luft i kurvorna?
ogge
Forumsberoende

Inlägg av ogge »

exakt sådär gjorde vi på min volvo v40 med när vi byggde en egen tank, verkar fungera klockrent iaf
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Tack, nu tror jag att jag förstår hur du tänkt dig.

Såg på första bilden, vilken nog inte är tredimensionellt korrekt (alla parallella linjer bör "sikta" mot samma punkt, så att de skulle skära varann om de sträcktes tillräckligt), sen när du skrev "250mm på högsta stället" och tanken är 310 hög enligt ritningen så fuckade det upp min bild helt.

Min teori om designen: Vid kurvtagning trycker centrifugalkraften bränslet mot endera bakre skvalpplåt, som i sin tur trycker bränslet framåt. I främre skvalpplåten har du stora hål som bränslet obehindrat tar sig förbi. Råkar du stå på bromsen samtidigt så har du med största säkerhet allt bränsle i ena framhörnet.

Om du bara ställer dig på bromsen så gör ju också bakre skvalpplåtarna att bränslet i de små fickorna söker sig bort från ditt uttag.

OBS att detta fortfarande bara är teorier utan praktisk erfarenhet.
//MartinL
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

Tur här finns folk med erfarenhet också. Sen beror ju funktionen på hur tom man kör tanken också.

Kom ihåg: det är tanken som räknas ;)
//MartinL
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck

Inlägg av mekluuba »

Hej,

Har jobbat en del med tankar, skvalp osv. främst i undersökande syfte gällande nivåvisning men även lite skvalpljud i hybrider. Kört med transparenta tankar samt mätt med flera nivågivare på flera olika punkter i olika tankar.
Min erfarenhet säger att bränslet rör sig lättare än man tror. T.ex. kan man vid lite mer inspirerad körning skvalpa ur halva volymen i den "potta" som finns i produktionsbilar som agerar catchtank. En rondellsväng gör att allt bränsle ligger i ena sidan av tanken. (spänn fast en halvfull dunk spolarvätska i passagerarsätet och titta så ser du själv :) )
De skvalpskott som sitter i tankarna där det behövs har betydligt mer täckande geometri och fungerar av principen att det rinner mot den punkt man vill ha bränslet och hindras skvalpa därifrån.

I produktionsbilar ser man till att ha bränslet på rätt ställe genom att använda jet-pumpar från avlägsna delar av tanken som drivs av bensinpumpen i bensin och returflöde från motorn i diesel. Detta bränslet samlas i en "catchtank" i tanken och därifrån pumpas det till motorn. På så vis utnyttjar man allt bränsle i tanken och får soppatorsk när all soppa verkligen är slut.

Sammanfattningsvis:
Vill du att soppan skall stå still bör du ha fler skvalpskott, Tänk laburint.
Ta soppan från lägsta punkten i tanken, gör gärna en fördjupning.
Gör en catchtank. I vanliga produktionsbilar är den integrerad i tanken. I racebilar är den separat för service och för att kostnaden (styckpriset) inte skiljer märkvärt mot om den är integrerad.

Hoppas något var till hjälp.

Mvh,
mauser240
Forumsberoende

Inlägg av mauser240 »

mekluuba, vad tror du om mina teorier?
//MartinL
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck

Inlägg av mekluuba »

mauser240 skrev: Min teori om designen: Vid kurvtagning trycker centrifugalkraften bränslet mot endera bakre skvalpplåt, som i sin tur trycker bränslet framåt. I främre skvalpplåten har du stora hål som bränslet obehindrat tar sig förbi. Råkar du stå på bromsen samtidigt så har du med största säkerhet allt bränsle i ena framhörnet.

Om du bara ställer dig på bromsen så gör ju också bakre skvalpplåtarna att bränslet i de små fickorna söker sig bort från ditt uttag.

OBS att detta fortfarande bara är teorier utan praktisk erfarenhet.
Ja, Det låter rimligt. Min gissning är att denna kommer att suga luft vid banåkning redan vid halv tank om inte tidigare vid kurvor eller inbromsning. Det kan ju självklart avhjälpas av en catchtank.

Är planen att ha catchtank eller inte?

Mvh,
Victor
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Hewran »

Bra input,ska fundera lite mer på hur man ska göra.

Tänkte man skulle kunna slippa catchtank med en vettigt utformad tank.

Du har inte lust att göra en skiss på hur du tänker, med att sumpen ska ligga lägst osv är ju enkelt att fälla in i tankbotten och svetsa.

Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Skriv svar